4x4 - en revolusjon innen trening

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
johan_nordvik

4x4 - en revolusjon innen trening

Legg innav johan_nordvik » 04 jun 2013 11:22

Anbefaler alle å lese Helgerud og Hoff sin studie angående 4x4 trening. Det de har kommet fram til er, spør du meg, en revolusjon innen trening. Det er nå påvist at det å bruke unødvendig lang tid på langkjøringsøkter, ikke er nødvendig lenger. Som de sier selv: - Rolige langturer er bra hvis du vil bli god på å kjøre rolig. Vil du bli bedre i konkurranser, må du øke oksygenopptaket og trene i konkurransefart. Det betyr at du ikke kan trene i «snakkefart». Du kan snakke i pausene og resten av livet, men «hold kjeft» når du trener.

Ser meg drittlei i folk som ikke skjønner at intensitet er det viktigste når man skal løpe fort.

Veteran

Re: 4x4 - en revolusjon innen trening

Legg innav Veteran » 04 jun 2013 11:46

johan_nordvik skrev:Anbefaler alle å lese Helgerud og Hoff sin studie angående 4x4 trening. Det de har kommet fram til er, spør du meg, en revolusjon innen trening. Det er nå påvist at det å bruke unødvendig lang tid på langkjøringsøkter, ikke er nødvendig lenger. Som de sier selv: - Rolige langturer er bra hvis du vil bli god på å kjøre rolig. Vil du bli bedre i konkurranser, må du øke oksygenopptaket og trene i konkurransefart. Det betyr at du ikke kan trene i «snakkefart». Du kan snakke i pausene og resten av livet, men «hold kjeft» når du trener.

Ser meg drittlei i folk som ikke skjønner at intensitet er det viktigste når man skal løpe fort.

Hei du!
Kan du finne en link som forteller hva slags 4x4 trening disse herrene anbefaler. Veldig interessant hvis du mener at der er revolusjonerende..
jeg har jo sett endel fra diss herrene som har vaert helt bak maal tidligere... kaller seg visst forskere ogsaa...

Ellers veldig fint at du har forstaatt akkurat det jeg har preket hele tiden, at intensitet er det viktigste....
men, som jeg nevnte i et annet innlegg, naar en har god kondis er det fullt mulig aa "snakke" sammen ogsaa i toppfart, det har jeg erfart..

Men som sagt, fint om du har en link eller kan gi et kort sammendrag av deres program.

Mvh Veteran

vestlandsfanden

Legg innav vestlandsfanden » 04 jun 2013 12:23

4x4 treningen blir misforstått at er noe nytt. Kjører du 4 langdrag på 8min med 85-90% av makspuls er det helt i tråd med Hoff/Helgerud (de siser 3-8min), det er en type intervaller f.eks Henrik Ingebrigtsen kjører. Mulig han tar 5 eller 6, men tre slike hardøkter i uka er helt vanlig for han (han sier vel hardtrening annenhver dag..). Det er terskeltrening, filosofien er at jo større fart han kan ha på terskel jo fortere løper han på 1500m. Dvs han trener rolig også, annenhver dag, slik at han kommer opp i 150km/uke for volumet er like viktig som intensiteten.

Selv har jeg f.eks 4x2km med 2 min lett jogg mellom, det er 4x4, puls i terskelområdet. Kaggestad var ute for noen år siden med en terskelintervall som han komponerte for Ingrid Kristiansen, varierer mellom 5-10 min jobbing i ca konkurransefart 10km og 5min rolig mellom dragene, totalt ca 40min. Vil kalle også det 4x4. Grunnen til at Hoff/Helgerud skriver maks 8min er at de mener at intensiteten faller ved lenger arbeid, men de veldig godt trente klarer 10min intervaller like godt som 8min intervaller så lenge puls skal ligge i den sonen som anbefales.

