Side 1 av 1

Utvikling

Lagt inn: 08 aug 2013 22:55
av Løp4Livet
For en tid tilbake skrev jeg flere innlegg om bl.a løping i fjellet. Dette har jeg gjort stort sett en dag i uken i 4.mnd nå. I tillegg har jeg en progressiv langøkt pluss en intervalløkt i uken. Med dette løpsopplegget har jeg hatt en enorm utvikling. Har blant annet gått fra 42.min på 10km til 37:20. Jeg har fire intervalløkter som jeg bytter på å bruke. De progressive øktene bruker jeg ca.4-5 km på å komme opp i den farten som jeg kan holde km etter km. Hvor lenge jeg holder her, varierer. Øktene varierer fra 16 til 22km. Dette med oppvarming og nedjogging. Om det er noen som har tilsvarende løpsopplegg er jeg veldig interessert å høre om det.

Re: Utvikling

Lagt inn: 09 aug 2013 07:54
av torolav
Hyggelig at du deler dine erfaringer, siden du tydeligvis har funnet nøkkelen til fremgang. Det viser jo at f.eks sub-40 på mila kan gå (et naturlig mål for mange?), selv om man må begrense seg til tre løpeøkter i uka :) Motiverende kunnskap, det ;)

37:20 på mila....da går det fort, altså!
Du må gjerne dele dine tider på andre distanser også. Har du f.eks testet halvmaraton?

Re: Utvikling

Lagt inn: 09 aug 2013 12:08
av Løp4Livet
Vell nå er ikke jeg helt fersk i dette gamet heller. Er nettopp komme tilbake etter lengre tid skadeavbrekk. Har 1.18 pers halvm. og 3.07 maraton. Har 36:40 som pers på 10KM. Første mål er å komme seg under 35.min på mila, før neste steg som er perse på halvmaraton. Maratontiden skal jeg nok klare å slå kraftig neste gang, men det blir ikke før til neste år. Trenger litt ekstra tid på å trene meg opp til den distansen. Når det gjelder treningene mine så trener jeg ikke bare de tre kvalitetsøktene. Jeg trener stort sett hver dag, men kjenner jeg meg tung i bena en dag, ja da tar jeg fri. Viktig å lytte til kroppen

Re: Utvikling

Lagt inn: 09 aug 2013 13:46
av torolav
Åh, nå mistet jeg troa helt :shock:

Men med så gode perser, så finner man jo raskere tilbake til gode tider sammenlignet med de som aldri har vært der. Og trening nesten hver dag bidrar jo helt klart

Men uansett hyggelig at du deler "vinneresepten".
Og selv om 37 blank på 10K nok blir for heftig for f.eks meg, så håper jeg på å klare sub-40 på mila med trening som ligner dine eksempler på økter.

Re: Utvikling

Lagt inn: 20 aug 2013 13:36
av MissHyper
WOW!
Du er sprek!!!! :D Og veldig flink til trene strukturert!

Tør ikke si hva jeg løper på engang :roll: Men jeg løper mye i skogen jeg da. I ulendt terreng med mye bakker, og det hjelper det altså! Perset med 8 min i Kraftløpet i helgen etter koseturer i skogen i sommer. Jeg er ikke så flink som deg å ha så mange kvalitetsøkter hver uke. Faktisk blir de intervallene jeg får kun full fart i skogen med hunden, også stopp når han skal tisse :lol: Men det har merkelig nok hjulpet godt det altså. Målet nå er Drammen Halvmaraton og har lyst til å perse der også selvfølgelig :-) Målet er i alle fall 1:50 Vi får no se da. Satser på noen kvalitetsøkter før 8 september. Deretter Norefjellmarsjen. 23 km, 1000 hm i fjellet :mrgreen: Det gleder jeg meg til!