Hvilket råd skulle du ønske du hadde fått som nybegynner?

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
MissHyper

Re: Hvilket råd skulle du ønske du hadde fått som nybegynner

Legg innav MissHyper » 20 aug 2013 13:54

Øh, nå må jo bare skadedronninga svare her.

Husk restitusjon, hvil etter konkurranser, ikke bli for ivrig, hold deg til planen. Selv om alt kjennes helt KONGE ut og kroppen bare vil vil vil løpe. Fremgangen er stor og at bare stemmer. Ikke for langt, for fort rett og slett :)

Og har du noen vondter (i legger, lår, fot, rygg etc) som ikke er pga melksesyre, så ta deg 2 dager hvile. Kjør på med styrketrening for legger og ikke undervurder en god strekk :mrgreen: Det er kjedelig å lære hva som er bra vondt og hva som er dårlig vondt. :roll:

Veteran

Legg innav Veteran » 21 aug 2013 02:28

Agnes skrev:Hei, Veteran.

ja, jeg har sett at du har skrevet litt i den gata tidligere, så det var det som gjorde at jeg kom på det i denne tråden.

Hvis du tillater at jeg sier det så KAN et hende at grunnen til at du ikke alltid får så hjertelig respons på de innleggene du har skrevet om hvor bra man trente før, er at de gjerne er krydret med LITT mye "alt var bedre før!!", "ungdommen nuh til dags!", "nymotens sludder og vås!!", og "i MIN TID, DA...".

Jeg syns det er et fint innslag, altså, og det er bra at noen er motvekt til alt pulshysteriet som sikkert gjør trening mer innviklet enn effektivt. Men jeg flirer bittelitt i skjegget også, for jeg ser for meg han 7. far i huset som henger oppe på veggen i hornet sitt, vet du. :D

Hei hei!

Selv om du setter det litt paa spissen, og bruker uttrykk som jeg aldri har brukt, bare litt omskrevet, hahaha, saa forstaar jeg deg..
Ingen trener e.l. faar "hjertelig respons" naar h*n paastaar at en maa trene beinhardt for aa oppnaa gode resultater, saa jeg forventer
egentlig ikke det heller. Men de faa som har fulgt mine raad tidligere ( raad, ikke program) har alle vaert meget positive og oppdaget
at en taaler mye ,mye mer enn en selv tror, men en maa vaage aa proeve.....
Som du forstaar saa bygger jeg alt paa realiteter, jfr. med " i min tid" osv. hahaha, 30 aar med en sterkt dalende resultat-kurve lyver ikke.
Jo det var nok mye enklere den gangen for alle som
trente til maraton, ingen tvil om det. Naar jeg ser hvor mye tid som brukes idag til diskusjoner om "hjelpemidler", til oerten ulike sko,
litteratur/forskningres. som forvirrer mye mer enn hjelper, ok, jeg har mine ord i behold.
Synd at ikke fler av mine kamerater fra "den gang" , hjelp, ca. 30 aar siden, finner det bryet verdt aa fortelle litt, men de er vel ikke saa
skriveglade og har mindre erfaring med aa "tegne og forklare" enn det jeg har. Jeg har lang erfaring med administrasjon og synes samtidig
det er spennende aa foelge utviklingen, som desverre har vaert negativ for norsk maraton. Gleder meg for hver enkelt som kan fortelle
om hardkjoer og gode resultater, " me ska koma om inkje saa braatt "...
Takk for tipset om "mannen i hornet"... Jeg har faktisk et bukkehorn liggende i hylla foran meg, og naa skal jeg plasere et fint maratonbilde
i aapningen paa hornet slik at jeg kan mimre litt ekstra og tenke spesielt paa deg med gode oensker om flotte maraton-opplevelser/resultater !

Mvh Veteran som desverre ikke kan loepe saa mye naa, men jeg sykler flere mil 4-5 dager i uka i + 34-37 som vi har hatt siden ultimo April, saa
jeg holder den urgamle skrotten i fin form, hahaha...

Brukeravatar
Landeveisharen
Sted: Trøgstad
Kontakt:

Legg innav Landeveisharen » 22 aug 2013 13:03

Gi f i hvor sakte det går i starten, skap gode relasjoner til løping ved å løpe kort, rolig og ofte.

Tok litt tid og en bommert på en halvmara før jeg forstod at kontunitet var viktigere en kvalitet for å komme i gang i det hele tatt.
Løp for livet, før det løper fra deg ;)

Gå tilbake til «Trening»