Intensitetssoner

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
s_egeland

Re: Intensitetssoner

Legg innav s_egeland » 28 apr 2016 14:50

Høres bra ut det. Varm alltid opp, alltid! 15 minutter rolig jogg og noen drag litt konkurransefart. Ikke stor forskjell på 7,5km-tempo og 16km-tempo egentlig.
Har løpt målrettet siden desember 2013. Perser: 5km-18:48 ('14) , 10km-38:05 ('16) , 21,1-1:29:39 (BCM '15) , 42,2-3:20:24 ('15) http://www.teamyolo.no

Rune60

Legg innav Rune60 » 28 apr 2016 19:24

s_egeland skrev: ...Om det kun er jeg som sliter litt med å skjønne dette tar jeg et lastebillass med selvkritikk :-)
...
Nei, vi er i alle fall to! Og du redegjør godt for hvorfor det er vanskelig å få fatt i meningen i disse innleggene. Det er synd, for det betyr at jeg kanskje går glipp av interessante innspill. Og det blir også vanskelig å imøtegå påstander som jeg så vidt kan ane at jeg er uenig med, men ikke klarer helt å få tak i. Derfor blir det gjerne til at jeg hopper til neste innlegg....dessverre!
10 km: 39:45 for noen år siden.....

Brukeravatar
kollis

Legg innav kollis » 28 apr 2016 19:58

Men sone 4-5 er bra når man kjemper mot kreft? Bør han sykle i sone 1-2 først når han når idealvekten sin? nEI S EGELAND...
Motsatt av du sier...
En av norges beste løpere trente også slik,jeg beskrev leste jeg en gang.
Så lenge din kritikk er følser og ikke konkret blir jeg ikke flinkere ,,,du får heller kritisere læreren som ikke greide å lære meg skriftspråk godt nok...Men han har lært meg analyse,mener jeg.

Grunnen til at jeg ikke anbefaler variert trening er fordi han var overvektig i starten...noe du ikke ser\leser ut i fra det jeg skriver.Hvorfor?
Når kroppen er i stablisert kan han varierer.Når han trener høye soner 4...6 får han naturlig større belastning på kroppen enn du.Det må kompanseres.Kan du forklare hvorfor ikke? Er du da uenig i vekt argumentet????eller noe annet?For å se om du kan noe analyse....

Om du for eksempel skal få en best mulig 10-km-tid og løpe 4+ ganger i uken, kan det være greit å sette seg inn i bruken av disse sier du...

Håper du fikk med deg de elendige resultatene Olympiatoppen har . Det ser ut som ,jo mer penger de får fra staten =ER LIK DÅRLIGERE RESULTATER.
Nå ønsket de dobbel så høy utbetaling for å rette opp trenden.Kanskje det er lurere å kjøpe de beste trenerne blir sikkert billigere... får ca 30 trenere med en lønn på 2mill vær for de pengene o toppen fikk i fjor.Eller har mange misforstått dem....?

Rune 60 haha moro med mennesker som ikke greier å være konkrete,,,bare følser.Er det vanskelig å være konkret ja mener jeg,du får da problemer.
Det er som de som sier du spiser så fort ...og det er farlig .Da svare jeg .Jeg spiser fort for deg .Fordi jeg konsentrer meg når jeg spiser.Du konsentrer deg ikke derfor går det så tregt...Hvorfor kritiserer du meg for det? Selvfølgelig Ditt problem er så mye bedre enn mitt!Forstår du ikke dette ,forstår jeg at du ikke henger med...

Brukeravatar
kollis

Legg innav kollis » 29 apr 2016 00:27

Hvordan definerer du mobbing Rune 60 ,,,? Er det ikke noe du sier du ikke greier å forklare\definere\argumentere for,,,Hva er i det du er enig i så fall..Det er Årsaken jeg synes dere er moro,,,ingn forklaring,bare noe som udefinert bart...Selvfølgelig kan dere mene at komma og punktum og stor bokstav gjør det vanskelig å forstå noe...
Se filmen The Imitation Game .Ingen forsto hva hovedpersonen snakket om.Pga krigen ga de mannen en mulighet alikevell.

Brukeravatar
kollis

Legg innav kollis » 29 apr 2016 03:19

mmm
Sist redigert av kollis den 29 apr 2016 03:21, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
kollis

Legg innav kollis » 29 apr 2016 03:20

Hvordan definerer du mobbing Rune 60 ,,,? Er det ikke noe du sier du ikke greier å forklare\definere\argumentere for,,,Hva er i det du er enig i så fall..Det er Årsaken jeg synes dere er moro,,,ingn forklaring,bare noe som udefinert bart...Selvfølgelig kan dere mene at komma og punktum og stor bokstav gjør det vanskelig å forstå noe...
Se filmen The Imitation Game .Ingen forsto hva hovedpersonen snakket om.Pga krigen ga de mannen en mulighet alikevell.
ps rune tror du ikke s egeland forsto hva jeg svarte? 1 gang.Ellers hadde han ikke kunne kommet med et alternativ....

s_egeland

Legg innav s_egeland » 29 apr 2016 09:22

Ser noe innlegg er redigert og kommet flere ganger, men prøver å svare likevel, kollis. Ekstra konkret ;)
1. Konkret/Følelser: Jeg føler min kritikk er konkret som bare juling. Jeg gir deg eksempler og siterer deg på det du skriver, konkret! Så er du plutselig helt uenig i det du selv skrev. Vet ikke om jeg kan bli mer konkret.

