Hvilket råd skulle du ønske du hadde fått som nybegynner?

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
Brukeravatar
Gunnar Bruun
Innlegg: 184
Registrert: 18 jan 2010 22:19
Sted: Harstad

Hvilket råd skulle du ønske du hadde fått som nybegynner?

Legg innav Gunnar Bruun » 02 aug 2013 13:26

Ja, som tittelen sier:
Når du nå har prøvd og feilet gjennom mange år og kilometer, hvilket råd skulle du ønske du hadde fått (og fulgt) som fersk løper?

Brukeravatar
knut42
Innlegg: 492
Registrert: 21 jan 2010 11:16

Re: Hvilket råd skulle du ønske du hadde fått som nybegynner

Legg innav knut42 » 04 aug 2013 05:50

Et av mine første spørsmål på det gamle forumet var om mengde og intensitet, så fikk jeg en drøss med gode råd. Et av rådene var å ha maks 75% av makspuls mandager, maks 85% på onsdager og rundt 65% på alternativ trening i helgen. En gang hver måned eller noe sånt kunne jeg gi bånn gass. I stedet ble det høyere puls over hele linja og jeg kjørte meg selv i senk ofte. I løpet av de to siste årene har jeg fulgt rådene og ser helt klart at lav intensitet er svært viktig. Også variert alternativ trening som kjernetrening, fjellturer, skogsturer, sykling osv.

workingclasshero
Innlegg: 218
Registrert: 01 feb 2010 16:28

Re: Hvilket råd skulle du ønske du hadde fått som nybegynner

Legg innav workingclasshero » 05 aug 2013 00:13

Gunnar Bruun skrev:Ja, som tittelen sier:
Når du nå har prøvd og feilet gjennom mange år og kilometer, hvilket råd skulle du ønske du hadde fått (og fulgt) som fersk løper?

- tren mer mengde på hardøktene. eksempelvis, å ha 8x1000 som standardøkt blir for lite om du har tenkt å konkurrere på 10km.
- ikke løp for sakte på de rolige turene. Gå i motbakker for å holde riktig pulssone?? OMG!
- blås i puls og og laktat. Ikke verdt å bruke energi på å følge med på det på trening når du heller kan trene økter som er designet slik at du trener på det du ønsker å trene på
- ikke sett begrensninger for deg selv. Det er utrolig hva man kan få lurt kroppen til å prestere
- men i all hovedsak: Det betyr egentlig ikke så mye hva du trener, så lenge du faktisk trener (og da løping, så klart, om du har tenkt å utvikle deg som løper. sykkeltur? hyggelig, men nærmest verdiløst som løpstrening)

Agnes
Innlegg: 186
Registrert: 22 mar 2010 20:55

Re: Hvilket råd skulle du ønske du hadde fått som nybegynner

Legg innav Agnes » 12 aug 2013 13:02

Det manglet vel ikke på råd, men det jeg skulle ønske jeg hadde fulgt, mens jeg fortsatt hadde tid til det, var å delta i mange flere løp, på alle slags distanser. Det tror jeg gir et veldig godt treningsutbytte, samtidig som at det er gøy og motiverende.

Nå er det ofte for vanskelig å få stokket så mange løp inn i hverdagskabalen, dessverre. Men til gjengjeld finnes det stadig flere løp, takket være entisuaster og proffer som arrangerer et fantastisk mangfold av løp! :D

Veteran
Innlegg: 402
Registrert: 28 apr 2013 06:54

Re: Hvilket råd skulle du ønske du hadde fått som nybegynner

Legg innav Veteran » 13 aug 2013 08:44

Agnes skrev:Det manglet vel ikke på råd, men det jeg skulle ønske jeg hadde fulgt, mens jeg fortsatt hadde tid til det, var å delta i mange flere løp, på alle slags distanser. Det tror jeg gir et veldig godt treningsutbytte, samtidig som at det er gøy og motiverende.

