Vanskelig å holde lav puls

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
Kontorrotta
Innlegg: 5
Registrert: 09 sep 2013 10:31

Vanskelig å holde lav puls

Legg innav Kontorrotta » 09 sep 2013 11:46

Jeg er en dame på 36 år som i perioder har vært godt trent. Er normalvektig. Etter 2007 har jeg fått 2 barn og det er blitt lite trening. I sommer kom jeg igang med løping igjen og jeg prøver å få meg 4 turer i uken. Pga praktiske hensyn blir det ikke veldig lange turer, alltid på under 1 time.

Jeg har en runde på akkurat 5 km som jeg ofte løper (kupert terreng med 1 km oppover i starten). Pga at jeg har hatt opphold i treninga så lenge er ikke formen hva den en gang var.. Igår brukte jeg 32 min på 5 km og da var jeg sliten når jeg kom hjem :oops:

Jeg har fått meg pulsklokke og jeg synes jeg har så høy puls når jeg løper - sikkert pga dårlig kondis. Jeg har ikke målt makspuls på mange år men jeg er ganske sikker på at den er 190. Siste to turene har jeg hatt gjennomsnittspuls på henholdsvis 171 og 173 og dette synes jeg er høyt (høyeste målte puls på de to siste turene var 184 og 186). Pga at jeg starter i oppoverbakke kommer jeg fort opp i 170 og derfra stiger det bare videre og legger seg stabilt på 175-183.

Jeg har lest litt og jeg har fått med meg at man bør ha noen rolige turer i sone 1-2. Dette vil for meg tilsvare en puls på maks 114-157 (iflg Löplabbet sin oversikt). Jeg ser ikke helt hvordan jeg skal greie å løpe med denne pulsen. Betyr det at jeg rett og slett på bytte på å jogge og gå for at ikke pulsen skal bli for høy? Det blir fort litt konkurranse med meg selv når jeg løper med pulsklokke og det er vanskelig å slakke ned på tempo :?

hailegeraldo
Innlegg: 126
Registrert: 06 sep 2012 14:36

Re: Vanskelig å holde lav puls

Legg innav hailegeraldo » 09 sep 2013 12:18

Du har trent bra før, og vet hva intensitet er. Mitt råd er å legge vekk pulsklokka de første par månedene. Løp rolig når du vil holde lav intensitet, løp fort når du vil trene hardt. Etter en lengre periode uten den faste treningen vil pulsen alltid være høyere enn tidligere ved lav belastning.
Om du bruker pulsklokka til logging av turene, kan du jo bare bruke den. Men ikke la den styre treningen din. Bruk pulsmålingene som en kuriositet. De kan være morsomme å se tilbake på ;)

Veteran
Innlegg: 402
Registrert: 28 apr 2013 06:54

Re: Vanskelig å holde lav puls

Legg innav Veteran » 13 sep 2013 02:42

Kontorrotta skrev:Jeg er en dame på 36 år som i perioder har vært godt trent. Er normalvektig. Etter 2007 har jeg fått 2 barn og det er blitt lite trening. I sommer kom jeg igang med løping igjen og jeg prøver å få meg 4 turer i uken. Pga praktiske hensyn blir det ikke veldig lange turer, alltid på under 1 time.

Jeg har en runde på akkurat 5 km som jeg ofte løper (kupert terreng med 1 km oppover i starten). Pga at jeg har hatt opphold i treninga så lenge er ikke formen hva den en gang var.. Igår brukte jeg 32 min på 5 km og da var jeg sliten når jeg kom hjem :oops:

Jeg har fått meg pulsklokke og jeg synes jeg har så høy puls når jeg løper - sikkert pga dårlig kondis. Jeg har ikke målt makspuls på mange år men jeg er ganske sikker på at den er 190. Siste to turene har jeg hatt gjennomsnittspuls på henholdsvis 171 og 173 og dette synes jeg er høyt (høyeste målte puls på de to siste turene var 184 og 186). Pga at jeg starter i oppoverbakke kommer jeg fort opp i 170 og derfra stiger det bare videre og legger seg stabilt på 175-183.

Jeg har lest litt og jeg har fått med meg at man bør ha noen rolige turer i sone 1-2. Dette vil for meg tilsvare en puls på maks 114-157 (iflg Löplabbet sin oversikt). Jeg ser ikke helt hvordan jeg skal greie å løpe med denne pulsen. Betyr det at jeg rett og slett på bytte på å jogge og gå for at ikke pulsen skal bli for høy? Det blir fort litt konkurranse med meg selv når jeg løper med pulsklokke og det er vanskelig å slakke ned på tempo :?


Hei paa deg!

