Intensitetssoner

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
Brukeravatar
kollis

Re: Intensitetssoner

Legg innav kollis » 15 apr 2016 16:07

du leser der jeg skriver at du kan trene 45-55% er dette du beskriver trygvan.(og hvordan kroppens tilstand bør være).. man da har du trent før er mitt poeng her..... at jeg ikke tar noen avgjørelser for han men han må velge selv....Jeg mener hans vektnedgang og føre var prinsippet er lurt å vektlegge + hans alder...
så sant du tåler det .sier duvist ...er at han tåler slik 50 50% (variert)trening til det smeller mentalt eller fysisk...som regel har det fleste liten kontroll på hvor mye hardt .Mao det er ikke variert trening alikevell...

ps alle har frem gang når de begynner å trene trygvan samme hva du velger å gjøre...eller er du uenig?? at han sier at trent lite sone 1og 2...eller variert som du mener..

Brukeravatar
trygvan

Legg innav trygvan » 17 apr 2016 20:15

@kollis: Ikke sikker på at jeg skjønner helt hva du spør om. Men han gir meg ikke inntrykk av at han har trent så veldig variert før, mest hardt. Men det har likevel fungert nokså bra over tid for han, blant annet ved at han har gått ned 40kg og klart å holde treninga ved like i over et år. Etter så lang tid så er det vel ikke store risikoen for å gå på den store smellen plutselig?

Jeg tenker det sikkert er positivt for han å prøve å introdusere også noen rolige økter innimellom slik at han får litt rolig også, og ikke bare hardt.
Har løpt i 12-15 år ettersom hvordan man regner. Perser: 800m-2:04.8 (1998), 1500-4:23.8 (2013), 3000-9:23 ('13), 5km-16:10 ('15), 10km-34:09 ('13), 1/2m-1:15:24 ('14), 1/1m- 2:41:18 ('13)

s_egeland

Legg innav s_egeland » 20 apr 2016 11:25

Imponerende vektnedgang! :shock:
3 refleksjoner:
1. Du bør i det minste bruke "riktige" soner. I-sonene til OLT finner du her http://www.olympiatoppen.no/fagomraader/trening/utholdenhet/fagartikler/oltsintensitetsskala/page594.html
2. Herregud Kollis kommer med mye rart, men første setning støtter jeg, "DU må bestemme deg for hva dine mål er!" Om målet er å komme i litt bedre form og fortsette vektnedgang trenger du ikke bry deg så mye om disse. Om du for eksempel skal få en best mulig 10-km-tid og løpe 4+ ganger i uken, kan det være greit å sette seg inn i bruken av disse.
3. Som trygvan sier, variasjon er nok veien å gå, og det viktigste er å holde på motivasjonen og treningsiveren!
Har løpt målrettet siden desember 2013. Perser: 5km-18:48 ('14) , 10km-38:05 ('16) , 21,1-1:29:39 (BCM '15) , 42,2-3:20:24 ('15) http://www.teamyolo.no

Brukeravatar
jorang

Legg innav jorang » 24 apr 2016 13:41

Takk for alle innspill.

Målet mitt går mere og mere over fra å komme i form/ redusere vekten - til målbare sportslige mål. Sikkert fordi vekta nå kryper nedover på 70-tallet. Ikke lenge igjen til målsettingen er der (75kg)

Jeg har diskutert dette også med venner som er aktive idrettsmenn, og har etter dette gått over til å bruke OLT sin pulsskala.
Da gir plutselig ei økt på 1,5t i Z2 mening.

Jeg er en gadget person, og lar meg inspirere av f.eks analyse. Byttet ut min Fitbit Surge nylig mot en Fenix 3 HR. Skiftet gir meg langt bedre innsikt i hva jeg gjør. Ser f.eks at jeg løper 'ubalansert' - ca 49% venstre og 51% høyre. Dette blir verre jo raskere jeg løper, men ser ikke ut til å ha sammenheng med avstand eller lengden/ avstanden jeg tilbakelegger pr økt (utmattelse). Har prøvd å "korrigere" dette ved å være bevisst på det når jeg løper, men det hjelper lite. Hvem vet - kanskje er den ene foten lengre enn den andre....

Klarer ikke å la være å sammenligne økter. Kan finne på å bruke endel tid på å finne ut hvor jeg tapte og vant tid/ tempo mellom de to øktene. Rett og slett for å lære. Var tidligere ganske låst i å springe samme løypa hver gang for å kunne sammenligne, men nå legger jeg turen rundt omkring og kanskje søker tilbake til den opprinnelige løypa en gang i blant for sammenligningens skyld.

