Løpe i fjellet. Hvor ofte?

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
Løp4Livet
Innlegg: 82
Registrert: 01 aug 2010 23:57

Løpe i fjellet. Hvor ofte?

Legg innav Løp4Livet » 04 mai 2013 22:40

Har vært skadet det siste 1,5 året men er nå på full fart tilbake. Begynte å løpe for 1 mnd siden nå. Før skaden hadde jeg vært en aktiv løper og låg på 80-90km i uken. Det jeg lurer på er hvor ofte man kan/bør løpe i fjellet. Nå har jeg 1 tur i uken på 2 timer og 15min ca. Er en slik tur i uken for mye så tidlig? Jeg trener til maraton. Er veldig interessert i tips fra personer som har holdt på med løping lenge og som har deltatt i flere maraton. Målet er under 3 timer til neste år. Har bare løpt en maraton før. Det endte på 3:07

Veteran
Innlegg: 337
Registrert: 28 apr 2013 06:54

Re: Løpe i fjellet. Hvor ofte?

Legg innav Veteran » 05 mai 2013 06:52

Hei du !
Virkelig moro aa se at det er en som vil satse paa maraton. At du har mulighet til aa loepe i fjellet er selvsagt helt supert, ikke alle har den muligheten, og det er jo
friskt aa komme litt opp i hoeyden Jeg har kun 10 aars erfaring som veteranloeper, med over 30 helmaraton og endel 25 km og halvmaraton, pluss en masse terreng-
skogs- og fjelloep. Hvis du vil prioritere maraton, boer du ikke ha flere saapass lange loep i fjellet, ganske enkelt for aa unngaa skader. Naar du har vaert skadet
tidligere, saa vet du sikkert hvor risikoen er stoerst. Jeg regner med at du er en ung mann, og selv om det aa loepe i fjellet gir ekstra psykisk inspirasjon, boer du tenke
over dette hvis du virkelig vil satse paa maraton, noe jeg haaper du gjoer. Du vet at underlaget og variert terreng krever et annet loepesteg enn paa asfalt, der en kan
staa paa for fullt naermest uten aa se noe...
Naa har du ogsaa litt erfaring fra din ene mara, og tiden var forsaavidt en grei start. Du hva som eventuelt manglet, og hvor/naar det buttet litt imot.
Med saa mange langturer i fjellet regner jeg med at kondisen er god, selv om konkurransefart paa vei krever litt mer, samtidig som konkurranse inspirerer veldig.
Jeg raader deg til kun aa ha en lang fjelltur i uka, og ta minst en 25-30 km paa grus/asfalt for aa trene loepesteget, og ut fra egen erfaring vil jeg si at du boer kjoere
relativt hardt. Alt etter hvor mye tid du har til trening, saa boer du ogsaa kjoere endel fartslek paa fine stier, kombinert med harde bakkedrag, gjerne i grustak e.l.
det gir ekstra styrke i legger og laar. Hvis du ikke tar sikte paa en maraton i aar, (hvorfor ikke, du rekker det til hoesten) saa har du god tid til aa gjoere dette
grundig slik at du er meget godt preparert foran neste mara.
Jeg oensker deg lykke til og bidrar gjerne med tips om du tror at det har noe for seg.

Løp4Livet
Innlegg: 82
Registrert: 01 aug 2010 23:57

Re: Løpe i fjellet. Hvor ofte?

Legg innav Løp4Livet » 15 mai 2013 17:18

Hei og for svar. Med så mange løp vil jeg si du er en dreven løper. Jeg kommer nok til å delta på en maraton til høsten. Som du sier så er det lurt med en lang økt på 30km i uken. Jeg har som sagt 1 økt i fjellet i uken. Dette er turer på 2,5- 3 timer, foruten denne uken da det ble 4 timer i veldig rolig tempo. Jeg har en typisk treningsuke som ser slik ut og som jeg lurer på om du kan komme med innspill på: Mandag rolig løping 90.min, Tirsdag: Styrketrening, Onsdag: Intervaller/bakketrening eller hard langkjøring. Torsdag: 1 time rolig løping + 1 time elipsemaskin, Fredag: 2 timers gång, ca 12 km. Lørdag: Fjelltur, Søndag: 90.min sykling.

