Intervaller på mølla

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
Saklig
Innlegg: 19
Registrert: 05 apr 2010 17:00

Intervaller på mølla

Legg innav Saklig » 05 apr 2010 17:12

Før jeg tar ei styrketreningsøkt så kjører jeg alltid noen internvaller på 3dmølla. Synes det er ganske kjedelig å løpe på mølle så prøver løpe kort, men med ganske høy hastighet.

Hvilke intervaller anbefalles å løpe på mølla?

Målene med treninga:
-Økt overskudd i hverdagen.
-Gjør kroppens aldringsprosess langsommere (trening hjelper visstnok mot aldring).
-Få ned blodtrykket.

Brukeravatar
marito
Innlegg: 65
Registrert: 24 jan 2010 23:40
Sted: Hønefoss
Kontakt:

Re: Intervaller på mølla

Legg innav marito » 05 apr 2010 18:00

uten at jeg er noen ekspert har jeg skjønt at 4x4 intervall er godt egnet for å god effekt i forhold til o2-opptak, og ut fra målene dine er vel kanskje det noe av det som er mest inetersant?

Varm opp godt og med økende insitet i 15 min, deretter 4 min så raskt du kan men ikke raskere enn at du holder i 4 min, 2 min rolig, men ikke la pulsen falle mer enn hva du hadde mot slutten av oppvarmingen..og så gjentar du slik at du har kjørt 4 slike intervaller med 2 min rolig i mellom. Det er viktig at pulsen ikke detter for langt ned i pausene for da vil du bruke for lang tid på å få opp pulsen igjen. ca 70% av makspuls er ca passe:) Pausene skal du ha for å få fraktet bort avfallstoffer:) Husk nedtrapping når du er ferdig med intervallene. 5-10 min rolig jogg/gange.

(sukk..lurter forresten på hvor mange ganger jeg har endt opp med å lagre som kladd og måtte leite for å finne kladden og deretter ikke finne ut hvordan jeg skal aktiversere kladden for igjen måtte ta kopi av kladden og lime inn i nytt svar;) ) Er det bare meg? Uvant med kladd i forum og plassering av knapper i forhold til andre forum jeg bruker sikkert:) )

Saklig
Innlegg: 19
Registrert: 05 apr 2010 17:00

Re: Intervaller på mølla

Legg innav Saklig » 05 apr 2010 20:33

Ser det her greit ut?

5 min oppvarming på mølla.
Deretter 4 min intervaller med hastighet 13 (første gangen).
I pausene blir det hastighet 6-7 (2 min).

Deretter nedtrapping på 5 min.

Brukeravatar
marito
Innlegg: 65
Registrert: 24 jan 2010 23:40
Sted: Hønefoss
Kontakt:

Re: Intervaller på mølla

Legg innav marito » 05 apr 2010 21:59

Saklig skrev:Ser det her greit ut?

5 min oppvarming på mølla.
Deretter 4 min intervaller med hastighet 13 (første gangen).
I pausene blir det hastighet 6-7 (2 min).

Deretter nedtrapping på 5 min.



Hastigheten du bør ha er veldig individuell så det kan jeg ikke si noe om...sånn pulsmessig bør den være på 85-90% av maks i dragene. Hastigheten er da så høy at du klarer å holde i 4 minuttene men ikke slik at du stivner og ikke holder i de neste dragene.. I pausene er det passe med ca 70% av maks og da er du i ett slikt tempo at du kan snakke med sidemannen i litt mer en enstavelsesord og tre-ords-setninger :)
Oppvarming på fem min er alt for kort for meg i allefall..

Saklig
Innlegg: 19
Registrert: 05 apr 2010 17:00

Re: Intervaller på mølla

Legg innav Saklig » 06 apr 2010 08:05

marito skrev:
Saklig skrev:Ser det her greit ut?

5 min oppvarming på mølla.
Deretter 4 min intervaller med hastighet 13 (første gangen).
I pausene blir det hastighet 6-7 (2 min).

Deretter nedtrapping på 5 min.



