kondis & styrke....alene :?

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
Brukeravatar
METALLER
Innlegg: 32
Registrert: 01 nov 2013 08:30
Sted: ASKIM
Kontakt:

kondis & styrke....alene :?

Legg innav METALLER » 01 nov 2013 09:44

det finnes ikke noen som trene med begge 2
de som trene styrke .....de klarer ikke engang å løpe i 10min. og de som trene kondis(løping) klarer jo ikke mye med styrke.........så jeg finner ikke noen som kan trene sammen med begge deler..... :(
jeg føler meg så alene i verden :D
opplevere dere noe sånn? :?:
"I'm a distance runner. I've been trained to keep going even when it's hard. When it hurts. When it sucks. When I don't want to. Call it what you want; stubbornness, endurance, determination, guts. Deep down, I don't know how to give up."

Brukeravatar
torolav
Innlegg: 141
Registrert: 08 jun 2012 10:44

Re: kondis & styrke....alene :?

Legg innav torolav » 01 nov 2013 12:00

Neida, du er ikke alene. :)

Jeg prøver å løpe minst 3 ganger per uke, og trene styrke 2 ganger per uke (+ evt. 5-10 min etter hver løpetur), og synes jeg holder et "akseptabelt" nivå på begge treningsformer (det er veldig individuelt hva som er "akseptabelt" forsåvidt) Jeg motiveres naturlig nok av å bli bedre - men mener jeg kan utvikle begge sider en del før den ene treningsformen "hindrer utvikling" av den andre.

Per dags dato løper jeg 10 km på ca 43 min og løfter i området 120 i benkpress. Prioriterer løping noe mer enn styrke, og håper på ca 41 min på 10 km og bli litt sterkere i f.eks benkpress..kanskje nærme meg 130 kg igjen (har pers på 140 kg).

Men skal jeg, om noen år, skvise 10km-tiden under...tja..kanskje 38 min, da kan det hende kombinasjonen blir litt vanskeligere...men på nivået jeg er i dag, er det fullt mulig å kombinere to interesser.
*2xSRM: 27:45 *10 km: 43:13 *Halvm:1:37:25

Brukeravatar
METALLER
Innlegg: 32
Registrert: 01 nov 2013 08:30
Sted: ASKIM
Kontakt:

Re: kondis & styrke....alene :?

Legg innav METALLER » 01 nov 2013 12:44

1000 TAKK :D
jeg begynte å trene egentlig bare med styrke...........lennnnnnnnnnnnge siden :D men har alltid hadde lidenskap for løping......lange løping.......men måtte droppe det siden 1998....pga skadet begge knærne :cry: å jobbe 2 år som fliselegger uten beskyttelse var jo ikke smart :D
men men.........så begynte jeg engang til å løpe ca 5 år siden ( forbedret den siste år pga kompressjon klær :) ) med småturer i marka men ikke noe stort til jeg meldte meg til Oslo maraton 2013 to mnd før det :D
da begynte å trene skikkelig hard! 3 ganger i uka(1 rolig løp,1 intervall, 1 langtur),målet mitt var å gjennomføre det i minst 4,5/5 timer............i slutten klarte jeg det i 3:47:36 :) så meldte meg til neste å..............vil kllare det i mindre enn 3,5timer ..........
etter maraton det blir skikkelig lett å løpe; er blitt skikkelig bedre v/1 mil løping ; klarte det i 45min. men vanligvis under trening jeg vil beholde ca 50min. x mil.
så om dagene jeg trener fast 5 ganger i uka(3 dager styrke og 2 dager 1mil løping).........fra januar eller litt senere må begynne å trene til maraton så det blir 6 dager i uka (3 dager styrke & 3 dager løping(rolig,intervall,langtur))
"I'm a distance runner. I've been trained to keep going even when it's hard. When it hurts. When it sucks. When I don't want to. Call it what you want; stubbornness, endurance, determination, guts. Deep down, I don't know how to give up."

Brukeravatar
Marjan
Innlegg: 39
Registrert: 21 aug 2013 20:39
Sted: Søndre Oppdalen, Lunner
Kontakt:

Re: kondis & styrke....alene :?

Legg innav Marjan » 02 nov 2013 02:14

I min "ungdom" (det er ikke så lenge siden som det høres ut når man sier slikt) trente jeg fotball og styrke, løping og annen kondisjonstrening så jeg ikke noe poeng i med seg selv. Nå driver jeg kun med løping, men har vært uten løping i tre uker nå på grunn av et kne, og har i stedet brukt litt tid på styrke og stabilitet. Jeg funderer på å bruke 1-2 dager til skikkelig styrketrening, men vil gjerne gjøre det på en måte at styrketreningen bygger opp om løpingen, altså styrketrening for å forebygge skader, utholdende styrke, osv. Eksperimenterer og leser litt for å finne ut hvordan jeg skal gjøre det. Trener styrke hjemme, i hovedsak med egen kroppsvekt.

Brukeravatar
METALLER
Innlegg: 32
Registrert: 01 nov 2013 08:30
Sted: ASKIM
Kontakt:

Re: kondis & styrke....alene :?

Legg innav METALLER » 05 nov 2013 11:24

på min måte å tenke , det er veldig viktig for meg i forhold til løping å trene styrke for magen ,ryggen og armen; jeg belaster mye de under løping ;)
og selfølgelig jeg trener oxo resten av kroppen med styrke borsett fra beine pga de ble nok trent med løping :)
"I'm a distance runner. I've been trained to keep going even when it's hard. When it hurts. When it sucks. When I don't want to. Call it what you want; stubbornness, endurance, determination, guts. Deep down, I don't know how to give up."

Brukeravatar
Marjan
Innlegg: 39
Registrert: 21 aug 2013 20:39
Sted: Søndre Oppdalen, Lunner
Kontakt:

Re: kondis & styrke....alene :?

Legg innav Marjan » 05 nov 2013 20:36

Enkelte, for eksempel Ron Daws, mener styrketrening for beina er meningsløst. Bakketrening er den eneste styrketreningen for beina løpere trenger, ifølge han. Arthur Lydiard var, ifølge Daws, ikke spesielt opptatt av styrketrening.

Brukeravatar
METALLER
Innlegg: 32
Registrert: 01 nov 2013 08:30
Sted: ASKIM
Kontakt:

Re: kondis & styrke....alene :?

Legg innav METALLER » 06 nov 2013 11:17

jeg driver ikke lenger å trene beine med fri-vekter bare pga begge knærne er borte for lenge siden :D
kan jo ikke bøyde knærne nesten oxo uten vekt :|
men fant ut at løping passer beste oxo som styrketrening siden jeg er en tungvekt løper ;)
"I'm a distance runner. I've been trained to keep going even when it's hard. When it hurts. When it sucks. When I don't want to. Call it what you want; stubbornness, endurance, determination, guts. Deep down, I don't know how to give up."


Gå tilbake til «Trening»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester