Løping i medbakke

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
Ronny Hansen
Innlegg: 7
Registrert: 22 mai 2013 14:17

Løping i medbakke

Legg innav Ronny Hansen » 19 jul 2013 12:57

Hei.
Er det noen som enkelt, kjapt og greit kan gi meg en liten innføring i løpeteknikk i medbakker?

Brukeravatar
ipconfig
Innlegg: 253
Registrert: 18 jan 2010 20:12

Re: Løping i medbakke

Legg innav ipconfig » 26 jul 2013 21:50

Du må alltid lande med bøyde kne. Det blir muligens litt rar løpestil :shock: men det får du bite i deg. Litt uvant til å begynne med. Hvis du ikke gjør det er det lett å få skader.

løpeknut
Innlegg: 51
Registrert: 19 mai 2010 19:10

Re: Løping i medbakke

Legg innav løpeknut » 28 jul 2013 15:12

Jeg har et godt tips hvis du vil ha god fart i nedoverbakkene. Pass på å ha hofta i riktig posisjon. Mange har en tendens til å falle bakover med hofta (dvs ut med rompa) for å "ta i mot" støtene i nedoverbakkene. Litt vanskelig å forklare dette uten å vise merker jeg, men tenk på at du skal ha en fin holdning også i nedoverbakken. Ikke vær redd for å falle fremover. Det føles litt vågalt i starten, men det går mye raskere. En annen erfaring jeg har gjort: God fart i nedoverbakkene krever sterke bein. Så som med alt annet: Skal du bli bedre å løpe fort nedover må du trene på det.

Brukeravatar
Marjan
Innlegg: 39
Registrert: 21 aug 2013 20:39
Sted: Søndre Oppdalen, Lunner
Kontakt:

Re: Løping i medbakke

Legg innav Marjan » 14 okt 2013 03:23

Jeg har lest: Lat som du ruller på en tømmerstokk i vannet. Var det i Born to Run jeg leste det? :P

Hauginger
Innlegg: 19
Registrert: 03 jun 2013 22:10

Re: Løping i medbakke

Legg innav Hauginger » 06 feb 2014 23:27

Len deg litt fremover - la tyngdekrafta jobbe for deg. Hvis du ikke er bevisst på det, lener du deg gjerne litt bakover og bremser farta. Sterke bein er en fordel (som nevnt over) men også god kjernemuskelatur. Gjelder jo for løping generelt forsåvidt, men særlig magemusklene er viktige i nedoverløping.

Veteran
Innlegg: 405
Registrert: 28 apr 2013 06:54

Re: Løping i medbakke

Legg innav Veteran » 08 feb 2014 05:52

Hauginger skrev:Len deg litt fremover - la tyngdekrafta jobbe for deg. Hvis du ikke er bevisst på det, lener du deg gjerne litt bakover og bremser farta. Sterke bein er en fordel (som nevnt over) men også god kjernemuskelatur. Gjelder jo for løping generelt forsåvidt, men særlig magemusklene er viktige i nedoverløping.


De sekundene du eventuelt tjener paa aa loepe fort nedover , vil du garantert tape flere ggr. i motbakke. Saafremt det ikke er et loep som kun gaar
nedover -bakke, noe slikt kjenner jeg ikke til. Det er betydelig skaderisiko ved aa loepe fort nedover, uansett underlag. Selv tjente jeg mye paa at jeg
trente mye i grushellinger og bratte bakker, jeg var bare middels utfor(loeper)... Husker 1. Fjellmaraton da jeg tok igjen masse folk paa vei opp mot Flya, noen av
disse raste forbi meg paa vei ned til Bygdin, men opp til Baatskaret var jeg langt forbi igjen og de forsvant bak da jeg fikk heng paa en habil yngre kar som jeg
kjente fra tidligere, og vi holdt foelge til maal.
Tror ikke det er mye aa hente i noen konkurranse ved aa spesialtrene nedover, i alle fall ikke jfr. med aa kunne loepe fort oppover, det er der sekundene
raser paa og de daarligst trente faar problemer. Men lykke til uansett, du maa fortelle hvis du er med i et loep hvor det er mye nedover !!

Hauginger
Innlegg: 19
Registrert: 03 jun 2013 22:10

Re: Løping i medbakke

Legg innav Hauginger » 08 feb 2014 16:58

Veteran skrev:
Hauginger skrev:Len deg litt fremover - la tyngdekrafta jobbe for deg. Hvis du ikke er bevisst på det, lener du deg gjerne litt bakover og bremser farta. Sterke bein er en fordel (som nevnt over) men også god kjernemuskelatur. Gjelder jo for løping generelt forsåvidt, men særlig magemusklene er viktige i nedoverløping.


