Lesson learned

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
mads101
Innlegg: 9
Registrert: 06 jun 2011 13:57

Lesson learned

Legg innav mads101 » 14 okt 2013 09:12

Har brukt mye tid på intervall trening, trening i soner ditt og datt- og faktisk bare blitt en dårligere løper. Ifm en trening for barn kom eg i prat med en eldre herremann, som kunne fortelle om en bestenotering på 10K på 32min. Eg måtte selvfølgelig spørre korleis vedkommende trente på 80 talet, og han fortalte følgende:

1. Intervall trening er for homser i rosa tights !!!!
2. Spring mye og langt
3. Spring rolig
4.1 hardøkt i uka,men ikke all out

Ok- eg har fulgt rådet til vedkommende, løper 140 Km i uka-og har trent hardt (høgt i sone 3) en gang pr 7 dager.

Resultat etter 8 uker:

Test løp i SONE 3 : Perset på 10 km 39:55
Testløp i SONE 4 : Perset på 5 Km 18:30

Med sonehenvisning viser eg til at eg har en del å gå på.

Konklusjon på tynt grunnlag: Eg har rotet bort fleire år med "fancy" trening etter oppskrift fra forskjellige websider- og ikkje minst råd fra forskjellige forum.

Mitt råd til andre : Ta tak i en ok løper som var aktiv på 70/80 talet, og bruk vedkommendes opplegg

Veteran
Innlegg: 411
Registrert: 28 apr 2013 06:54

Re: Lesson learned

Legg innav Veteran » 14 okt 2013 09:31

Hei du !

Endelig en klok kar som har lyttet til en veteran med erfaring fra den tid Norge hadde godelangdistanse-loeper !!

Jeg har hele tiden paapekt galskapen i aa gjoere loeping til en vitenskap. Altfor mage har kun lyttet til skrivebords-teoretikere
uten egen loepeerfaring. Aaa vaere redd mye og hard trening slik som alle "puls/zoneloepere" idag er, er forklaringen paa
hvorfor norsk maraton idag er naermest doed jfr. med 70-80-tallet. Jeg er glad at jeg fikk oppleve den tiden, og at mange av
oss veteraner kan slaa i bordet med tider som faa, svaert faa yngre idag kommer i naerheten av.
Lykke til videre du, moro aa hoere at det i alle fall finnes enkelte som har forstaatt det viktigste for aa oppnaa resultater,
mange lange turer og gjerne i hoeyt tempo, uten tanke paa puls osv. Slik vi gamle tullinger gjorde !

mads101
Innlegg: 9
Registrert: 06 jun 2011 13:57

Re: Lesson learned

Legg innav mads101 » 14 okt 2013 09:47

Hei

Når du sier høyt tempo, kan du forklare det med fart? For min del er 4 min/km pr. idag en fart eg kan holde ca 1 time .(Føltest slik etter testløpet på 10K- takket være mange og lange turer) Men eg kjenner at dette er en fart eg ikke bør "oppsøke" for ofte. Eg har verkelig løpt rolig, men i min verden veldig langt ca 140 Km i uka.
Hvor ofte vil du anslå at du løp raskt på trening pr. uke?

Ha en fin dag

T-Rene
Innlegg: 32
Registrert: 13 apr 2010 19:52

Re: Lesson learned

Legg innav T-Rene » 14 okt 2013 11:59

Spørsmål til trådstarter.
Hvor mange km i uka lå du på før omleggingen ?
Hvordan så en typisk uke ut da ?

Når du sier en hard økt i uka, hvor lang lar du denne være ?
PR'er:
1500m: 5:13 (Nadderud 2013), 5km: 19:26 (Nadderud 2015), 10km: 38:55 (Hytteplanmila 2014)
Halvmaraton: 1:31:31 (Fredrikstadløpet 2013), Maraton: 3:33:27 (New York 2014)

Endomondo / Strava

mads101
Innlegg: 9
Registrert: 06 jun 2011 13:57

Re: Lesson learned

Legg innav mads101 » 14 okt 2013 12:12

Hei

Lå på ca 70, men det var veldig mykje hardtrening i desse km. Hard økta min (ukentlig) nå varer fra 40-60 min, høyt i sone 3, kommer nok over i 4 på slutten.
Føler at eg har mer overskudd til å trene hardt, og gleder meg nå til hardøktene

Veteran
Innlegg: 411
Registrert: 28 apr 2013 06:54

Re: Lesson learned

Legg innav Veteran » 14 okt 2013 13:24

Hei igjen mads !

Jeg hadde 2 ulike 30 km. loeyper,( noeyaktiv km. etter Veivesenets merking, fint med skilt hver 0,5 km.) Naar jeg var hjemme, reiste endel i jobben, saa
loep jeg 30 km. 2 ggr./uke. bortsett fra i den verste konkurransetiden, da ble det en 30 km. men et utall 10-20 km. i konkurranser, opptil 3/uke.

Paa alle 30 km. brukte jeg 4 min./km. uansett temp og foere. Det var en grei rask fart uten problemer. En 15 km. rask treningstur tok 52-53 min. uten at det
kostet saa mye. Puls etc. hadde jeg som tidligere nevnt aldri peiling paa, (sikkert bra m.t.p. hjertefeil som foerst ga med startnekt da det ble kjent.)
Jeg hadde aldri noe bestemt treningsprogram, var saa loepeglad at jeg kunne loept langt hver dag hvis tiden tillot. All hardtrening ga meg baade fysik og psykisk
styrke, og ikke minst god helse og masse gode kamerater over hele landet, og i mange andre land.
Og husk at jeg var 37 aar da jeg begynte aa trene og 41 aar da jeg debuterte paa maraton, saa det er aldri for sent om noen skulle tro det.
Jeg loep nok endel hardere oekter oftere enn han du har faatt gode raad av, men jeg maatte satse paa kvalitet p.g.a det jeg har nevnt med jobb osv.

Me talas att som de sier i Vallers !

gls
Innlegg: 69
Registrert: 06 feb 2010 18:48
Sted: Bærum

Re: Lesson learned

Legg innav gls » 16 okt 2013 15:34

Veteran skrev:Jeg hadde 2 ulike 30 km. loeyper,( noeyaktiv km. etter Veivesenets merking, fint med skilt hver 0,5 km.) Naar jeg var hjemme, reiste endel i jobben, saa
loep jeg 30 km. 2 ggr./uke. bortsett fra i den verste konkurransetiden, da ble det en 30 km. men et utall 10-20 km. i konkurranser, opptil 3/uke.

Betyr dette at du løp ca. 60 - 90 km i uka og hadde 2-3 hviledager, eller løp du også økter i tillegg til langturene og konkurransene ?
Sist redigert av gls den 16 okt 2013 17:34, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
kollis
Innlegg: 709
Registrert: 20 jan 2010 19:38

Re: Lesson learned

Legg innav kollis » 16 okt 2013 16:49

:lol: intervall trening er for dem som ikke har tid til å løpe 140km i uka.....og ikke har en jobb som er å sitte på ræva hele dagen.... ;)

workingclasshero
Innlegg: 218
Registrert: 01 feb 2010 16:28

Re: Lesson learned

Legg innav workingclasshero » 17 okt 2013 14:53

det er ikke fraværet på intervaller som gjør deg bedre, men at du trener mer.

Hadde du trent mye og i tillegg hatt mer enn én hardøkt i uka, så kunne du jo løpt mye fortere, selvsagt

workingclasshero
Innlegg: 218
Registrert: 01 feb 2010 16:28

Re: Lesson learned

Legg innav workingclasshero » 17 okt 2013 14:56

kollis skrev::lol: intervall trening er for dem som ikke har tid til å løpe 140km i uka.....og ikke har en jobb som er å sitte på ræva hele dagen.... ;)


alle har selvfølgelig tid til å løpe 140km i uka om det er det som er målet. Det er bare halvannen time pr dag. Ekstremt få som ikke kunne prioritert inn tid til det. Spesielt om man allerede trener en time om dagen, da er det jo bare å finne tid til en halvtime ekstra.


Gå tilbake til «Trening»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 7 gjester