Intet nytt under solen fra Hoff/Helgerud med andre ord :)

Brukeravatar
Gunnar Bruun
Sted: Harstad

Legg innav Gunnar Bruun » 04 jun 2013 19:40

johan_nordvik skrev:Anbefaler alle å lese Helgerud og Hoff sin studie angående 4x4 trening. Det de har kommet fram til er, spør du meg, en revolusjon innen trening.

Neppe.
Gammelt nytt og slettes ikke det beste for alle....om for noen.
http://www.dn.no/dnaktiv/article2323921.ece
http://www.dn.no/dnaktiv/article1879264.ece

johan_nordvik skrev:Ser meg drittlei i folk som ikke skjønner at intensitet er det viktigste når man skal løpe fort.

Så fint at du ikke er kategorisk.

Brukeravatar
trygvan

Legg innav trygvan » 05 jun 2013 00:19

johan_nordvik skrev:Anbefaler alle å lese Helgerud og Hoff sin studie angående 4x4 trening. Det de har kommet fram til er, spør du meg, en revolusjon innen trening.

Hahaha!
Har løpt i 12-15 år ettersom hvordan man regner. Perser: 800m-2:04.8 (1998), 1500-4:23.8 (2013), 3000-9:23 ('13), 5km-16:10 ('15), 10km-34:09 ('13), 1/2m-1:15:24 ('14), 1/1m- 2:41:18 ('13)

Veteran

Legg innav Veteran » 05 jun 2013 05:46

Jeg leser stadig om folk som sier at de trener " 4x4" og maa bare le litt, beklager...
For aa virke ennaa dummere enn jeg er spurte jeg paa VGD-forumet "hva er 4x4 ".. bare for
aa faa bekreftet at det er et dumt uttrykk som ikke har noe med trening aa gjoere.
Kan jo like godt si 3x3 eller 5x5 eller hvasomhelst.....
Jeg har kun lest litt av hva de nevnte herrene forkynner, da gjaldt det styrketrening for langdistanse-loepere,
og de brukte uttrykket "forskning" der alle andre ville ha sagt et lite forsoek. Det de gjorde hadde null
med forskning aa gjore. Saa jeg lurer paa om disse er to av de mange skrivebords-forstaasegpaaere som selv
aldri har konkurrert, men tror at deres teori kan overfoeres direkte til en maratoner...?
Akkurat det samme med flere "kost-eksperter" som paastaar at hvie en spiser ditt & datt saa er grunnlaget lagt
for en flott maraton-karriere.... Samtidig kan ingen av disse som forteller om sine erfaringer med slik kost etc.
komme med et eneste resultat av betydning.
Dette bare bekrefter min paastand om at det maa lang og hard trening til, slik som gamlegutta trente, og noen faa
norske gjoer idag. Det kostholdet vi hadde ville knapt blitt godkjent til dyrefor avMattilsynet idag, bortsett fra Kruska
da, for havregryn er vel fortsatt godkjent...? i alle fall saa har det vaert min daglige frokost i mange aar, og alle proever
viser at jeg er er friskere enn de fleste.. Men obs. havregrynsgroet er ikke godt for magen, det blir en tungfordoeyelig
klump og passer ikke med trening....
En meget viktig sak som jeg hittil ikke har nevnt noe sted. Nemlig nok soevn og helst foer midnatt , samt null tobakk
og alkohol. Gjennom dette har jeg helt klart faatt mye gratishjelp i treningsarbeidet, og det har gitt resultater..

