Kondisjonstrening for fotball

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
cou10nho
Innlegg: 1
Registrert: 21 aug 2013 12:56

Kondisjonstrening for fotball

Legg innav cou10nho » 21 aug 2013 13:15

Hei! Jeg er en 20 år gammel gutt som spiller fotball, har det siste halvåret blitt veldig fokusert på utvikling av fysikk for å kunne utvikle meg. Føler jeg hittil har opparbeidet meg greit med kunnskap om trening gjennom tre år treningslæreutdanning. Spiller ikke fotball på så veldig høyt nivå, men har veldig lyst til å kunne være med å påvirke spillet enda mer. Spiller sentral midtbane, både defensiv og offensiv. Jeg vet at det meste av fokus her inne på forumet omhandler annen form for kondisjon, men tenker at det kan være noen her inne med erfaring og kunnskap dom kan deles.

Kondisjon har aldri vært en styrke for meg, ei heller styrke. Jeg er 180 cm høy og veier 68 kg. Er for tiden inne i sesong, men har begynt å trene en del geriljakardio og ulike 4x4 varianter. Kjører også en del rolig langkjøring. Kostholdet mitt er bedre nå enn før. For fire måneder siden bestemte jeg meg for å kutte ut det meste av raske karbohydrater og erstattet dette med mindre mengder skikkelige karbohydrater og høyere inntak av protein. Dette skjedde da vekta viste 80 kg, og med økt treningsmengde samt sunnere kosthold har jeg gått ned en del kilo. Har også inkludert omega 3, sink og magnesium som kosttilskudd og føler meg mye piggere enn før. En god del av kondisjonstreningen har jeg kjørt i "fasted state" med en god dose koffein før trening. Dette føler jeg hjelper. Sliter aldri med sure oppstøt lengre. Det var det en god del av før.

På kampdager øker jeg inntaket av karbohydrater kraftig noen timer før kamp. Er dette lurt med tanke på at kondisjonstreningen min foregår med annen form for næring? Fotballtreningen som kommer utenom kondisjonstreninga kjører jeg med litt karbohydrater for å kunne yte bedre i de mer eksplosive delene av spillet. Trener også en del styrke utenom der jeg for det meste kjører helkropps, med mest fokus på styrking av kjernemusklatur. Sliter også en god del med forkjølelser som sitter i en stund, så bruker intervalltreningen til å raskt bygge opp igjen. Burde jeg lagt inn flere langøkter i lav intensitet?

Innspill og forslag mottas gjerne :)

gls
Innlegg: 69
Registrert: 06 feb 2010 18:48
Sted: Bærum

Re: Kondisjonstrening for fotball

Legg innav gls » 22 aug 2013 10:11

Siden du ikke spiller fotball på så veldig høyt nivå, vil jeg tro at du ikke trener fotball mer enn 2-3 ganger i uka - i tillegg til 1 kamp (kanskje).

Det er vesentlig forskjell på fotball-kondis og løpe-kondis, eller egentlig - måten man løper på. I fotball er det brå bevegelser, akselerasjon, vendinger osv. som gjelder. Man blir best på det man trener på, og derfor bør fotballtreningene være de viktigste øktene dine, også mhp. kondisjonstrening. Du kan sikkert forbedre kondisjonen din ved å 'gå på noen ekstra løp' på trening og i kamp. For løping generelt betyr mengde (antall kilometer løpt) mye for kondisjonen. Satt på spissen, jo mer man løper desto bedre blir man. Sånn sett kan det godt hende at løpetrening i tillegg til fotballtreningen er gunstig, gitt at den ikke går ut over fotballtreningen som følge av at du er mindre restituert. Rolige langturer virker derfor fornuftig.

Når det gjelder kosthold, så mener jeg at det ikke trenger være så komplisert. Det rekker lenge å spise sundt og variert. Tror uansett ikke at karbohydrater før kamp blir feil selv om du ikke inntar det før løpeøktene.

Men, ta dette som synsing bare - fra en avdanket fotballspiller som nå har konvertert til løping. :)


Gå tilbake til «Trening»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Bing [Bot] og 8 gjester