Pulsklokke og treningsdagbok.

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
Ronny Hansen

Pulsklokke og treningsdagbok.

Legg innav Ronny Hansen » 23 mai 2013 09:20

Hei.
Jeg er ny på dette forumet men er langt fra ny med kondisjonsidretter. Jeg har trent kondis mer eller mindre hele livet i kortere og lengre perioder. Jeg har også hatt opphold et par tre år før jeg har startet opp igjen, men nå de siste årene har jeg virkelig havnet i tidsklemma og måtte nedprioritere trening. Det er veldig synd siden jeg både liker å løpe, spille fotball, gå på ski - både bortover og nedover, og jeg elsker å være i god form. For tiden er formen elendig. Nå har jeg imidlertid stygge planer om å ta tak igjen. En kollega og kompis av meg og meg selv har snakket om det hele våren om at vi skal hive oss rundt med trening nå så raskt som mulig. Vi må bare vente til madammen har fått unna en svært så nært forestående fødsel først og så er vi i gang. Vårt første langsiktige mål er Oslo Maraton neste høst, men allerede til høsten planlegger vi å delta på Oslo Halvmaraton. For å få det til er vi nødt til å hive oss rundt å jogge et par tre meter først.

Som jeg allerede har nevnt har jeg trent masse kondisjon og utholdenhet tidligere, og har vært i ekstremt god form. Mila har vært unnagjort på cirka en halvtimes tid og det anser jeg som akseptabelt. Det er imidlertid noen år siden jeg var der. Nå er jeg der at jeg er i tvil om jeg i det hele tatt klarer å gjennomføre mila...

Tidligere har jeg ikke trent målrettet og "vitenskapelig" med pulsmålinger og treningsdagbok og slikt. Men jeg innrømmer at tanken frister. Det å måle progresjon og slikt høres spennende ut. Men jeg aner ikke hva jeg bør kjøpe. Jeg er Excel-freak på mitt aller verste og det å lage en treningsdagbok selv der jeg kan lage og sette opp sammenligningskurver for å se progresjon både med kilometerfart, lengre på løp, tid, puls og så videre høres gøy og motiverende ut. Men hva trenger jeg å kjøpe av pulsklokke? Hva er viktig å tenke på? Hvordan skal jeg bruke den og hva er egentlig formålet med den? Hvordan kan jeg bruke den fornuftig?
Jeg vil samtidig bruke minst mulig penger på pulsklokke. Ønsker ikke å kjøpe en veldig dyr og fancy kun for at den er dyr og fansy og har en drøss av funksjoner jeg aldri blir å bruke. Men jeg vil også ha en som jeg faktisk har nytte av...

Noen som har forslag?

Finnes det forresten noen ferdiglagede treningsdagbøker som anbefales, eventuelt hva bør en treningsdagbok inneholde hvis jeg velger å lage min egen?

Håper på noen gode svar og tips her.

Med Vennlig Hilsen
Ronny Hansen

Brukeravatar
torolav

Re: Pulsklokke og treningsdagbok.

Legg innav torolav » 23 mai 2013 19:59

Jeg har brukt Polar 610i i mange går, men ville ha GPS - og da falt valget på Forerunner 310 XT. Ikke altfor dyr (den nyere 910 koster ca 1000 kr mer) på http://www.komplett.no

Valg av klokke falt på 310 XT fordi:
[*] Relativt lang batteritid (sammenlignet med andre GPS-klokker)
[*] Klokke og GPS i én enhet (bare Polars RCX3 GPS har det hos Polar)
[*]Fleksible display - kan vise opptil fire data som kan velges fritt (tid, puls, min/km, distanse)(Polars alternativ har fastlåste skjermer)

Garmin Connect (Garmins web-treningsdagbok) er litt vel enkel. Bruker Sportstracker, som kan vise veldig mye rart (bla.a logging av hvor mange km du har løpt med dine ulike skopar)..men er littegrann rotete i grensesnitt..men programmet utvikles stadig, og har også synkronisering mot web-basert treningsdagbok. Også via Olympiatoppens hjemmesider kan man lage en bruker på deres web-baserte treningsdagbok, men den har jeg ikke testet enda.

