Idioti eller fornuftig trening med tanke på maraton?

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
hobbyløper

Idioti eller fornuftig trening med tanke på maraton?

Legg innav hobbyløper » 26 okt 2013 17:22

Hei, kort om mine merritter. Halvmaraton ålesund 2010:1:31:14,2011:1:33:34 2012:1:33:12 romjul 2012: 1:50:51 (kneproblemer)
Helmaraton Oslo 2011 3:37:25.

Jeg har lyst til å prøve meg på helmaraton igjen i 2014 (muligens ålesund). Har jo lyst til å perse selvfølgelig. Så lurer jeg på en ting, bortsett fra intervaller og rolige langturer, er det fornuftig med hurtige langturer over 21km?
Jeg tenker at man bør trene på det man skal bli god på. Så fredagens egentlug planlagte langtur ble i siste liten omgjort til ei halvmaratonøkt i ønskelig maraton fart (4:40tempo 21,1km 1:38:39) . Var dette fornuftig ? Eller er det en uhensiktsmessig økt? Med tanke på fare for skader når jeg heller kan løpe turene i 5:30-06:00tempo og være tryggere med tanke på overbelastning? Disse hurtige langturene er selvfølgelig ikke noe jeg tenker å gjøre veldig ofte.

Pliiis kom med svar, gjerne eksempler på lignende økter, og egne erfaringer med slike økter.

Hobbyløper :-)

Brukeravatar
Korak
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Idioti eller fornuftig trening med tanke på maraton?

Legg innav Korak » 26 okt 2013 21:22

Nå er det sikkert mange meninger om dette, og ingen fasiter, men den trening om jeg har sverget til har vært mye trening rundt terskel. Jo lengre distanser i det pulsområdet, jo bedre.

Jeg har hatt 3 hardøkter i uken, og da har to av dem vært 20km-økter litt raskere enn maratonfart (mellom maraton og halvmaraton). Den siste hardøkten er gjerne en langintervall der dragene er lengre enn 3 km og tempoet er ca 10k-tempo.

En gang i måneden har jeg hatt en hardøkt på 30 km som har vært progressiv, men der snittfarten har vært maratontempo.

Jeg har ikke så stor tro på rolige langturer. Jeg har lang erfaring med ukentlige 3-timers turer i terreng, men jeg syns ikke at disse gir meg den nødvendige basisen for å gjennomføre maratondistansen i høy fart. Jeg har mer tro på langturer som går i intensitet rundt 75 – 80% av makspuls. Dette er imidlertid individuelt, jeg har venner som kun har rolige langturer og som løper maraton fortere enn meg.
Gunnar Müdtzy-Knutsen

hobbyløper

Legg innav hobbyløper » 27 okt 2013 09:13

Takk for at du deler dine erfaringer . Høres innterresant ut, så lenge det ikke går utover knær og akilles vil jeg fortsette å ha en slik økt av og til. Det føltes veldig bra, og så trenger beina å vende seg til å få litt juling. For jeg kjenner fortsatt at de er litt trasha, men ikke like mye som på en vanlig halvmaraton :-) Jeg løp uten pulsbelte, men jeg tviler på at jeg var over 80% i snittpuls :-) igjen takk .

Skna

Legg innav Skna » 31 okt 2013 13:08

Hei!

Jeg synes ikke dette høres ut som en meningsløs økt. Det viktigste er at du klarer å restituere deg mellom hver økt, slik at ikke kvaliteten synker. Slik jeg forstår det er grunnen til at det ikke skal kjøres høy fart på alle langturene er på grunn av den store totale belastningen du utsetter kroppen for. Jeg har med gode erfaringer kjørt høy fart på mange av de lange øktene mine iløpet av oppkjøring til maraton. Eksempelvis kjørte jeg ofte maratonfart da jeg sprang halvmaraton, og da føler jeg ikke dette er en så stor belastning. Hvis vi tar en titt på hvordan toppidrettsutøvere i Norge trener de mye i sone 1 og 2, men dette kommer av at den totale treningsmengden er så utrolig stor. For oss dødelige tror jeg ikke det er like viktig å store deler av treningen rolig. Når det er sagt må du selvfølgelig kjenne på kroppen, og gjøre det som passer best for deg (som nevnt ovenfor). Jeg må si meg enig at terskeltrening også fungerer fint.

Lykke til.

Gå tilbake til «Trening»