Puls/terskel/tempo

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
jaktfanten

Puls/terskel/tempo

Legg innav jaktfanten » 04 sep 2018 11:53

Hei

Hvor høyt ligger vanligvis terskelpuls av makspuls?
Jeg løp 15 km test med 88% av makspuls i snitt. Det var mye høyere en jeg hadde sett for meg og mer en det jeg vanligvis ligger på når jeg trener "terskel"

Bør jeg da trene terskel på rundt 90% ?

Johnny Puma

Re: Puls/terskel/tempo

Legg innav Johnny Puma » 05 sep 2018 11:55

Olympiatoppen m.fl. opererer med 87,5% av makspuls som "terskel". Ved høyere puls enn dette begynner kroppen å akkumulere melkesyre, så det kan bli tøft å holde f.eks. 15km med 90%.

Terkselpuls er trenbar, individuell og varierer for hver enkelt også ift. type aktivitet. Hvis testløp på 88% føltes greit er det ikke noe problem å dra på til 90%. Mulig du også har en litt høyere makspuls enn du tror?

gnagblemme

Legg innav gnagblemme » 05 sep 2018 14:14

Jeg tok for moro skyld en måling hos Løplabbet en gang, og for meg var den på ca. 80% den gangen.
Nå varierer den vel gjerne litt med dagsform også?
Er det ikke enklere å bare justere farten etter pusten? Løpe hardt i et tempo man antar man kan holde i en time?

Jeg syns det virker veldig komplisert å skulle prøve å holde en bestemt puls over lengre tid. Min puls hopper opp og ned i takt med terrenget :lol:
Blog: https://gnagblemme.wordpress.com/
Instagram: @gnagblemme

Veteran

Legg innav Veteran » 06 sep 2018 07:11

gnagblemme skrev:Jeg tok for moro skyld en måling hos Løplabbet en gang, og for meg var den på ca. 80% den gangen.
Nå varierer den vel gjerne litt med dagsform også?
Er det ikke enklere å bare justere farten etter pusten? Løpe hardt i et tempo man antar man kan holde i en time?

Jeg syns det virker veldig komplisert å skulle prøve å holde en bestemt puls over lengre tid. Min puls hopper opp og ned i takt med terrenget :lol:

Hei gnagblemma, og alle andre!

Du har saa inderlig rett, aa gjore noe saa enkelt til noe komplisert er bare tull.
I de hine gode dager visste nok ogsaa vi mosjonister hva puls var, men faa om noen sjekket makspuls, fordi ingen hadde pulsklokkee.l. Heldigvis!
Men terskel var fremmedord. Som du sier, vi justerte farten etter pusten og det fungerte utmerket for alle.
Jeg aner ikke hva jeg hadde i makspuls. men fullfoerte flere hundre lange loep i all slags vaer, terreng osv. uten problemer.

Dette tiltross for hjertefeil som ekspertene paa Riksen (1977) sa var saa alvorlig at jeg aldri maatte jogge/asntrenge meg. Akkurat 2 aar etterpaa
sto jeg paa NM-pallen i veterankl. for foerste gang. 2 trafikkulykker hold paa aa klare det som hjertefeilet
ikke klarte, nemlig aa ta livet av meg. Men jeg fikk 10 fine loepeaar med masse glede, og flotte resultater som bonus for min stahet.

Fortsatt har jeg hjerteflimmer og"potte tett"grenblokk,men ser til min glede at legene idag, bl.a. etter det triste doedsfallet ihelga, sier
at ingen skal vaere redd for aa trene hardt. Det gjoer jeg naa mest som syklist nesten daglig hele aaret, har samme vekt som da jeg loep
maraton paa 80-tallet og gjoer mitt ytterste for aa ta vare paa helsa. Sunn enkel mat og null alkohol er fasiten. Saa glem terskeln,hahaha.

Johnny Puma

Legg innav Johnny Puma » 06 sep 2018 10:55

Forsåvidt helt enig med 2 siste talere. Hvis du skal trene terskel over f.eks. 10k så er det i praksis bare å dra på sånn bortimot det du klarer. Ikke konkurransetempo, men i nærheten. Hold igjen litt hvis du kjenner at syra begynner å komme.

Torcs

Legg innav Torcs » 10 sep 2018 18:28

Johnny Puma skrev:Forsåvidt helt enig med 2 siste talere. Hvis du skal trene terskel over f.eks. 10k så er det i praksis bare å dra på sånn bortimot det du klarer. Ikke konkurransetempo, men i nærheten. Hold igjen litt hvis du kjenner at syra begynner å komme.

Ja hutte meg tu! Enklere og samtidig mer korrekt kan man vel ikke få sagt det vil jeg tro :D

Gå tilbake til «Trening»