Et ferdig xl-alternativ er denne: http://www.davidhays.net/running/runlog/runlog.html. Men den er lagt opp til å skrive inn data, og ikke legge inn loggede data...slik at interessante saker som hvilket tempo (min/km) man faktisk hadde på tempo- og terskeltreninger over en periode (kjekt å spore utviklingen), det får man ikke vist der. Da må Sporttracks eller Garmin Connect til. Der er det enkelt å sammenligne flere tempoøkter, eksempelvis (Sportracker krever en egen "app" for dette, men programmet er gratis - eller man kan betale for å få tilgang til flere "apper" samtidig)
*2xSRM: 27:45 *10 km: 43:13 *Halvm:1:37:25

Ronny Hansen

Legg innav Ronny Hansen » 24 mai 2013 06:58

Tusen takk for svar.
Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å bruke enda litt mindre penger enn den klokken selv om også den ser kjempebra og fristende ut.
Hva mener dere om denne klokken da?
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=597601
Er den dugelig til formålet? Hvorfor bør jeg/bør ikke velge denne?

Ronny Hansen

Legg innav Ronny Hansen » 24 mai 2013 10:24

Koster det noe å bruke Garmin Connect foruten å kjøpe en klokke? Tenker på full versjon med alle rettigheter

Brukeravatar
torolav

Legg innav torolav » 24 mai 2013 10:57

Tror hvem som helst kan bruke Garmin Connect, men uten opplastede data er det begrenset nytte, kanskje. :)

Klokken du foreslår er sikkert kurant den, men det var ikke enorm prisforskjell da. Klokken kan jo lett brukes i minst fem år, og da koster prisforskjellen deg ca 100 kr / år.

Klokken du foreslår har ganske kort batteritid (8 timer) sammenlignet med 310 XT (20 timer). På vinteren reduseres jo batteritiden, og også over noen år med bruk. Da er det fint å ha litt å gå på. Greit å sjekke at den er vanntett også.

Så spørs det hvor mye informasjon man vil ha plass til på displayet. Mulig "din" har fire felter også, men det er i alle fall noe jeg ville undersøkt og tenkt over. Eksempelvis under løp så passer jeg på at pulsen er riktig, og det er hyggelig å vite hvordan jeg ligger an (snittfart min/km), samt hvor langt jeg har løpt. Kjekt å se tiden også, for hoderegning (distanse x min/km) funker dårlig midt under f.eks Sentrumsløpet :D

Av egen erfaring: Det er dyrt å kjøpe for billig. For da savner man kanskje noen funksjoner, og så kjøper man seg en bedre klokke...og så har man betalt for to klokker, i stedet for bare en skikkelig til å begynne med.
*2xSRM: 27:45 *10 km: 43:13 *Halvm:1:37:25

padde

Legg innav padde » 24 mai 2013 19:54

Jeg pælmet både pulsklokke og treningsdagbok den dagen jeg gikk fra aktiv til mosjonist, selv om mosjonistilværelsen har vært like aktiv (men kanskje ikke så alvorlig..).
Uansett synes jeg dette har vært utelukkende positivt, og gitt en større frihetsfølelse. Pulsklokka kan være vel og bra for å regulere pulsen, men å regulere pulsen er i aller høyeste grad oppskytt. Som mosjonist er det etter min mening fullstendig unødvendig, og jeg ville anbefalt alle å hive den i nærmeste dass med mindre man har hjertefeil.
La det være helt klinkende klart: INGEN er interessert i å vite om din eller andres hvilepuls, hverken i selskapslivet eller på forum ;)
Spar plass i bokhylla og sett fyr også på treningsdagboka.

Gjør det enkelt, fleksibelt og variert, for eksempel: La langturen(e) gå den dagen det ikke regner, konkurranse kan være hardøkta, de lette øktene i dager hvor alt ellers er tungt osv osv. På denne måten kan treningen gi overskudd, og ikke kreve et slik en treningsprogram kan gjøre. Et A3 ark kan benyttes slik at du skisserer opp ulike typer økter- alt fra ulike hardøkter, intervaller, lette økter osv. Dette kan bidra til at treningen blir variert, og du unngår monotonien, dvs erstatter treningsprogrammet og gjør treningen mye mer fleksibel.