Foerst av alt, Grattis med to barn, og at du har kommet igang med trening igjen ! Det er fint for alle, du faar bedre humoer som er positivt smittsomt osv.!!
Du har faatt et veldig godt raad allerede. Legg bort pulsklokka. Om du har fulgt med litt tidligere saa vet du at jeg har bedt noen kaste pulsklokka i soepla!
Ikke vaer uroig for hoey puls, spesielt etter en saa langt periode uten kondistrening er det sikkert helt normalt. Selv aner jeg ikke hva jeg hadde i puls, men over
30 maraton og noen hundre andre harde loep skadet meg ikke. Og jeg ble nektet start pga hjertefeil !!
Du kjenner best din egen kropp, saa ta det helt rolig. Dvs. ikke naar du loeper, du kan nok kjoere akkurat saa hardt du oensker, alt etter hvilke ambisjoner du
har. Jeg trente alltid i min. 90 % av konkurransetempo, uten aa vite hva pulsen var, og jeg fikk virkelig resultater veldig raskt.
Loep og vaer glad, har du lyst til aa kjoere hardt saa gjort det, no problem, vil du jogge en tur saa gjoer det... Lykke til med trening, barn og alt..!!

Kontorrotta
Innlegg: 5
Registrert: 09 sep 2013 10:31

Re: Vanskelig å holde lav puls

Legg innav Kontorrotta » 13 sep 2013 07:26

Takker for gode svar dere! Over 30 maraton! Applaus til deg, helt utrolig :)

Jeg overdriver ikke hvis jeg sier at jeg er en kontrollfreak og det er derfor jeg liker å ha kontroll over pulsen med pulsklokka. Jeg ser poenget deres og jeg skal prøve å legge den vekk i en periode. Jeg lurer fælt på om jeg noen gang kommer til å komme i samme form som jeg var før jeg fikk barn. Jeg trente da veldig mye styrke i tillegg til løping og det gjør jeg ikke nå. Tiden strekker rett og slett ikke til..

Brukeravatar
torolav
Innlegg: 144
Registrert: 08 jun 2012 10:44

Re: Vanskelig å holde lav puls

Legg innav torolav » 13 sep 2013 07:43

Forstår det du gjerne vil ha kontroll på pulsen. Men om du løper såpass ofte som 4 ganger per uke, så kan et alternativ være å holde litt igjen på ukas lengste tur, men løpe bare på følelse og dagsform på de andre turene.
Runden din på 5 km kan man jo prøve å "perse" på én gang i uka. Selv om du løper med høy puls til vanlig, så vil vel et persforsøk gi enda høyere puls?

I så fall ender du opp med én kontrollert tur i uka, to halvharde, og en hard...og det er kanskje tilstrekkelig variasjon for at treninga skal holde seg morsom over tid.

Jeg sliter også med å få tid til nok styrketrening, og har derfor innført maks 10 min styrke etter hver løpetur (i tillegg til de rene styrketreningene). Av og til blir det bare 5 min, men det er greit når det skjer såpass ofte. Litt armhevinger, sit-ups og pull-ups - og da har man dekket hele kroppen sånn noenlunde.
*2xSRM: 27:45 *10 km: 43:13 *Halvm:1:37:25

Kontorrotta
Innlegg: 5
Registrert: 09 sep 2013 10:31

Re: Vanskelig å holde lav puls

Legg innav Kontorrotta » 13 sep 2013 07:58

torolav skrev:Forstår det du gjerne vil ha kontroll på pulsen. Men om du løper såpass ofte som 4 ganger per uke, så kan et alternativ være å holde litt igjen på ukas lengste tur, men løpe bare på følelse og dagsform på de andre turene.
Runden din på 5 km kan man jo prøve å "perse" på én gang i uka. Selv om du løper med høy puls til vanlig, så vil vel et persforsøk gi enda høyere puls?

I så fall ender du opp med én kontrollert tur i uka, to halvharde, og en hard...og det er kanskje tilstrekkelig variasjon for at treninga skal holde seg morsom over tid.

Jeg sliter også med å få tid til nok styrketrening, og har derfor innført maks 10 min styrke etter hver løpetur (i tillegg til de rene styrketreningene). Av og til blir det bare 5 min, men det er greit når det skjer såpass ofte. Litt armhevinger, sit-ups og pull-ups - og da har man dekket hele kroppen sånn noenlunde.


Godt poeng. Skal prøve å få til 10 min styrke etter løping.

Jeg hiver meg ut døra når jeg får tid. Mandager løper jeg mens datteren danser og da løper jeg på bane (40 min). Veldig kjedelig men godt for gamle knær :) Lurte litt på å gjøre denne økten til en intervalløkt for å ikke kjede vettet av meg.

Brukeravatar
trygvan
Innlegg: 535
Registrert: 23 jan 2010 23:51

Re: Vanskelig å holde lav puls

Legg innav trygvan » 13 sep 2013 09:06

Jeg er en ivrig pulsklokkebruker, men har etterhvert løsrevet meg mer og mer fra å la meg diktere av hva den sier. Jeg ser på den mer som en tilleggsinformasjon som kan være nyttig i noen sammenhenger (der jeg bruker den litt som veiledning er først og fremst i lange løp der det er fare for å gå på veggen, f.eks. maraton). For vanlige treningsturer er det ikke så viktig hva pulsen er, da er følelsen viktigere. Det med at man MÅ ha så og så "mye i sone 1" tror jeg ikke på lenger.
Har løpt i 12-15 år ettersom hvordan man regner. Perser: 800m-2:04.8 (1998), 1500-4:23.8 (2013), 3000-9:23 ('13), 5km-16:10 ('15), 10km-34:09 ('13), 1/2m-1:15:24 ('14), 1/1m- 2:41:18 ('13)

