Terskelen, hva endrer seg?

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
vestlandsfanden
Innlegg: 38
Registrert: 07 jun 2011 09:06

Terskelen, hva endrer seg?

Legg innav vestlandsfanden » 03 aug 2013 18:10

Hva er det som endres/forbedres gjennom terskeltrening, flytter terskelpulsen seg oppover?
Ser det skrives mye om individuell terskelpuls, eliteutøvere med høy terskelpuls men også godt trente med relativt lav terskelpuls. Vet at man kan forbedre løpsøkonomi osv, så kanskje en kombinasjon av flere ting som forbedres?

Brukeravatar
torolav
Innlegg: 144
Registrert: 08 jun 2012 10:44

Re: Terskelen, hva endrer seg?

Legg innav torolav » 09 aug 2013 08:32

Har inntrykk (etter lesing av div.artikler) at terskelpulsen endres relativt lite (men noe), mens terskelfarten økes mer.
Så om tempoet ved terskelpuls (f.eks 80% av max) er ca 4 min/km så vil tempoet man klarer på samme puls øke (til f.eks 3:50 min/km) etterhvert.
*2xSRM: 27:45 *10 km: 43:13 *Halvm:1:37:25

vestlandsfanden
Innlegg: 38
Registrert: 07 jun 2011 09:06

Re: Terskelen, hva endrer seg?

Legg innav vestlandsfanden » 10 aug 2013 07:41

Jeg fant denne, se nederst på side 2. Hvis jeg forstår den rett så skriver OT at for utrente ligger terskelen på 60% av VO2 maks mens for eliteutøvere 80-90%. De skriver litt uklart, om det er anaerob terskel de refererer til eller utnyttelsesgrad... Kanskje to sider av samme sak?
http://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=t ... 0085,d.bGE

I denne artikkelen skriver Sandbakk noe av det samme, mosjonister har terskel ca 80%, eliteutøvere 85-90%.
http://www.trening.no/utholdenhet/11747.o2.html

Siden makspulsen er konstant, må det vel bety at terskelpulsen blir høyere jo mer man klarer å flytte den anaerobe terskelen? (Da forutsetter jeg at en ser bort fra løpsøkonomi osv).

Brukeravatar
trygvan
Innlegg: 535
Registrert: 23 jan 2010 23:51

Re: Terskelen, hva endrer seg?

Legg innav trygvan » 10 aug 2013 19:20

Nå er det vel de færreste av oss som er særlig opptatte av hvor høyt O2-opptak, god arbeidsøkonomi eller utntyttelsesgrad en har; Det viktige er om det er fremgang i de konkurransene en har lyst til å bli bedre i. O2, arbeidsøkonomi og utnyttelsesgrad kan være begreper som fungerer som bestanddeler i forklaringsmodeller som kan bidra til ulike fokus i treningsarbeidet, men de er også litt vanskelig å få helt fatt på, det virker som selv de som har høy utdanning innen idrettsfysiologi ikke klarer å forklare eller påvise entydig hva det ene er i forhold til det andre. "Terskel" i seg selv har jo også i en del debatter vært et omdiskutert begrep. For utøverne går det heldigivs greit å bare se på dette som akademiske diskusjoner, og bare konsentrere seg om den treningen som fungerer.

Det er nok tilnærmet umulig å peke på én eller et fåtall faktorer som blir spesifikt forbedret framfor andre faktorer ved terskeltrening, i forhold til trening på andre intensitetsnivåer. De aller fleste av oss trener aldri på ett intensitetsnivå alene (over f.eks. en uke), og eventuelle fremganger kan da vanskelig tilskrives en spesifikk økt alene (selv om disse er viktige), men heller en totalitet av både treningsarbeidet som er gjennomført, hvilen og livet for øvrig. Det som derimot er en anbefaling er å trene en del av kvalitetsøktene på det intensitetsnivået du skal konkurrere i. Dette er prinsippet om spesifisitet; Du blir god til det du trener på. Og terskeltrening er slik sett en sone som er relevant for mange typer mosjonskonkurranser. Det holder for meg. :)

Det med at mosjonister skal ha så vanvittig lav terskel ift makspuls eller maks O2 har jeg for øvrig aldri fått til å stemme, eller funnet dokumentert hold for. Jeg målte terskelpulsen min første gang for noen år siden (laktattest), og hadde da 90-91%, uten å være mer enn en vanlig mosjonist. Resultatet stemte overens med inntrykket jeg hadde fra bruk av pulsklokke i konkurranser og på trening. Siden har jeg også hørt om en god del andre mosjonister som har like høy terskelpuls, som det som angivelig skal være forbeholdt eliteutøvere. Så den påstanden ville jeg tatt med en klype salt.
Har løpt i 12-15 år ettersom hvordan man regner. Perser: 800m-2:04.8 (1998), 1500-4:23.8 (2013), 3000-9:23 ('13), 5km-16:10 ('15), 10km-34:09 ('13), 1/2m-1:15:24 ('14), 1/1m- 2:41:18 ('13)

Thirza
Innlegg: 3
Registrert: 16 sep 2013 03:03

Re: Terskelen, hva endrer seg?

Legg innav Thirza » 16 sep 2013 03:07

You can go online to get the relevant data and information, and discuss with friends, maybe they can help you solve the problem, have a good luck.

__________________
When will the world peace,it is a fantasy forever.
Guild Wars 2 Gold|Runescape 3 Gold|Aion Kinah


Gå tilbake til «Trening»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester