Idiotsikkert treningsregime for begynner?

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
Tromsøbrua

Idiotsikkert treningsregime for begynner?

Legg innav Tromsøbrua » 02 okt 2018 01:46

Hei, er ny innenfor løpe/kondisjons-trening. Jeg er på jakt etter et seriøst løpeopplegg som legger opp til 2-3 økter i uken. Kan kort nevne at jeg trener styrke fullkropp to ganger i uken fra før av og vil fortsette med det ved siden av løpinga. Har lest en del her inne den siste uka, og det virker som folket her inne er i stand til å hjelpe meg med min løperutine.

Info: Mann, 29 år, ingen skader/lyter, 87kg, 188cm, stillesittende jobb. Treningsbakgrunn er 2 styrketreningsøkter i uka, gjort det i noen år. Mål ha god nok kondis til å gå fort på ski i 5 mil. Videre til våren delta i halv-maraton, og noen 10k-løp. Trodde selv jeg var i ok form, men tok grundig feil da jeg ble med et par gamlekara fra jobben på løpetur. Så tenkte overraske de og meg selv hva jeg kan få til imot sommer 19.

Florerer jo av diverse løpeopplegg på nett. Begynte på et for 3 uker siden; slik kommer du i løpeform på 12 uker. Har jo oppdaget det at disse planene kanskje er for noen som er døden nær eller lignende. Er jo gåing og rolig i ukesvis hvor jeg i alle fall har følt jeg ikke har utrettet noe annet enn at jeg synes det er veldig kjedelig. Droppet hele greia idag og løp heller 10 km i passe tempo så jeg klarte fullføre, klokket vel inn akkurat under en time. Føltes godt, litt støl i skrivende stund, men ikke all verden. De treningsplanene om diverse løpeformer må jo være tilvirket av noen som 1. enter hater å løpe eller 2. ikke vil svette overhode :shock:

Kan jeg bare løpe 10 km tre ganger i uka så fort jeg klarer og si ferdig jobba, eller er det mer som må til for å nå målene mine? Når snøen kommer vil kanskje en økt bli på ski i alle fall tenker jeg. Hvis ikke dette er godt nok har dere eksempler på treningsuker med enkle/simple treninger som funker? Altså at økta ikke er splittet opp i tusen biter når jeg først er ute å løper.

Takk på forhånd :D

Brukeravatar
kollis

Re: Idiotsikkert treningsregime for begynner?

Legg innav kollis » 12 okt 2018 18:55

mye fin informasjon takk

kondisjon er vist det du ønsker ...

Når du trener styrke 2g i uka om du trener 2timer eller mer i uka fører dette til en belastning på kroppen.Når du har en rolig \sittende jobb fører dette til lite restituasjon .Om du da løper sone 4 og oppover blir dette en belastning.
mao 3faktorer som gir belastning + ut i fra hvor objektiv du er i innlegget ,tipper jeg at du har en god del muskler .Mao enda en belastning på kroppen.

Svaret er da enkelt .Tren mest restituasjon .Da kan du tilpasse selv ! Enten gå så mye du kan utenom øktene du velger å løpe .Da kan du ta 2 rolige økter og den siste fri fart evt intervall om kroppen er restituert eller du føler at den er det i første delen av 3økta.

Eller rolige turer rundt sone 1 og 2 .Alle tre øktene uke 1 og uke 2 . 2rolige økter og den 3 fri fart med intervall . uke 3 lik uke 1 osv,...
Når du løper gjevnt med dine venner kan du øke treninga på de områdene du selv eller andre ser at du mangler mest...

uansett er min analyse at du sikkert lett trent så du får frem gang samme hva du gjør ,men med så mye belastning på kroppen . Kan du fort ødellege motoren din og sitte igjen med null energi over lange perioder...pga kroppen bruker lang tid på hente seg inn etter flattbatteri... ;)

Arne

Legg innav Arne » 21 okt 2018 09:00

Eg trur det er mogeleg å bli ganske god med lite trening, og tre gonger i veka er etter mitt syn meir enn nok for ein nybegynnar. Eg kan fortelje om kva eg har gjort denne sesongen, men det er på ingen måte fasit og heller ikkje sikkert det fungerer for alle. På den andre sida er det godt dokumentert, då eg tok ein makstest kvar einaste månad for å sjekke formen. Det meiner eg er ein viktig del av treninga, for å sikre at progresjonen går som planlagt.

Som deg så trener eg styrke fullkropp to gonger i veka med mål om å løfte 100 kg i støt og 200 kg i markløft i løpet av året. Er 181 cm og 87 kg, og har dermed ein del å ta av. Stillesitjande jobb, litt kondisjonsgrunnlag frå skisesongen, men fleire år utan løpstrening. Debuterte på Sognsvann rundt medsols på 13:36 i april, og sette som mål å klare under 12 iløpet av sesongen. Det er eit treningsløp på 3258 meter som går rundt Sognsvann i Oslo kvar onsdag. Anbefales!

Treningsopplegget var to økter i veka: Ei hardøkt på onsdagen og ei langkøyring på søndagen. Onsdagen alternerte mellom terskeløkt, bakkeintervall, 45/15 og konkurranse. Instensiteten på denne økta var hard, men ikkje all-out bortsett frå konkurransedagen ein gong månaden. Første søndagen starta eg med å springe 14 km, og auka med 0.5-1 km kvar veke. Ingen krav til intensitet, men prøvde å ta det litt med ro for at det ikkje skulle bli for tungt på slutten. Etter kvart følte eg at det vart litt for langt, så då droppa eg tilbake til 14 km og innførte 9 km roleg på fredagen, men med plan om å fortsetje å auke volumet 0.5-1 km i veka. Progresjonen kom jamt og trutt gjennom sesongen, og denne onsdagen klarte eg 11:56. Vil tippe eg no er god for litt over 40 på 10 km og 1:30 på halvmaraton.

Veteran

Legg innav Veteran » 03 nov 2018 08:46

Tromsøbrua skrev:Hei, er ny innenfor løpe/kondisjons-trening. Jeg er på jakt etter et seriøst løpeopplegg som legger opp til 2-3 økter i uken. Kan kort nevne at jeg trener styrke fullkropp to ganger i uken fra før av og vil fortsette med det ved siden av løpinga. Har lest en del her inne den siste uka, og det virker som folket her inne er i stand til å hjelpe meg med min løperutine.

Info: Mann, 29 år, ingen skader/lyter, 87kg, 188cm, stillesittende jobb. Treningsbakgrunn er 2 styrketreningsøkter i uka, gjort det i noen år. Mål ha god nok kondis til å gå fort på ski i 5 mil. Videre til våren delta i halv-maraton, og noen 10k-løp. Trodde selv jeg var i ok form, men tok grundig feil da jeg ble med et par gamlekara fra jobben på løpetur. Så tenkte overraske de og meg selv hva jeg kan få til imot sommer 19.

Florerer jo av diverse løpeopplegg på nett. Begynte på et for 3 uker siden; slik kommer du i løpeform på 12 uker. Har jo oppdaget det at disse planene kanskje er for noen som er døden nær eller lignende. Er jo gåing og rolig i ukesvis hvor jeg i alle fall har følt jeg ikke har utrettet noe annet enn at jeg synes det er veldig kjedelig. Droppet hele greia idag og løp heller 10 km i passe tempo så jeg klarte fullføre, klokket vel inn akkurat under en time. Føltes godt, litt støl i skrivende stund, men ikke all verden. De treningsplanene om diverse løpeformer må jo være tilvirket av noen som 1. enter hater å løpe eller 2. ikke vil svette overhode :shock:

Kan jeg bare løpe 10 km tre ganger i uka så fort jeg klarer og si ferdig jobba, eller er det mer som må til for å nå målene mine? Når snøen kommer vil kanskje en økt bli på ski i alle fall tenker jeg. Hvis ikke dette er godt nok har dere eksempler på treningsuker med enkle/simple treninger som funker? Altså at økta ikke er splittet opp i tusen biter når jeg først er ute å løper.

Takk på forhånd :D

Hallo nordpaa! det er vel gang/sykkelvei over brua? kjempefint for intervalltrening, full fres opp og rolig jobb ned,10 X
Jeg kjente flere meget gode maratonere der oppe dentiden jeg var aktiv, ( ca.200 aar siden)hahaha,eller paa 70-80-tallet.

Hvis du trener saa mye styrke vil det bremse baade paa ski-og loepefarten, og styrketrening gir lite kondis. Saa du maa velge ,hvis du vil loepe
raskere maa du trene mindre styrke. Moro at du har samme inntrykk av mange treningsopplegg som florerer som jeg selv har. Det meste av
dette er for "barneloep", eller som du saa riktig sier, tilpasset de som er redde for aa bli svett, hahaha det sa du bra.

Vil du loepe 21 km.paa 1.20 som er en grei mosjonisttid,maa du starte med harde 10-15 km. helst i konkurranse eller med kamerater som er
bedre enn deg selv. Det er den aller beste maaten aa faa opp farta og kondisen paa, noe jeg selv erfarte da jeg begynte aa loepe litt.
2-3 slike oekter i uka maa til hvis du vil satse litt paa loeping. Det faar du god nytte av ogsaa naar du "spenner dine ski".. Lykke til paa Brua!

Tromsøbrua

Legg innav Tromsøbrua » 09 nov 2018 14:14

kollis skrev:mye fin informasjon takk

kondisjon er vist det du ønsker ...

Når du trener styrke 2g i uka om du trener 2timer eller mer i uka fører dette til en belastning på kroppen.Når du har en rolig \sittende jobb fører dette til lite restituasjon .Om du da løper sone 4 og oppover blir dette en belastning.
mao 3faktorer som gir belastning + ut i fra hvor objektiv du er i innlegget ,tipper jeg at du har en god del muskler .Mao enda en belastning på kroppen.

Svaret er da enkelt .Tren mest restituasjon .Da kan du tilpasse selv ! Enten gå så mye du kan utenom øktene du velger å løpe .Da kan du ta 2 rolige økter og den siste fri fart evt intervall om kroppen er restituert eller du føler at den er det i første delen av 3økta.

Eller rolige turer rundt sone 1 og 2 .Alle tre øktene uke 1 og uke 2 . 2rolige økter og den 3 fri fart med intervall . uke 3 lik uke 1 osv,...
Når du løper gjevnt med dine venner kan du øke treninga på de områdene du selv eller andre ser at du mangler mest...

uansett er min analyse at du sikkert lett trent så du får frem gang samme hva du gjør ,men med så mye belastning på kroppen . Kan du fort ødellege motoren din og sitte igjen med null energi over lange perioder...pga kroppen bruker lang tid på hente seg inn etter flattbatteri... ;)

Hei og takk for tilbakemelding. Ja, kommet til et punkt nå hvor jeg kjenner at det ene går utover det andre. inne i 3je uka nå hvor jeg har justert meg ned til 2 ganger i uka med løping, og prøver å legge treningene så langt fra hverandre som mulig. Føler skoen ikke trykker så hardt lenger hva angår kondisjon for ok gjennomførte treningsløp, men føler farten ikke kommer seg noe særlig.

Tromsøbrua

Legg innav Tromsøbrua » 09 nov 2018 14:23

Arne skrev:Eg trur det er mogeleg å bli ganske god med lite trening, og tre gonger i veka er etter mitt syn meir enn nok for ein nybegynnar. Eg kan fortelje om kva eg har gjort denne sesongen, men det er på ingen måte fasit og heller ikkje sikkert det fungerer for alle. På den andre sida er det godt dokumentert, då eg tok ein makstest kvar einaste månad for å sjekke formen. Det meiner eg er ein viktig del av treninga, for å sikre at progresjonen går som planlagt.

Som deg så trener eg styrke fullkropp to gonger i veka med mål om å løfte 100 kg i støt og 200 kg i markløft i løpet av året. Er 181 cm og 87 kg, og har dermed ein del å ta av. Stillesitjande jobb, litt kondisjonsgrunnlag frå skisesongen, men fleire år utan løpstrening. Debuterte på Sognsvann rundt medsols på 13:36 i april, og sette som mål å klare under 12 iløpet av sesongen. Det er eit treningsløp på 3258 meter som går rundt Sognsvann i Oslo kvar onsdag. Anbefales!

Treningsopplegget var to økter i veka: Ei hardøkt på onsdagen og ei langkøyring på søndagen. Onsdagen alternerte mellom terskeløkt, bakkeintervall, 45/15 og konkurranse. Instensiteten på denne økta var hard, men ikkje all-out bortsett frå konkurransedagen ein gong månaden. Første søndagen starta eg med å springe 14 km, og auka med 0.5-1 km kvar veke. Ingen krav til intensitet, men prøvde å ta det litt med ro for at det ikkje skulle bli for tungt på slutten. Etter kvart følte eg at det vart litt for langt, så då droppa eg tilbake til 14 km og innførte 9 km roleg på fredagen, men med plan om å fortsetje å auke volumet 0.5-1 km i veka. Progresjonen kom jamt og trutt gjennom sesongen, og denne onsdagen klarte eg 11:56. Vil tippe eg no er god for litt over 40 på 10 km og 1:30 på halvmaraton.

Er jo fin fremgang du kan vise til! Som du er inne på tror jeg faktisk at jeg også nå kan ha mere nytte av terskeltrening om jeg forstår dette begrepet rett; løpe tett oppunder maks. For å forsøke få opp tempoet. Kapasiteten føler jeg er kommet seg veldig. Nytt fra sist jeg skrev mitt innlegg er jeg er oppmeldt til halvmaraton i januar. Må nok begynne med lengre distanser jeg også.

Brukeravatar
kollis

Legg innav kollis » 09 nov 2018 20:24

når situasjonen er slik du beskriver at farten mangler progresjon men resten fungerer...Når du har løpt sone 1 og 2 såpass at smidighet og løps teknikk sitter bra (mao grunntrening,viktig).Kan du teste kondisjonen din med å kjøre oppvarming å kjøre et løp \konkurranse og se hvor lenge du kan holde max fart uten å miste fart de første 5 eller ti km om kroppen ikke får en nedtur (bare i det mentale,motivasjon er ikke kondisjon, motivasjon skal bruke bare i løp om du ønsker å vinne.Da snakker jeg om å presse kroppen over komfort sonen\terskel) i farten .Kan du nå begynne å løpe intervall siden kroppen er klar til å tåle og er i stand til å utvikle din kropp til å løpe raskere.Om kroppen mister mao kondisjonen holder bare 3-4 km blir det lite å hente på å utvikle max speed .Da kroppen ikke evner å tilpasse seg når ikke kondisjonen ikke greier å tilføre næring\utvikling .... :mrgreen: mao du bryter ned og skader kroppen på langsikt ...

Gå tilbake til «Trening»