Restitusjon etter maraton

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
Brukeravatar
torolav

Restitusjon etter maraton

Legg innav torolav » 27 jun 2013 09:54

Leser man tips fra kjente klokinger som Jack Waitz, Johan Kaggestad, Terje Næss m.fl. så er det ikke måte på hvor lang tid man trenge for å restituere seg etter et maratonløp - har sett opp mot seks uker før normal trening kan gjenopptas.

Jeg er derimot litt nysgjerrig på hva som faktisk praktiseres av dere her på forumet. Hvordan legge dere opp trening i de første ukene etter maraton? Og hvor lang tid før normal mengde og intensitet gjenopptas?

Kan forsåvidt nevne at maratonløpet jeg fullførte var Nordmarka Skogsmaraton, som stort sett er på grusvei. Det gir kanskje litt kortere restitusjonstid enn et maratonløp på asfalt (?)
*2xSRM: 27:45 *10 km: 43:13 *Halvm:1:37:25

Brukeravatar
Einar

Re: Restitusjon etter maraton

Legg innav Einar » 27 jun 2013 10:05

Jeg løper rolige korte turer uka etter for så å gjenoppta full trening uka etter det, men det er lov å kjenne etter . På mosjonsnivå er nok 6 uker litt overload. Nordmarka er nok definitivt et løp som er såpass variert at man komer fortere i gang etterpå.

Har hørt en tommelfingerregel om at du ikke løper farttrening like mange dager som km etter løpet. Altså 10 dager etter en 10 kilometer, 21 dager etter en halvmaraton osv. Hvis du tar ut absolutt alt i løp kan det kanskje være noe å tenke på...
"If you feel like eating, eat. Let your body tell you what it wants." - Joan Benoit Samuelson
Blogg

Brukeravatar
trygvan

Legg innav trygvan » 27 jun 2013 12:04

Jepp, jeg har hørt samme som Einar.

Men jeg synes også det høres litt mye ut. For de fleste av oss er maraton en stor belastning på hjerte, muskulatur og det har gjerne vært et langtidsmål som gir en mental utladning å være ferdig med. Jeg tenker at de fysiske aspektene normalt bør være ok etter 3-4 uker med hvile /rolig trening. Med godt treningsgrunnlag opparbeidet gjennom måneder og år, der du har blitt vant med lange turer på asfalt og har et sterkt hjerte, tenker jeg også at du tåler belastningen bedre enn om du ikke har like stort treningsgrunnlag. Så da er det kanskje nok med 2 uker med hvile /rolig trening.

Selv har jeg bare løpt 3 maraton hittil, og etter 2 av de har jeg blitt syk med bronkitt som har satt meg ut i flere uker. Da har det gått cirka 5 uker før jeg var i godt slag igjen. Etter den maratonen jeg ikke ble syk etter følte jeg meg helt fin allerede 4-5 dager etterpå, men pådro meg en strekk da jeg var litt for ivrig og prøvde meg på en intervalløkt allerede da. Musklene var nok ikke like restituert som hjertet og det mentale. Men som sagt vil jeg tro at så lenge du holder deg frisk så kan du gradvis øke til normal trening innen 2-4 uker der lengden på restitusjonstiden er avhengig av treningsgrunnlaget før maratonet.
Har løpt i 12-15 år ettersom hvordan man regner. Perser: 800m-2:04.8 (1998), 1500-4:23.8 (2013), 3000-9:23 ('13), 5km-16:10 ('15), 10km-34:09 ('13), 1/2m-1:15:24 ('14), 1/1m- 2:41:18 ('13)

Brukeravatar
Korak
Sted: Bergen
Kontakt:

Legg innav Korak » 27 jun 2013 12:37

Et annet aspekt er: Hvor mye tar du deg ut under maraton? Noen presser på marginalen av hva de er god for, mens andre "koser seg" gjennom løypen. Det er klart at om man tar ut alt så trenger man lengre restitusjon enn om man "bare" har hatt en lang langtur.
Gunnar Müdtzy-Knutsen

Brukeravatar
trygvan

Legg innav trygvan » 27 jun 2013 12:50

@Korak; Ja, enig.

@Torolav: Angående underlag, så belaster du kroppen på en litt annen måte ja. Hjertemuskelen vil nok bli like (eller vel så mye) belasta, mens beina er det ikke så godt å si. Du får mindre monotoni på skogsmaratonet og litt mykere underlag, men samtidig så bruker du jo musklene så det holder der også, så jeg vil tro det er en viss skaderisiko også i kjølvannet av et skogsmaraton. Kanskje andre kan supplere her?
Har løpt i 12-15 år ettersom hvordan man regner. Perser: 800m-2:04.8 (1998), 1500-4:23.8 (2013), 3000-9:23 ('13), 5km-16:10 ('15), 10km-34:09 ('13), 1/2m-1:15:24 ('14), 1/1m- 2:41:18 ('13)

