Restitusjon etter maraton

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
Veteran

Re: Restitusjon etter maraton

Legg innav Veteran » 03 aug 2013 06:42

Hei trygvan og takk for info. Da var det som jeg tenkte, forstaar ikke hvorfor Marius proevde seg paa maran naar han
trente saa mye sammen med sprekingene i Kenya, men det er hans sak.. Han forstod vel at en god 5000 m. loeper ikke automatisk
kan loeper maraton paa 2.20. Jeg hadde en klubbkamerat som vant NM paa 5000 m. en veldig trivelig kar , og han haapet at han skulle
holde foelge med gamlingen og stilte sporty opp paa maraton. Det gikk ikke helt som planlagt/oensket, han kom inn 20 min. etter meg..

Apropo trening: Jeg forstaar det slik at de fleste har et program de foelger..? Hvis dette ikke funker saa bra, dvs. at det er vanskelig aa
klare sine egne maalsetninger, mener jeg at en laaser seg for mye til detaljer, intervaller, distanser og tider... Jeg kjete noen faa
som brukte et fast program, jeg tror at naar det ikke funker saa tar det bort baade motivasjon og gleden ved aa loepe. Selv kunne jeg aldri
tenkt med aa trene etter et program, aldri. og mange var i samme baat. Ekspertenes program og tips er ikke myntet paa oss mosjonister.
De fleste har en jobb og familie aa ta hensyn til, det er det viktigste i ivet. Trening er desserten som en gleder seg enormt til, men den som
laaser seg til et fast program vil slite mer enn den som trener mer paa impuls og tar hensyn til viktigere ting.
Iblant var jeg "treningssjuk", dvs. naar jeg ikke hadde tid til aa trene, men jeg tok det igjen med hardkjoer og glede naar sjansen kom.
Ingen puls- eller stoppeklokke, ingen forstyrrende musikk e.l. paa oeret. Jeg hadde en klokke som jeg tittet paa v. faste passeringspunkter, det
var alt. De tidene lagret jeg i min medfoedte PC, og den tiden sviktet den aldri, hahaha, jeg brukte den mye i jobben ogsaa...
Jeg baade saa og hoerte fugler og dyr og alle treningene ble fine naturopplevelser.
Men den viktigste treningen for oss var alle konkurransene , og de kom tett. Restitusjon? Noen tok det kanskje litt roligere iblant, men jeg tror
at vi kjoerte min. 96 % ( og jeg er avhioldsmann) i alle konkurranser. Slik ble vi ogsaa svaert godt kjent med hverandre, pushet hverandre og ble
svaert gode kamerater.
Jeg tror ganske enkelt, nei jeg vet etter aa ha lest masse innlegg om temaet flere steder, at de fleste idag trener altfor mye alene uten pes, og
da er det bortimot umulig aa tyne ut maks kapasitet.
Saa jeg gjentar for n,te gang, konkurrer deg i form, det er raskt, effektivt og morsomt. Lykke til i neste loep!

Løp4Livet

Re: Restitusjon etter maraton

Legg innav Løp4Livet » 25 aug 2013 19:15

Restitusjonstiden etter et maraton løp hvor en har prestert opp mot sitt beste, vil være individuelt. Jo bedre trent, desto kortere restitusjon. Men et viktig spørsmål her er også hvor godt en har planlagt løpet i forkant, underveis og etter. Da tenker jeg på hvile, næring og væske. Det jeg mener er at om en godt trent person løper maraton uten å ta forhåndsregler med tanke på hvile, næring og veske, kontra en ikke så veltrent løper men som tar de riktige forholdsreglene, så tror jeg faktisk at den løperen som er dårligst trent har kortest restitusjon. Så det er mange faktorer som spiller inn

Gå tilbake til «Trening»