Hastigheten du bør ha er veldig individuell så det kan jeg ikke si noe om...sånn pulsmessig bør den være på 85-90% av maks i dragene. Hastigheten er da så høy at du klarer å holde i 4 minuttene men ikke slik at du stivner og ikke holder i de neste dragene.. I pausene er det passe med ca 70% av maks og da er du i ett slikt tempo at du kan snakke med sidemannen i litt mer en enstavelsesord og tre-ords-setninger :)
Oppvarming på fem min er alt for kort for meg i allefall..


Hvordan kan man vite at det er 85-90% maks i dragene, finnes det noe apparater eller noe som kan måle dette?

Brukeravatar
marito
Innlegg: 65
Registrert: 24 jan 2010 23:40
Sted: Hønefoss
Kontakt:

Re: Intervaller på mølla

Legg innav marito » 06 apr 2010 09:26

[quote="Saklig] Hvordan kan man vite at det er 85-90% maks i dragene, finnes det noe apparater eller noe som kan måle dette?[/quote]

Du må vite makspulsen din. ( søk på nett hvordan du kan finne makspuls ved f.eks bakkeintervaller) -Og få målt puls underveis. Noen møller har pulsmåling eller du må ha pulsklokke. Om ikke dette er aktuelt for deg så gjør slik jeg skrev ellers...løp så fort du orker gjennom dragene, men ikke så fort at du ikke klarer draget og ikke orker flere drag etterpå. Det skal være slitsomt men ikke nødvendigvis helt jævlig:)

Saklig
Innlegg: 19
Registrert: 05 apr 2010 17:00

Re: Intervaller på mølla

Legg innav Saklig » 08 apr 2010 10:24

Prøvde 4*4 med hastighet 12, 5 i går og det gikk ganske greit.

Regner med å øke hastigheten med 0,5 hver gang (13, 13,5 14 14,5) etc.

Ser det ut som en grei progresjon? Skal trene intervaller 1-2 ganger i uka.

gls
Innlegg: 69
Registrert: 06 feb 2010 18:48
Sted: Bærum

Re: Intervaller på mølla

Legg innav gls » 09 apr 2010 18:51

Ser det ut som en grei progresjon? Skal trene intervaller 1-2 ganger i uka.


0,5 er kanskje greit til å begynne med. Etterhvert blir det nok tyngre med en slik økning hver uke. Men da kan du jo gå ned til en noe mindre økning.

Det finner du nok ut av. :)

Selv begynte jeg med intervaller i vinter, og har økt med 0,2 ca. hver annen uke fram til nå. Jeg forsøker å øke med 0,2 neste økt som er imorgen, men så spørs det om jeg har tatt ut potensialet på det treningsgrunnlaget jeg har (2 intervalløkter, 1 langkjøring og 3 rolige økter i uka) ...

Saklig
Innlegg: 19
Registrert: 05 apr 2010 17:00

Re: Intervaller på mølla

Legg innav Saklig » 14 apr 2010 08:57

gls skrev:
Ser det ut som en grei progresjon? Skal trene intervaller 1-2 ganger i uka.


0,5 er kanskje greit til å begynne med. Etterhvert blir det nok tyngre med en slik økning hver uke. Men da kan du jo gå ned til en noe mindre økning.

Det finner du nok ut av. :)

Selv begynte jeg med intervaller i vinter, og har økt med 0,2 ca. hver annen uke fram til nå. Jeg forsøker å øke med 0,2 neste økt som er imorgen, men så spørs det om jeg har tatt ut potensialet på det treningsgrunnlaget jeg har (2 intervalløkter, 1 langkjøring og 3 rolige økter i uka) ...


Ja, bør nok roe ned til økninger på 0,2 etterhvert.

Planlegger å gjøre det slik:

Uke 14: 12,5
Uke 15: 13
Uke 16: 13,5
Uke 17: 14
Uke 18: 14,2
Uke 19: 14,4

Pause på en uke.

Uke 20: 14,6
Uke 21: 14,8
osv.

Ser det greit ut?

Saklig
Innlegg: 19
Registrert: 05 apr 2010 17:00

Re: Intervaller på mølla

Legg innav Saklig » 23 apr 2010 04:57

Er det mulig å måle progresjonen man har via å teste oksygenopptaket, isåfall hvordan gjør man det?


Gå tilbake til «Trening»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Majestic-12 [Bot] og 8 gjester