Nå er det ofte for vanskelig å få stokket så mange løp inn i hverdagskabalen, dessverre. Men til gjengjeld finnes det stadig flere løp, takket være entisuaster og proffer som arrangerer et fantastisk mangfold av løp! :D


Hei Agnes ! Endelig en som har forstaatt verdien av det jeg hele tiden har preket om, nemlig aa delta i saa mange loep som mulig paa
ulike distanser og ulikt underlag. Det gir et suverent mye bedre treningsgrunnlag enn noen annen from for trening, og som du sier er det
ogsaa veldig moro og motiverende.
Jeg har faatt null respons paa dette her paa forumet tidligere, derfor er det moro aa hoere at du har samme positive erfaring.
Ett viktig tillegg, en 30 km./uke i bortimot maksfart er et suverent kompliment for den som skal loepe maraton.
Selv begynte jeg jo aa loepe som veteran, 37 aar, og hverken spurte noen om raad eller fikk noen. Bortsett fra ett meget viktig raad
av Johan Kaggestad etter "vaarens vakreste" 25 km. paa Simostranda. Gaa ned 7-8 kg. saa blir dette virkelig bra sa han, men det var selvsagt
noe jeg som nybegynnner paa 83 kg var fullstendig klar over , og det ble 10 kg. etter 3 aar.

Lykke til videre med aa konkurere deg i toppform, det gjorde baade jeg og mange ansdre som fortsatt er glad i lange loep.

gls
Innlegg: 69
Registrert: 06 feb 2010 18:48
Sted: Bærum

Re: Hvilket råd skulle du ønske du hadde fått som nybegynner

Legg innav gls » 13 aug 2013 16:24

Veteran skrev:
Hei Agnes ! Endelig en som har forstaatt verdien av det jeg hele tiden har preket om, nemlig aa delta i saa mange loep som mulig paa
ulike distanser og ulikt underlag. Det gir et suverent mye bedre treningsgrunnlag enn noen annen from for trening, og som du sier er det
ogsaa veldig moro og motiverende.
Jeg har faatt null respons paa dette her paa forumet tidligere, derfor er det moro aa hoere at du har samme positive erfaring.

At det er gunstig å delta ofte i konkurranse på ulike distanser og ulikt underlag, tror jeg du har helt rett i. Men jeg har ikke sett noen ha innvendinger i tråder der du har hevdet dette.

Veteran skrev:
Ett viktig tillegg, en 30 km./uke i bortimot maksfart er et suverent kompliment for den som skal loepe maraton.

30 km i bortimot maksfart er ganske tøft. Hvordan så dine øvrige økter ut og hvor mange kilometer løp du i uka da du løp denne harde økta ?

Veteran
Innlegg: 402
Registrert: 28 apr 2013 06:54

Re: Hvilket råd skulle du ønske du hadde fått som nybegynner

Legg innav Veteran » 14 aug 2013 07:06

Hei Gunnar fra Baerum ! Jeg fikk ikke sitert ditt spoersmaal, saa noen linjer her.
Du har jo jfr. alderen en utmerket tid, og du klarer nok under 3.00 med litt justering av treningslengdene/mengdene.
Foerst, jeg hadde aldri et treningsprogram, noe jeg er glad for. Aa binde seg til et slikt virker for meg baade meningsloest
og egoistisk. Men hvis du ikke har familie aa ta hensyn til saa er det selvsag annerledes og helt greit.
Jeg hadde 125 % jobb og familie som jeg ikke ville skulle gaa miste om noe pga min loeping. Hadde jeg hatt tid kunne jeg ha
loept hele dagen, jeg var ustoppelig loepesugen. En droem jeg hadde fra jeg var 13 aar pga bekjentskap med en av mine idoler,
nemlig mannen som senere var med og startet Maratonkubben, Jacob Kjersem. At jeg som 43-aaring skulle loepe paa samme tid
paa maraton som han gjorde i London-OL -48 droemte jeg derimot aldri om.