Har også begynt å følge en halvmaraton treningskalender fra Garmin. Typisk 5 økter pr uke med løping (og noen økter med Kettlebells/ crossfit).
Jeg hoppet inn ca midtveis i kalenderen ettersom det virket som den startet fra scratch. Varierer nå øktene fra kortintervall (f.eks 45/15) til 4x4 - noen 8-10k økter i Z2/Z3 og langøkter i Z2/Z3 på 11-16km.
Løp min første halvmaraton distanse i påska. Aldri gjort det tidligere så jeg gikk rolig ut. Kom i mål på 2t 8m men følte jeg hadde endel å gå på. Tror nok jeg går ut en smule raskere neste gang. Blir ikke lenge til, men nå laver snøen ned utenfor vinduet igjen...

Som en del av treningsprogrammet løp jeg en 10k i går ettermiddag. Skulle være i konkurransefart iflg kalenderen så jeg startet på ca 5min/km. Klarte bare å holde dette tempoet i ca 7km, så når motbakkene kom på slutten dro jeg snittet ned til 5:21 ganske raskt. Men fornøyd allikevel med å prøve ut grensene mine. Tempoet har gått ned fra +/-6min/km til +/-5,5min/km i snitt på kort tid nå. En utvikling jeg kan like. Håper på å komme ned på rundt 5 ila et par mnd. Øktene nå løpes stort sett med underklær slik jeg gjør på vinteren. Regner med tidene går ned endel bare av å kunne løpe litt lettere antrukket i tiden som kommer.

Synes alt i alt det fungerer bedre nå. Er inne i en prøveperiode på SportTrack. Veldig interessant å se kurvene for treningsbelastning og ytelse. Tydelig at variasjon i øktene har stor betydning.

Brukeravatar
kollis

Legg innav kollis » 24 apr 2016 14:33

Da gir plutselig ei økt på 1,5t i Z2 mening. ....Det samme prøvde jeg å forklare,,,årsaken er at vekt nedgangen kan gi komplikasjon\avdekke skader som fanges opp av sone 2 løping..mao reduserer evt. problemer kroppen kan ha. Jeg mener dette gir deg en raskere frem gang på sikt.Eks hofte skade kommer 10-15 år senere..kommer ikke neste uke.

'ubalansert' - ca 49% venstre og 51% høyre fot ...min erfaring at dette retter seg når vekt,sirkulasjon og kondisjon er i balanse.Har snakket om dette for noen år siden da det var mange Fasit personer som mente jeg tullet igjen.Jeg måler formen ut i fra den % er den i balanse er jeg optimal i min prestasjon.Synes den gir meg best tilbake melding..

Herregud Kollis kommer med mye rart, men første setning støtter jeg,... moro å se mr fasit svar her..Noe han åpenbart sier her at han har fasiten.Eller han ikke forstår hva han selv og jeg mener er også mulig....Det kan vell sees på svaret Mr fasit gir.Om han greier å gi et svar i det hele tatt...Gir han ikke et svar er det sikkert noe han mener men ikke forstår..alt av.

men lykke til jeg tippet du lå lavere i km tid så rundt km på 4.2 og nedover ,som regel trenger mer s...

Brukeravatar
jorang

Legg innav jorang » 24 apr 2016 14:57

@kollis - Ikke sikker på hva du mente på slutten der, men jeg velger å fokusere mest på temporeduksjon/ framgang - og ikke på hvor jeg ligger nå.
Sist redigert av jorang den 25 apr 2016 10:23, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
kollis

Legg innav kollis » 24 apr 2016 20:46

på slutten mener jeg at jeg tok utgangspunkt i at du var i en raskere km tid .Den du oppgir nå mener jeg at du forsatt får mye frem gang...slik du trener nå.
Så velger du variert så er ikke mulighetene for skader så store før du kommer lengre ned på km tid din...Jeg var redd for at skader kan gi deg et mindre eller miste fokuset ,,vist det viste seg å komme noen skader(der mener jeg muligheten er stor for å komme i en blindgate,mange skade problemer du kanskje gir opp).
.Men ønsker du å kjøre på,kan du når du mener \tror at kroppen sliter å legge inn mer s2 da...
Må huske på at mye vekt i noen år belaster organer 2-3 g mer og da trenger dem ofter hjelp enn en person i vekt balanse...(å forbrenne fett krever også større belastninger på organer )Tider langt ned mot 3 tallet krever organer som yter max i løp og slipper store belastninger i værdagene.
mao jeg har fokusere mer helsa og så fremgang og tid i mitt tips...Hadde du vært yngre hadde jeg sikkert ikke svart,mindre %sjans..nå har jeg tilpasset svaret mer mot dine valg.