Veteran
Innlegg: 337
Registrert: 28 apr 2013 06:54

Re: Løpe i fjellet. Hvor ofte?

Legg innav Veteran » 17 mai 2013 08:15

Løp4Livet skrev:Hei og for svar. Med så mange løp vil jeg si du er en dreven løper. Jeg kommer nok til å delta på en maraton til høsten. Som du sier så er det lurt med en lang økt på 30km i uken. Jeg har som sagt 1 økt i fjellet i uken. Dette er turer på 2,5- 3 timer, foruten denne uken da det ble 4 timer i veldig rolig tempo. Jeg har en typisk treningsuke som ser slik ut og som jeg lurer på om du kan komme med innspill på: Mandag rolig løping 90.min, Tirsdag: Styrketrening, Onsdag: Intervaller/bakketrening eller hard langkjøring. Torsdag: 1 time rolig løping + 1 time elipsemaskin, Fredag: 2 timers gång, ca 12 km. Lørdag: Fjelltur, Søndag: 90.min sykling.


Hei igjen ! Er du skadefri saa klart du med ditt grunnlag boer ta en mara til hoesten, med din erfaring og dette trenings-opplegget saa er du trygg paa at du
vil gjoere et godt loep.. Bare det aa vite at grunntreningen er solid pluss erfaring med distansen, gjoer det morsomt aa starte i et maratonloep. Selv tok jeg ingen
sjanser og hadde massevis med knallharde konkurranser av alle slag foer min foerste mara. Flere 25 km. som var NM-distanse den tiden, paa ca. 1.30.
Som jeg har mast om flere ganger, det er mye lettere aa konkurrere seg i form en aa trene alene, og du faar det sosiale med paa kjoepet. De aller hardeste konkur-
rentene i klassen blir ofte ogsaa de beste kameratene, slik var det for min del.
Har du tid til et saapass hardt program er det helt klart at du vil staa sterkt rustet>
Mandag. 90 min rolig loeping... km.tid ? Hvis du har syklet 90 knm paa soendag saa boer du kanskje kjoere litt kortere men raskere...
Tirsdag styrketrening: hva slags trening? jeg har ingen erfaring med vanlig styrketrening, men saa lenge du ikke bygger muskler/blir kraftigere/tyngre saa er det ok.
Onsdag: Her boer du kanskje legge inn en 25-30 km i ganske hardt tempo, med nesten fullt paadrag i bakkene, noe jeg hadde veldig god nytte av...
Torsdag: 1 time rolig.? Greit. Elipsemaskin kjenner jeg lite til. kan du fortelle spesifikt hvilke muskler etc. som trenes mest ..?
Fredag: 2 tim. gaaing. ca. 12 km. = ca.10 min/km... du boer vel raske paa litt mer..? Jeg trente meg opp etter hofteoperasjon ,( 16 km. Vegvesenets km.mrk.)
startet paa din km.tid og sluttet paa 9.00/km. ) Fin trening ogsa for kondisen naar tempoet blir saapass bra. Du tar det heller rolig paa fjellturen loerdag.
Loerdag: Fjelltur hoeres fint ut ja, strekker du ut eller blir det kombitur m. familie?? Uansett veldig fint for trivsel/psyke.
Soendag: 90 min. sykling. Som tidl nevnt har jeg ogsaa blitt sykkel-entusiast naa som jeg ikke tar sjansen paa aa loepe saa mye, og jeg har faatt en "ny vaar" som
varer hele aaret. Kjoerer 2,5 - 4 tim. 4-5 ggr./uka naa. Hvilket tempo holderdu paa disse turene? 90 min. gaar jo raskt, saa da satser du vel paa litt fart.?

Allt dette ser jo bra ut, men ikke bli statisk anhengig av dette programmet, varierer med de konkurransene du har tid og mulighet til, det vil du tjene mye paa..

Haaper at du kan faa nytte av dette ogoensker deg lykke til med all trening osv. Da prates vi vel her snart igjen. Ha en fin 17.mai du ogsaa!


Gå tilbake til «Trening»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 7 gjester