2. Så essensen i dine innlegg her er at høyintensitetstrening bør man holde seg unna som overvektig pga. belastning, det har du skrevet flere ganger nå (please ikke snu her også). Dette strider mot all moderne forskning. Jfr. CERG (Cardiac Exercise Research Group) på NTNU som spesialiserer seg innen emnet. Utdrag fra artikkel på emnet diskuterer "...aerob utholdenhetstrening med høy intensitet (90% av maksimal hjertefrekvens) gir større forbedringer av både kondisjon og blodårefunksjon enn utholdenhetstrening med moderat intensitet (60-70% av maksimal hjertefrekvens) og styrke hos overvektige individer." Belastningen og nedbryting er jo det som skaper hyperkompensering i kroppen, progresjon. Håper den ballen er død nå...

3. Elendige resultater? Tja, har skisporten sett mer gjennomtrente utøvere enn Johaug og Sundby? Norge har aldri hatt flere proffer innen landeveissykkel. Sondre N. Moen var sekunder bak å slå norsk HM-rekord i fjor, er ventet å slå denne i år, samt true rekorden på maraton. At bredden innen løping er lav har vi diskutert på flere tråder her. Å prematurt konkludere med at man trener feil uten å se på rekruttering og omkringliggende årsaker tyder på kognitiv svikt! Henrik Ingebrigtsen, en av tidenes beste hvite løpere, må bo i kjelleren til mor for å kunne satse fullt på trening. Sånt motiverer ikke utholdenhetstalentene til løping!

4. "haha moro med mennesker som ikke greier å være konkrete,,,bare følser" Dette blir for dumt, kollis. Jeg føler jeg har vært på sak i diskusjonen her. Min kritikk av innleggene dine er grunnet i et ønske om å forstå hva du mener, og jeg har ikke ment å gå på person. Mulig den "kollis kommer med mye rart" var på kanten, det beklager jeg :)
(Mulig noe av dette skulle vært sendt som PM, men 95% av dette er svar på det som diskuteres i tråden. Gadd derfor ikke PM)
Har løpt målrettet siden desember 2013. Perser: 5km-18:48 ('14) , 10km-38:05 ('16) , 21,1-1:29:39 (BCM '15) , 42,2-3:20:24 ('15) http://www.teamyolo.no

Brukeravatar
kollis

Legg innav kollis » 29 apr 2016 10:40

for å svare på nr1
Det er bare å svare hva som er årsaken til at du siterer og ikke forstår.Hva er det jeg er uenig i og byttet standpunkt i.Tegn setting er for meg lite konkret for å si at du ikke forstår innholdet.Noe du sier du forstår i påstand nr2.
svar på nr 2
Fram til nå har han trent slik du ønsker.Nå spør han om veien videre.
jeg referer... jeg tror mest på å bygge en base 1 så at kroppen får potensialet til å løpe rask ...70 % 30% modell når ser sone 1 til sone 6 .
Står ingen ting her om din konklusjon om at han ikke kan løpe max .30% av treninga kan han velge å løpe max vist han vill det ,ikke variert som du sier.
Hvor skiver jeg at han ikke kan løpe max ? hvor ????
Din forskning tar ikke høyde for langtids effekten bare det som hender i kroppen de nærmeste ukene.Også her har prøvd å si at hans alder er årsaken til at jeg mener kroppen ikke kan ha samme restitusjon evne som før..Noe du ikke greier å se...oi lese---
Som jeg sa hadde han vært yngre hadde jeg ikke sagt noe.Noe du heller ikke greier å få med deg.

nr 3 Du må se antall medaljer har gått ned i takt med økende pengebruk.Vi hadde hatt ditt resultat for 6mill ikke 600...
Henrik Ingebrigtsen, en av tidenes beste hvite løpere,en av de site intervjuene av han fikk du ikke med deg ser jeg. Han har en skade pr nå.Han var ikke urolig fordi forrige skade løp han mye rolig .Men presterte,,,,hva tror du..
utdrag intervjuet...
– Jeg tror ikke noe av dette skal ødelegge sesongen, men heller at jeg kommer i form noen uker senere enn planlagt og springer dårligere i begynnelsen, sier Ingrbrigtsen til NRK.
Pusteproblemer
Hamstringskaden har gjort at han ikke kunne trene intensive økter.
– Det har ikke vært direkte ødeleggende, men jeg har måttet kjørt litt mindre fart enn vanlig og mer kondisjon. Jeg har fått trappet opp treningen på denne samlingen her, og det går fremover, sier 25-åringen.

og henviser i intervjuet på nrk at han presterte bedre f gang han hadde skade..