Brukeravatar
jorang

Legg innav jorang » 25 apr 2016 15:00

@trygvan - "Men at Z2 skal ligge på 60-70%, hvor har du det fra jorang?"

Uerfaren som jeg har jeg til nå trent etter disse pulssonene - https://bergerengen.files.wordpress.com ... soner2.jpg

Når jeg uttalte at jeg trente hardt så lå alle øktene 90% av tiden i området 80-90% etter denne tabellen. Noen ganger over 90% i motbakkene. Ikke så vanskelig å få til dette med den vekten jeg startet på.
Nå har jeg som sagt startet å bruke Olympiatoppen sin skala. Men sliter med å komme opp i Z4 uten motbakke. Kan hende teknikken stopper meg i å holde stor nok fart...

s_egeland

Legg innav s_egeland » 28 apr 2016 13:36

kollis: Ikke noe fasit! Kun et synspunkt etter et hardt forsøk på å forstå hva du mener i innlegget. Skriftspråk, tegnsetting og mangel på merking av sitater, når du bruker dette, gjør det hele litt ubegripelig for meg dessverre.
Etter et nytt forsøk på å tyde tror jeg at jeg har forstått følgende: Han må bestemme seg for mål. Du mener det er viktigst å trene med lav intensitet "så at kroppen får potensialet til å løpe rask" (?). Sone 1-2-3 er viktigst fordi dette "eliminerer problemer i kroppen". Men sone 4-5 er bra når man kjemper mot kreft? Bør han sykle i sone 1-2 først når han når idealvekten sin?
Jeg beklager men jeg forstår ikke dette helt, for meg blir det mye rart og språket gjør det vanskelig å skjønne. Ikke meningen å være nedlatende eller noe, prøver kun å begrunne hvorfor jeg skrev at her var mye rart, i mine øyne. Jeg sier ikke at påstandene dine er gale eller at jeg vet bedre, er godt mulig du er i kjempeform (skulle gjerne visst). Om det kun er jeg som sliter litt med å skjønne dette tar jeg et lastebillass med selvkritikk :-)

Så... Jorang: Du sliter med å komme over 87% av maks når du løper. Dette tror jeg er vanlig i starten når man har litt utrente muskler og kapillærnett. Man fyrer liksom ikke på alle sylindre. Lav puls, men stivner allikevel, sant? Jeg tror ikke det er teknikken, men musklene det står på, og at dette vil gå seg til hvis du fortsetter med ditt tilsynelatende gjennomtenkte treningsprogram :)
Har løpt målrettet siden desember 2013. Perser: 5km-18:48 ('14) , 10km-38:05 ('16) , 21,1-1:29:39 (BCM '15) , 42,2-3:20:24 ('15) http://www.teamyolo.no

Brukeravatar
jorang

Legg innav jorang » 28 apr 2016 14:32

s_egeland skrev:
Så... Jorang: Du sliter med å komme over 87% av maks når du løper. Dette tror jeg er vanlig i starten når man har litt utrente muskler og kapillærnett. Man fyrer liksom ikke på alle sylindre. Lav puls, men stivner allikevel, sant? Jeg tror ikke det er teknikken, men musklene det står på, og at dette vil gå seg til hvis du fortsetter med ditt tilsynelatende gjennomtenkte treningsprogram :)

Takk for tbm. Jeg fortsetter nok i det sporet jeg er inne i nå. Prøver meg på noen "konkurranser" nå fremover for å se/ føle på effekten av startnummer på brystet. En 7,5 km på lørdag, og en 16 km på torsdag i neste uke.

Tenker at før 7,5 km er oppvarming viktig for å komme godt ut, mens antakelig kan jeg oppvarmingen ta som de først km etter start på 16 km. Kanskje blir det en liten km for å få litt varme, men ikke "full" oppvarming.

Vet ikke om det er riktig tenkt, men har skumle planer om å prøve det slik. Kommenter gjerne

Gå tilbake til «Trening»