Ok, du spurte om hvor mye jeg loep den uka jeg tok en rask 30 km. paa bortimot masfart..? Svaret er enkelt, jeg aner ikke, fordi
jeg aldri noterte distanse/antall oekter osv. Men jeg hadde en vanlig klokke som jeg tittet paa ved faste punkter paa alle mine ulike
turer. Disse tidene husket jeg alltid og tillot meg aldri aa loepe langsommere, uansett kulde, snoe og is.
Derfor groesser jeg med tanke paa tredemoella, jeg preovde en gang i 5 min. og ble uvel. Ingen radyr i veien, ingen fugler, meningsloest.
Men tilbake til mine 30 km oekter. Det kunne blir baade 2 og 3 i uka hvis jeg ikke fikk trent noe de andre dagene, tid 4.00/km. som jeg
hodt uansett vaer & vind. Passe variert /kupert som en lett maratonloeype pluss etpar saftige stigninger, hadde to varianter paa 30 km.
Ingen pulsklokke eller annet dingeldangel, bare loepeglade i boetter & spann hver gang. Det at jeg ikke kunne trene hver dag pga jobb etc.
bare sporret meg til hardere trening naar jeg kune trene. Resultatene taler for at jeg hadde veldig mye rett jfr. mange av mine kameraters
opplegg. Mengden var nok mindre viktig enn kvaliteten paa treningen, men samtidig maa sies at naar noen tror at de kan gjoere en bra maraton
uten aa ha hatt noen hardkjoer/konkurranser paa min. 30 km. da tar de feil.
Naa vet jeg ikke hvor mange maraton du har fullfoert og om du i motsetning til meg begynte aa loepe i ung alder, men med dine tider saa vet du
jo hva som maa til. Jeg har kun et raad til deg, kutt ut moella, ta min. 1 fridag/uke, og sats heller paa flere langturer 25-30 km. i god fart.

Ps/ det var et fint loep som startet paa Baerums Verk med maal paa Sognsvann, mest asfalt men alltid med mange deltakere.
Er det fortsatt paa programmet saa har du vel loept der..? ds.

Lykke til, under 3.00 venter deg like rundt hjoernet. Kanskje Oslo-maran?

Brukeravatar
Einar
Innlegg: 258
Registrert: 20 jan 2010 20:52

Re: Hvilket råd skulle du ønske du hadde fått som nybegynner

Legg innav Einar » 14 aug 2013 13:59

At det for noen kan ta veldig lang tid før resultatene kommer... men de kommer hvis man er tålmodig...
"If you feel like eating, eat. Let your body tell you what it wants." - Joan Benoit Samuelson
Blogg

gls
Innlegg: 69
Registrert: 06 feb 2010 18:48
Sted: Bærum

Re: Hvilket råd skulle du ønske du hadde fått som nybegynner

Legg innav gls » 15 aug 2013 14:05

Veteran:

Ok, da tror jeg at jeg forstår litt mer av ditt treningsregime og -prinsipper: 2 -3 harde langturer i uka (antar det kunne bli noe andre roligere og kortere økter også). Hyppige konkurranser. Kanskje litt etter filosofien som er omtalt her (?) : http://www.dn.no/dnaktiv/article2323921.ece

Det arrangeres ikke lenger noe løp fra Bærums Verk til Sognsvann. Må ha vært lenge siden siste gang. Litt synd kanskje, spesielt nå som Ankerveien er blitt oppgradert fra Bærums Verk til Fossum.

Jeg gjør et forsøk på sub 3 i Frankfurt i slutten av oktober. Løper kun halv i Oslo.


Så - for å forsøke å bidra litt mer direkte i forhold til trådstarters spørsmål. Ingrid Kristiansen gir mange gode råd på bloggen sin her: http://www.ingridkristiansen.com/2013/0 ... te-ingrid/

Agnes
Innlegg: 186
Registrert: 22 mar 2010 20:55

Re: Hvilket råd skulle du ønske du hadde fått som nybegynner

Legg innav Agnes » 20 aug 2013 13:41

Hei, Veteran.

ja, jeg har sett at du har skrevet litt i den gata tidligere, så det var det som gjorde at jeg kom på det i denne tråden.

Hvis du tillater at jeg sier det så KAN et hende at grunnen til at du ikke alltid får så hjertelig respons på de innleggene du har skrevet om hvor bra man trente før, er at de gjerne er krydret med LITT mye "alt var bedre før!!", "ungdommen nuh til dags!", "nymotens sludder og vås!!", og "i MIN TID, DA...".

Jeg syns det er et fint innslag, altså, og det er bra at noen er motvekt til alt pulshysteriet som sikkert gjør trening mer innviklet enn effektivt. Men jeg flirer bittelitt i skjegget også, for jeg ser for meg han 7. far i huset som henger oppe på veggen i hornet sitt, vet du. :D


Gå tilbake til «Trening»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 5 gjester