Idiotsikkert treningsregime for begynner?

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
Tromsøbrua
Innlegg: 1
Registrert: 02 okt 2018 01:09

Idiotsikkert treningsregime for begynner?

Legg innav Tromsøbrua » 02 okt 2018 01:46

Hei, er ny innenfor løpe/kondisjons-trening. Jeg er på jakt etter et seriøst løpeopplegg som legger opp til 2-3 økter i uken. Kan kort nevne at jeg trener styrke fullkropp to ganger i uken fra før av og vil fortsette med det ved siden av løpinga. Har lest en del her inne den siste uka, og det virker som folket her inne er i stand til å hjelpe meg med min løperutine.

Info: Mann, 29 år, ingen skader/lyter, 87kg, 188cm, stillesittende jobb. Treningsbakgrunn er 2 styrketreningsøkter i uka, gjort det i noen år. Mål ha god nok kondis til å gå fort på ski i 5 mil. Videre til våren delta i halv-maraton, og noen 10k-løp. Trodde selv jeg var i ok form, men tok grundig feil da jeg ble med et par gamlekara fra jobben på løpetur. Så tenkte overraske de og meg selv hva jeg kan få til imot sommer 19.

Florerer jo av diverse løpeopplegg på nett. Begynte på et for 3 uker siden; slik kommer du i løpeform på 12 uker. Har jo oppdaget det at disse planene kanskje er for noen som er døden nær eller lignende. Er jo gåing og rolig i ukesvis hvor jeg i alle fall har følt jeg ikke har utrettet noe annet enn at jeg synes det er veldig kjedelig. Droppet hele greia idag og løp heller 10 km i passe tempo så jeg klarte fullføre, klokket vel inn akkurat under en time. Føltes godt, litt støl i skrivende stund, men ikke all verden. De treningsplanene om diverse løpeformer må jo være tilvirket av noen som 1. enter hater å løpe eller 2. ikke vil svette overhode :shock:

Kan jeg bare løpe 10 km tre ganger i uka så fort jeg klarer og si ferdig jobba, eller er det mer som må til for å nå målene mine? Når snøen kommer vil kanskje en økt bli på ski i alle fall tenker jeg. Hvis ikke dette er godt nok har dere eksempler på treningsuker med enkle/simple treninger som funker? Altså at økta ikke er splittet opp i tusen biter når jeg først er ute å løper.

Takk på forhånd :D

Brukeravatar
kollis
Innlegg: 596
Registrert: 20 jan 2010 19:38

Re: Idiotsikkert treningsregime for begynner?

Legg innav kollis » 12 okt 2018 18:55

mye fin informasjon takk

kondisjon er vist det du ønsker ...

Når du trener styrke 2g i uka om du trener 2timer eller mer i uka fører dette til en belastning på kroppen.Når du har en rolig \sittende jobb fører dette til lite restituasjon .Om du da løper sone 4 og oppover blir dette en belastning.
mao 3faktorer som gir belastning + ut i fra hvor objektiv du er i innlegget ,tipper jeg at du har en god del muskler .Mao enda en belastning på kroppen.

Svaret er da enkelt .Tren mest restituasjon .Da kan du tilpasse selv ! Enten gå så mye du kan utenom øktene du velger å løpe .Da kan du ta 2 rolige økter og den siste fri fart evt intervall om kroppen er restituert eller du føler at den er det i første delen av 3økta.

Eller rolige turer rundt sone 1 og 2 .Alle tre øktene uke 1 og uke 2 . 2rolige økter og den 3 fri fart med intervall . uke 3 lik uke 1 osv,...
Når du løper gjevnt med dine venner kan du øke treninga på de områdene du selv eller andre ser at du mangler mest...

uansett er min analyse at du sikkert lett trent så du får frem gang samme hva du gjør ,men med så mye belastning på kroppen . Kan du fort ødellege motoren din og sitte igjen med null energi over lange perioder...pga kroppen bruker lang tid på hente seg inn etter flattbatteri... ;)


Gå tilbake til «Trening»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 7 gjester