De sekundene du eventuelt tjener paa aa loepe fort nedover , vil du garantert tape flere ggr. i motbakke. Saafremt det ikke er et loep som kun gaar
nedover -bakke, noe slikt kjenner jeg ikke til. Det er betydelig skaderisiko ved aa loepe fort nedover, uansett underlag. Selv tjente jeg mye paa at jeg
trente mye i grushellinger og bratte bakker, jeg var bare middels utfor(loeper)... Husker 1. Fjellmaraton da jeg tok igjen masse folk paa vei opp mot Flya, noen av
disse raste forbi meg paa vei ned til Bygdin, men opp til Baatskaret var jeg langt forbi igjen og de forsvant bak da jeg fikk heng paa en habil yngre kar som jeg
kjente fra tidligere, og vi holdt foelge til maal.
Tror ikke det er mye aa hente i noen konkurranse ved aa spesialtrene nedover, i alle fall ikke jfr. med aa kunne loepe fort oppover, det er der sekundene
raser paa og de daarligst trente faar problemer. Men lykke til uansett, du maa fortelle hvis du er med i et loep hvor det er mye nedover !!


I Biken er det utvilsomt mye å hente på å ha trent i nedoverbakke. Siste 6 kilometerne går det nedover og enkelte partier er krevende med steiner. Ingen grunn til å spare beina!

Brukeravatar
Marjan
Innlegg: 39
Registrert: 21 aug 2013 20:39
Sted: Søndre Oppdalen, Lunner
Kontakt:

Re: Løping i medbakke

Legg innav Marjan » 09 mai 2014 03:00

Veteran skrev:Tror ikke det er mye aa hente i noen konkurranse ved aa spesialtrene nedover, i alle fall ikke jfr. med aa kunne loepe fort oppover, det er der sekundene
raser paa og de daarligst trente faar problemer. Men lykke til uansett, du maa fortelle hvis du er med i et loep hvor det er mye nedover !!


Spørs vel helt hvilken distanse det er snakk om. Skal du løpe Comrades marathon (og det er nedover det året—løpet går annet hvert år opp og ned) eller noen ultraløp med mye stigning opp og ned, så vil du nok har vel så mye å tjene på å kunne løpe nedover som å kunne løpe opp, om ikke mer. Og da må det trenes på.

Veteran
Innlegg: 405
Registrert: 28 apr 2013 06:54

Re: Løping i medbakke

Legg innav Veteran » 09 mai 2014 09:39

Marjan skrev:
Veteran skrev:Tror ikke det er mye aa hente i noen konkurranse ved aa spesialtrene nedover, i alle fall ikke jfr. med aa kunne loepe fort oppover, det er der sekundene
raser paa og de daarligst trente faar problemer. Men lykke til uansett, du maa fortelle hvis du er med i et loep hvor det er mye nedover !!


Spørs vel helt hvilken distanse det er snakk om. Skal du løpe Comrades marathon (og det er nedover det året—løpet går annet hvert år opp og ned) eller noen ultraløp med mye stigning opp og ned, så vil du nok har vel så mye å tjene på å kunne løpe nedover som å kunne løpe opp, om ikke mer. Og da må det trenes på.

Hei. Hvor mange meters stigning totalt er det der, og hvor der det forresten, jeg tar ikke Comrades paa direkten..

Brukeravatar
trygvan
Innlegg: 535
Registrert: 23 jan 2010 23:51

Re: Løping i medbakke

Legg innav trygvan » 09 mai 2014 12:43

I f.eks. utforetappen i Holmenkollstafetten er det sånn cirka 100 høydemeter som skal gjøres unna på ca 1500 lengdemeter. Selve etappen er bittelitt lengre men mesteparten av helningen gjøres unna på 1500m. Birken er lengre, med mye slakt nedover over flere kilometer. Jeg ville uansett tenke at det er viktig å prøve å få en jevn bevegelse i overkroppen på samme måte som det er viktig på flate. Beina skal gå som "hjul" og sørge for at overkroppen flyter i jevn bevegelse med ikke for mye vertikalt. For å øke farten blir frekvens viktig, ikke for lange steg. Om stegene blir store risikerer du å havne høyt over bakken og dermed få mye vertikal bevegelse. Kanskje rett og slett litt lavere tyngdepunkt er lurt.
Det går også an å tenke seg at man "danser" nedover.

På langdistanse (Birkeneksempelet) ville jeg fokusere en del på teknikk og prøve å slappe av med det. På f.eks. utforetappen i Holmenkollstafetten vil det være det samme, men med høyere frekvens. Også må man kanskje i tillegg passe på at man ikke tenker så mye på det at man binder seg. I noen tilfeller skal man bare "drite i det" og "kjøre på", og det vil da gå fortere enn om du tenker for mye på teknikk.
Har løpt i 12-15 år ettersom hvordan man regner. Perser: 800m-2:04.8 (1998), 1500-4:23.8 (2013), 3000-9:23 ('13), 5km-16:10 ('15), 10km-34:09 ('13), 1/2m-1:15:24 ('14), 1/1m- 2:41:18 ('13)


Gå tilbake til «Trening»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 33 gjester