Veteran

Legg innav Veteran » 27 jun 2013 13:34

Hei. Det refereres til ekspertene Jack, Johan og Terje om at det er noedvendig med flere ukers restitusjon etter maraton. Terje som er eliteloeper og derfor loeper
faa loep i aaret har absolutt sine ord i behold. Men for alle dere som jeg forstaar er i samme baat som jeg var, mosjonist med ambisjoner om aa bli blant de beste
i aldersgruppen, er dette veldig overdrevet. Naa loep vel heller ikke Jack og Johan saa mange loep, saa egentlig vet de mindre om dette enn meg, med all respekt for
begge disse sympatisk gutta. Vi har en bestetid paa maran med et droeyt minutts skilnad, og jeg loep 6 maraton/aar og var noen aar eldre enn dem, og jeg hadde
null erfaring fra baneloep da jeg startet treningen.
Min foerste som 41 -aaring godt under 2.50 og 5 uker etterpaa Fjellmaraton paa 2.58. I mellomtiden deltok jeg i to loep/uke, 10-15 km. og jeg lusket ikke akkurat
omkring. Er man godt trent saa er det beste aa staa paa, paa det nivaaet som jeg var paa og de fleste av dere klarer med hard trening, saa nytter det ikke aa hvile
seg i form. Bare den som har proevd slik hardkjoer vet hvordan kroppen reagerer, derfor er det for dumt aa oppfordre mosjonister som loeper fordi de har stor glede
av det, og ikke satser paa premiepenger, til kun aa trene rolig i flere uker for restitusjon. Da blir det som aa satse proft, forberede seg lang tid til kun ett loep, for
saa aa oppleve at en ikke har dagen akkurat da... Det er altfor mange som tenker og trener slik, og det er helt feil for den som loeper fordi det er moro..
Det blir like dumt som aa tro at en ny skotype vil gjoere underverker, jeg ser at den diskusjonen holdes vedlike, og synes det blir altfor mye synsing til aa vaere paa
mosjonsnivaa. Bruk sko med god demping og unngaa leggproblemer og andre skader. Og saa maa alle laere seg aa taale litt smerte og ikke tro at det er noe farlig/alvorlig. Det er bare manglende trening, tren hardt nok saa ofte dere har mulighet, saa kommer resultatene raskt, det kan jeg underskrive paa.
Og ikke glem den viktigste treningen som jeg har sagt tusen ganger, konkurrer saa ofte du kan paa ulike distanser i skogen, paa grus og paa asfalt. Lykke til!

Brukeravatar
Gunnar Bruun
Sted: Harstad

Legg innav Gunnar Bruun » 27 jun 2013 13:45

Lurer også på dette.
Løp min første maraton nå på søndag, og har ikke løpt siden men skal løpe litt rolig i dag.
Har tenkt å løpe ny maraton om 3 måneder og et par 10km-løp i mellomtiden.
Tenker det skal gå helt fint, men det får jeg jo erfare underveis.

Når man snakker om måneder med restitusjon så høres det veldig mye ut.
Da får man jo ikke gjort annet enn 2 maratonløp og så hvile resten av året.

Dette er sikkert veldig individuelt, og prøv-og-feil-metoden blir min ledesnor her også. :)

Brukeravatar
knut42

Legg innav knut42 » 27 jun 2013 18:51

Det tok ca 3 uker fra min første halvmaratondistanse i år til jeg var helt bra i beina igjen, (hvis det hjelper).

Jeg synes flere måneder høres lenge ut, men det avhenger kanskje av hvilken intensitet man har brukt på løpet?

Brukeravatar
torolav

Legg innav torolav » 30 jun 2013 21:06

Mange interessante svar, takk for det.

Jeg har jo erfaring fra halvmaraton, Nordmarkstravern, etc fra tidligere også, og har ikke gjort annet en å "kjenne etter" da for å finne ut hvor lenge jeg burde ta det rolig - men er kanskje blitt en smule hjernevasket etter å ha lest for mye treningsstoff i blader og på nett. ;) Man får nesten inntrykket av at det er noe helt spesielt med maraton....men det er jo bare en distanse på 42 km - ikke mer hokus-pokus enn det.

På bakgrunn av svarene her på forumet, samt egen erfaring, blir det vel å prøve seg forsiktig frem her også. Første uke etter løpet var det null trening. Denne uka har jeg tatt to korte og rolige asfaltturer (hvor formen har vært på kols-nivå) + kveldens timeslange løpetur i skogen (som føltes langt bedre).

Da har det gått to uker siden løpet, og jeg tror jammen jeg skal gi litt gass neste uke ;)
*2xSRM: 27:45 *10 km: 43:13 *Halvm:1:37:25

Agnes

Legg innav Agnes » 08 jul 2013 22:59

Jeg tror kroppen til en viss grad er "idiotsikker" og tror på å kjenne etter. Jeg er mosjonist med tider på over fire timer, så jeg er jo ute LENGE når jeg løper en maraton... Jeg har restituert fort etter mine løp med unntak av mitt siste nå i vår, som var det desidert hardeste jeg har løpt (og med personlig rekord). Jeg brukte tre uker før kroppen kjentes ut som seg selv igjen, og da tok jeg opp normal trening. Da var jeg ikke helt i slag i oppkjøringen, avsluttet en antibiotikakur like før, og det hadde nok en god del å si.

Tidligere har jeg begynt å trene igjen etter en ukes tid. Aldri opplevd skader av det ene eller det andre.

Bruk huet, tenker jeg.

Gå tilbake til «Trening»