4 konsentrer deg om å hjelpe den som spør S Egeland .Jeg trenger ikke argumenter som herregud som beviser at det er snakk om følser.
Jeg prøver å respektere de som jeg svarer og velger de jeg synes for noe ut av svarene MINE..Respekt ! Noen er annerledes tenkende enn Deg
Og nth er ingen fasit pga 1 eller 2 forskninger som ikke sammenligner forskjellige alternativer.MEN BARE BESKRIVER 1 AV DEM...DET FORTELLER INGEN TING OM ALLE KAN PASSE INN DER.

s_egeland

Legg innav s_egeland » 11 mai 2016 08:01

1. Du spør hvor du snudde på noe jeg siterte deg på. Her skriver du det jeg skrev da jeg siterte deg, for å så være uenig i det du selv skrev: (samtlige av disse sitatene er hentet fra dine innlegg her)
Men sone 4-5 er bra når man kjemper mot kreft? Bør han sykle i sone 1-2 først når han når idealvekten sin? nEI S EGELAND...
Motsatt av du sier...

Så skriver du at du ikke anbefaler han å trene variert (som trygvan anbefaler):
Grunnen til at jeg ikke anbefaler variert trening er fordi han var overvektig i starten

Men så kommer dette:
Hvor skiver jeg at han ikke kan løpe max ? hvor ????

Og med "løpe max" er det rel. entydig at det menes høyintensitetstrening (HIT), dette er svært motsigende.
2. Ser ingen grunn til å legge til noe til mitt her. Du viser kun til egne teorier her som svar på artikkelen. Og om du nå mener 30 % HIT er ok, så er jo det veldig variert trening! Så da kan vi gjerne kutte flisespikkingen og være enig i at variert er bra :-)
3. Usikker om jeg skjønner hva du mener her. En skade på Ingebrigtsen brukes som argument på at OLTs treningsprinsipper er gale... Pengebruken er nytt for meg her, orker ikke diskutere.

PS: 30% HIT kan bety at 30% av øktene er såkalte harde økter, intervaller eller tempoøkter, ELLER det kan bety at 30% av treningstiden skal gjøres i de høyere I-sonene. Dette er to vidt forskjellige konsepter. Tenk en vanlig 6x1000 i VO2-max-fart (la oss si 4:00/km, p=2min): Total tid på økt er da lik oppvarming+nedjogg+drag+pauser (15+10+24+10) = 59 min. Tiden man er i sone3 og oppover blir da gjerne (6*0,75*4) = 18 minutter. 18/59 = 30%. Når toppidrettsutøvere fører regnskap på hvor lang tid i hvilken sone gjøres dette slik. Men da er 30% ekstremt, så regner med vi her snakker om roughly 1/3 av øktene som hardøkt.

Brukeravatar
kollis

Legg innav kollis » 12 mai 2016 15:54

1 HER SITERTE DU DIN EGEN UTTALSE...Men sone 4-5 er bra når man kjemper mot kreft? Bør han sykle i sone 1-2 først når han når idealvekten sin? nEI S EGELAND...
Motsatt av du sier...HER S EGELAND....
dU KAN IKKE MENER AT DETTE ER DET DU KALLER KONKRET???? hER DRO DU EN KONKLUSJON OG SKREV MEN SONE 4-5 OSV .
Noe jeg kopierte ditt utsagn og svarte på .Du koker i sammen noe vær gang du svarer...Husker du ikke at du skrev DETTE selv? Først?
2 Jeg anbefaler å trene 70% i sone 1 og 2 ,,,Vist du mener dette er variert så er vi enig.Årsaken har jeg sagt.
3Her skriver du...(ikke noe jeg har sagt 1 og du referer)
((((2. Så essensen i dine innlegg her er at høyintensitetstrening bør man holde seg unna som overvektig pga. belastning, det har du skrevet flere ganger nå (please ikke snu her også). Dette strider mot all moderne forskning))))
Da svarte jeg på punkt 2 i min utsagn (((Hvor skiver jeg at han ikke kan løpe max ? hvor ????))) Så DIN essens er at jeg sier de ikke kan trene høy e....
Det var det jeg svarte på....

Leste du kondis denne gangen ligger en med 155km i uka på 97% på sone 1-2 og resten fordelt på 3-4-5-6 og max 1% på sone 6...og alle eks hadde over 90% på sone 1og 2 på de på hel og halv maraton....
Men jeg mente over 70% ble for kjedelig løping for personen som spurte...jeg ligger selv på over 80...
Når jeg ser din analyse så er den ikke så bra som rettskrivningen....Kan ikke bruke dine egne utsagn på hvorfor du sa herregud og henvise til noe som sies etter dette utsagnet...Det er grunnen til at jeg fortsatt synes det er morsomt med slike som deg...argumentet du bruker er ditt eget noe som ikke kan utvikle meg til å skrive slik at mennesker med mye følser også forstår noe.. men lykke til med den varierte treninga...Har den da like mye fordelt på alle sonene?

Gå tilbake til «Trening»