Brukeravatar
trygvan

Legg innav trygvan » 26 mai 2013 23:33

Veldig enig i rådet om 310 framfor 110. 310 er en super klokke som det ikke er noe tull med. Usikker på 110. Mulig den strengt tall ville "holdt", men spør du meg så er de 500,- i forskjell vel verdt det. Synes du det er for mange funksjoner på 310 kan du bare fjerne de fra visningen.

Garmin connect er gratis ja. Det går også an å bruke garmin treningsfilene til andre nettløsninger, f.eks. Strava.

Jeg fører treningsdagbok i excel. Har en dato pr rad, og for hver rad har jeg følgende kolonner; timer (desimal, dvs 0,1t=6min), km, belastning (etter en kalkulasjonsmetode som er integrert i connect), type trening (f.eks. RLT = rolig langtur, LI = langintervall etc), sted/rute, styrke (beksrivelse av evt øvelser), følge (om jeg trente med noen), vær/føre og følelse (der jeg beskriver litt mer hvordan kroppen fungerte, om jeg kjente på noen skader etc). Jeg summerer timer og km pr uke. Du bør imidlertid ha noenlunde peiling selv på hva som er viktig, så vil tro du kommer fram til noe fornuftig som passer for deg. Jeg synes jeg lærer noe av å se tilbake på f.eks. konkurranser som gikk bedre enn forventet og se hva jeg gjorde i forkant av disse, sammenlikne hvor mye og hvordan jeg trener nå med for 3 år siden, etc.

Ps; Padde. Dristig å uttale seg såpass bombastisk. Det har jo vært tråder der folk diskuterte nettopp hvilepulsene sine her på forumet, så der tar du nok feil. Folk må få lov til å diskutere hva de vil, tror i alle fall ingen har lyst til å bli moderert på hvilke tema som er dumme eller ikke av deg. ;)
Har løpt i 12-15 år ettersom hvordan man regner. Perser: 800m-2:04.8 (1998), 1500-4:23.8 (2013), 3000-9:23 ('13), 5km-16:10 ('15), 10km-34:09 ('13), 1/2m-1:15:24 ('14), 1/1m- 2:41:18 ('13)

padde

Legg innav padde » 08 jun 2013 16:52

Hva?? Får jeg ikke lov å dømme de levende og de døde? :shock:

Neida. Det var ment som et kjærlig nyrespark. Ideen er at pulsklokke og treningsdagbok over tid kan virke demotiverende og hemmende- fordi den gjør løpingen som alt annet mas til klokkestyrt. Som forfatteren Murakami sier i boka "hva jeg tenker på når jeg løper": Å bruke av seg selv på en effektiv måte, innenfor de individuelle begrensningene man er utstyrt med, det er essensen i det å løpe, og også en metafor for livet.

Han benytter foresten treningsdagbok. Sikkert ikke treningsprogram. Jeg vet ikke om han bruker pulsklokke, men ser at det kan bli en problematisk henvisning hvis han gjør det ;)

Brukeravatar
Einar

Legg innav Einar » 10 jun 2013 11:04

padde skrev:Hva?? Får jeg ikke lov å dømme de levende og de døde? :shock:

Han benytter foresten treningsdagbok. Sikkert ikke treningsprogram. Jeg vet ikke om han bruker pulsklokke, men ser at det kan bli en problematisk henvisning hvis han gjør det ;)

Murakami refererer ihvertfall både til hvilepuls og puls under aktivitet i boka. Om han monitorerer den manuelt eller med klokke sies ei...

Selv bruker jeg sjelden pulsklokke under løping, men må ha den for å¨holde pulsen oppe ved alternativ trening. Ellers har jeg stor glede av å logge hver eneste meter av trening og har gjort det siden 1997... For min del gir også det løpsglede...
"If you feel like eating, eat. Let your body tell you what it wants." - Joan Benoit Samuelson
Blogg

Gå tilbake til «Trening»