Tren hardt og med glede saa ofte du har tid, saa vil resultateen komme raskt.

vestlandsfanden

Legg innav vestlandsfanden » 06 jun 2013 05:42

"Forsøk", da tester man en gruppe mot en annen eller flere andre som gjør noe annet og ser etter statistisk signifikante avvik. Og sånn må det være. Problemet er at det ikke framkommer godt nok hvem man tester og "man" tror at resultatene er allmenngyldige. Hvis man tester i utgangspunktet dårlig eller middels trente vil man med relativt høy sikkerhet få et annet svar enn om man trente eliteutøvere.

affen15

Legg innav affen15 » 05 sep 2013 16:34

Helt sikkert en revolusjon for deg men kke for en som har trent friidrett mer eller mindre hele livet.
Da dreier det seg om hvor mye intensitet tåler kroppen uten å bli skada eller overtrent. Langturer i moderat og lav fart bygger gradvis opp muskler, sener og ledd slik at du blir i stand til å tåle treninga. Har hatt beinhinnebetendelse, akilles, senebetendelse i kne, strekk i legg, strekker i begge lår og betennelse i setemuskelfeste pluss låsing i bekkenbeinet pga høyfartstrening på glatt underlag. Jeg syns det er kjekt med langturer og enda kjekkere med intervall og gleder meg til jeg er kvitt skader så jeg kan ta litt maksfart trening, mest for moro. For jeg har lært at for å tåle fart må du ha mengde og for å tåle mengde kan du ikke ha for stor fart. Så med denne treninga, og kun 3 intervalløkter siden 3 mnd skadeavbrekk i vinter så i en alder av 53 år løp jeg nettopp 1/2 maraton på 1.35 Skal bygge meg gradvis opp utover høsten og senke snittfarten på lange løp over 8-12 km til under 4 min/km, så får vi se hva halvmaratontidene blir til neste sesong.

Men for all del, hvis du syns 4x4 trening er genial så er jo det flott, da er det bare å kjøre på så lenge du ikke blir skada. Hadde også vært interessant og hørt hvilket prestasjonsnivå du er på og hvor mye trening etc du kjører, fart og repetisjoner, pauser.

Brukeravatar
Einar

Legg innav Einar » 06 sep 2013 09:10

[quote="Veteran]Men obs. havregrynsgroet er ikke godt for magen, det blir en tungfordoeyelig
klump og passer ikke med trening....[/quote]]

Pøh... Det kan trenes opp. Jeg spiser havregrøt til frokost og trener like greit en halvtime etter. :-)
"If you feel like eating, eat. Let your body tell you what it wants." - Joan Benoit Samuelson
Blogg

Veteran

Legg innav Veteran » 07 sep 2013 04:55

Einar skrev:[quote="Veteran]Men obs. havregrynsgroet er ikke godt for magen, det blir en tungfordoeyelig
klump og passer ikke med trening....[/quote]]

Pøh... Det kan trenes opp. Jeg spiser havregrøt til frokost og trener like greit en halvtime etter. :-)[/quote]

Hei Einar. Det er bra. Jeg uttrykte meg nok litt dumt, men jeg husker ennaa guttedagene da det ble mye
groet og alltid treg mage. Har en tidl. nabo og kamerat som spiser groet til frokost og gjerne vil ned i vekt,
han jobber ogsaa ganske tungt, men magen sier stopp likevel..
Men selvsagt har du rett , en kan trenes opp til/paa det meste.
Jeg har vaert en riktig "broedhest" hele livet, har hoppet bukk over middag o.l. og aldri vaert sjuk, bare vaert
uheldig med skader etter ulykker. De siste 5 aar har havregryn vaert frokosten, ne min kinesiske kone, og naa
til og med sigermor har funnet ut er veldig bra. De har spist noen seige/elastiske boller som det ikke er mulig aa
tygge, og de har hatt mage-stopp hele tiden. Naa rekommenderer min kone "norwegian breakfast" til alle venner,
pluss et stort eple hver som vi spiser daglig.

Fordelen med kornprodukter er jo at ne kan trene hardt like etter aa ha spist, noe jeg ofte gjorde, det er plent umulig
etter tung middagsmat.
Ok, sunn luns rper min kone naa, hun kom nylig inn nedlastet med friske groennsaker fra markedet, saa bon appetitt..
Ha det bra og lykke til med trening & konkurranser!

Gå tilbake til «Trening»