Kontorrotta
Innlegg: 5
Registrert: 09 sep 2013 10:31

Re: Vanskelig å holde lav puls

Legg innav Kontorrotta » 13 sep 2013 09:13

trygvan skrev:Jeg er en ivrig pulsklokkebruker, men har etterhvert løsrevet meg mer og mer fra å la meg diktere av hva den sier. Jeg ser på den mer som en tilleggsinformasjon som kan være nyttig i noen sammenhenger (der jeg bruker den litt som veiledning er først og fremst i lange løp der det er fare for å gå på veggen, f.eks. maraton). For vanlige treningsturer er det ikke så viktig hva pulsen er, da er følelsen viktigere. Det med at man MÅ ha så og så "mye i sone 1" tror jeg ikke på lenger.


Jo mer jeg leser jo mer virker løping som en vitenskap. "Slik bør du løpe", "Så høy bør pulsen være" osv. Jeg har aldri eid en pulsklokke tidligere og i 2005-2007 løp jeg både maraton og halvmaraton uten problem :) Jeg merker godt selv at jeg stopper litt opp hvis pulsen bikker 180 og uten denne infoen ville jeg antagelig bare løpt videre. Takker for alle tips og innspill!

Brukeravatar
torolav
Innlegg: 144
Registrert: 08 jun 2012 10:44

Re: Vanskelig å holde lav puls

Legg innav torolav » 13 sep 2013 11:03

Jeg tror også at løping kan gjøres utrolig enkelt for oss mosjonister (som Tryge antyder), men forstår at de som løper over 100 km/uke må være disiplinert i forhold puls og soner.

Dagsform kan nok styre farten uten at man blir overtrent, og utover det kan man gjøre det så komplisert og variert som man ønsker for å få variasjon. Selv synes jeg det er stor stas å dele opp intensitet og planlagt fart i økter med maratonfart, halvmaratonfart, 10km-fart etc. :) Tror ikke jeg blir mye sprekere av strukturen, men jeg synes det er artig.

Baneøkter på totalt 40 min kan jo være kjempemorsomt! :)

Med oppvarming og nedjogging har man kanskje 30 min til rådighet for intervaller. Er målet en rask 5 km (testrunden din), kan man jo f.eks trene
- 4 x 800-1000 m i litt raskere enn din 5k-fart (f.eks 6 min/km) med 100-200 m joggepause
- 6-8 x 400 m i enda litt raskere fart (type 5:45 min/km) med 200-400 m joggepause
- 3-4 x 400 m i rask fart (type 5:15 min/km) med 400-600 m joggepause
- 4-6 x 200 m i gromfart (type 4:45 min/km) med 400-600 m joggepause

Intervallene og hastighetene er bare eksempler, men poenget er på bane har man god kontroll på distansen (og ergo også farten), slik at man kan se fremgang fra gang til gang (øke fra 800m-intervaller til 1000m-intervaller med samme fart, eller øke farten på 800m-intervaller fra gang til gang), og det kan være motiverende.
*2xSRM: 27:45 *10 km: 43:13 *Halvm:1:37:25

Kontorrotta
Innlegg: 5
Registrert: 09 sep 2013 10:31

Re: Vanskelig å holde lav puls

Legg innav Kontorrotta » 13 sep 2013 11:11

torolav skrev:Jeg tror også at løping kan gjøres utrolig enkelt for oss mosjonister (som Tryge antyder), men forstår at de som løper over 100 km/uke må være disiplinert i forhold puls og soner.

Dagsform kan nok styre farten uten at man blir overtrent, og utover det kan man gjøre det så komplisert og variert som man ønsker for å få variasjon. Selv synes jeg det er stor stas å dele opp intensitet og planlagt fart i økter med maratonfart, halvmaratonfart, 10km-fart etc. :) Tror ikke jeg blir mye sprekere av strukturen, men jeg synes det er artig.

Baneøkter på totalt 40 min kan jo være kjempemorsomt! :)

Med oppvarming og nedjogging har man kanskje 30 min til rådighet for intervaller. Er målet en rask 5 km (testrunden din), kan man jo f.eks trene
- 4 x 800-1000 m i litt raskere enn din 5k-fart (f.eks 6 min/km) med 100-200 m joggepause
- 6-8 x 400 m i enda litt raskere fart (type 5:45 min/km) med 200-400 m joggepause
- 3-4 x 400 m i rask fart (type 5:15 min/km) med 400-600 m joggepause
- 4-6 x 200 m i gromfart (type 4:45 min/km) med 400-600 m joggepause

Intervallene og hastighetene er bare eksempler, men poenget er på bane har man god kontroll på distansen (og ergo også farten), slik at man kan se fremgang fra gang til gang (øke fra 800m-intervaller til 1000m-intervaller med samme fart, eller øke farten på 800m-intervaller fra gang til gang), og det kan være motiverende.


Flotte eksempler! Gleder meg til å prøve på mandag :)


Gå tilbake til «Trening»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 8 gjester