Øke tempo på kort distanse

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
snberge
Innlegg: 75
Registrert: 04 jun 2014 01:13

Re: Øke tempo på kort distanse

Legg innav snberge » 17 nov 2018 23:43

Veteran skrev:Hei! hvor gammel er du og hvilker resultater kan du vise til naar du ber han trene etter mer vanlige prinsipper?

Hva har det med saken å gjøre? Er det den som har løpt fortest som har fasiten? Da blir du nesten nødt til å slutte uttale deg heretter ettersom du ikke har verdensrekorden. Det blir vel kun Kipchoge som kan uttale seg da. Rart at han hører på treneren sin egentlig, med tanke på at han ikke har løpt like fort...? Eller kan det være at hvor fort man har løpt ikke nødvendigvis samsvarer med hvor mye man kan om trening og hvor gode råd man gir?

Jeg vil også anbefale å fokusere på restitusjon. Jeg trener 1-2 hardøkter i uka, og 1-2 langturer (ofte rolig). Resten er rolig jogging.
Hilsen en som for øvrig har løpt langt raskere enn deg på maraton ...

Veteran
Innlegg: 346
Registrert: 28 apr 2013 06:54

Re: Øke tempo på kort distanse

Legg innav Veteran » 18 nov 2018 03:13

snberge skrev:
Veteran skrev:Hei! hvor gammel er du og hvilker resultater kan du vise til naar du ber han trene etter mer vanlige prinsipper?

Hva har det med saken å gjøre? Er det den som har løpt fortest som har fasiten? Da blir du nesten nødt til å slutte uttale deg heretter ettersom du ikke har verdensrekorden. Det blir vel kun Kipchoge som kan uttale seg da. Rart at han hører på treneren sin egentlig, med tanke på at han ikke har løpt like fort...? Eller kan det være at hvor fort man har løpt ikke nødvendigvis samsvarer med hvor mye man kan om trening og hvor gode råd man gir?

Jeg vil også anbefale å fokusere på restitusjon. Jeg trener 1-2 hardøkter i uka, og 1-2 langturer (ofte rolig). Resten er rolig jogging.
Hilsen en som for øvrig har løpt langt raskere enn deg på maraton ...

Hei! fint at du engasjerer deg, men du misforstaar totalt.
Tror at du ogsaa er enig i at den som har null praktisk erfaring ikke er den rette til aa gi treningstips.
Da blir det skrivebordsteori,som mine legekamerater sa da vi diskuterte mitt hjertefeil,de mente at jeg selv var bedre skikket til aa
prate om dette en hva de var. Og baresiden 80-aarene da jeg diskuterte dette meddeem har hjertespesialistene ogsaa forandre mening
som stemmer mer overens med hva jeg gjorde motspesialistenes ord den gangen. Det er interessant i treningssammenheng.

Jeg har alltid sagt og skrevet her at alle maa trene slik de sjoel oensker,men naar de ber om raad maa de taale aa hoere at de oftest
mangler litt hardkjoer for aa opnaa bedre resultater.

Men da maa du fortelle hvordan du trener, saa faar alle et godt raad, og det er greit at du tar med alder o.a."tekniske data" som
hoeyde e,vekt etc. som jo betyr ganske mye.
Dog forundres jeg over at du ogsaa foreslaar restitusjon, ettersom de fleste nordmenn uansett om de trener eller ikke bruker altfor
mye tid til det, dvs. de roerer for lite paa seg og paadrar seg folkesykdommen latskap og fedme.

Moro da ogsaa aa hoere hva du mener med hardoekter og rolige langturer,jeg er aapen for aa laere mer.
Ogi tillegg vite din maratontid,hvor gammel du var da du oppnaadde den og hvor lenge du har trent osv.
Det er alltid nyttig aa faa mest mulig informasjon ,bakgrunn etc. for aa kunne sammenligne ulike prestasjoner osv.

Go` soendag til alle!

Kleppa
Innlegg: 4
Registrert: 01 nov 2018 12:58

Re: Øke tempo på kort distanse

Legg innav Kleppa » 18 nov 2018 12:21

Restitusjon trenger jo ikke nødvendigvis forbindes med latskap, men heller riktig prioritering av intensiv trening. Med trening nesten hver dag og bra kosthold står jeg ikke i fare for noen folkesykdommer. Ønsker bare å bli bedre på å løpe :)

Kunne godt tenke meg å implementere en rolig kort tur om morgenen, bare for å våkne og få en god start på dagen, og ikke som "trening" hvor jeg skal prestere. Runden min er da 3 km i daffetempo.
Vil en slik tur hver dag gi noe tilbake, eller må disse turene være lengre for å ses på som trening?

snberge
Innlegg: 75
Registrert: 04 jun 2014 01:13

Re: Øke tempo på kort distanse

Legg innav snberge » 18 nov 2018 18:49

Veteran skrev:Hei! fint at du engasjerer deg, men du misforstaar totalt.
Tror at du ogsaa er enig i at den som har null praktisk erfaring ikke er den rette til aa gi treningstips.
Da blir det skrivebordsteori,som mine legekamerater sa da vi diskuterte mitt hjertefeil,de mente at jeg selv var bedre skikket til aa
prate om dette en hva de var. Og baresiden 80-aarene da jeg diskuterte dette meddeem har hjertespesialistene ogsaa forandre mening
som stemmer mer overens med hva jeg gjorde motspesialistenes ord den gangen. Det er interessant i treningssammenheng.

Jeg har alltid sagt og skrevet her at alle maa trene slik de sjoel oensker,men naar de ber om raad maa de taale aa hoere at de oftest
mangler litt hardkjoer for aa opnaa bedre resultater.

Men da maa du fortelle hvordan du trener, saa faar alle et godt raad, og det er greit at du tar med alder o.a."tekniske data" som
hoeyde e,vekt etc. som jo betyr ganske mye.
Dog forundres jeg over at du ogsaa foreslaar restitusjon, ettersom de fleste nordmenn uansett om de trener eller ikke bruker altfor
mye tid til det, dvs. de roerer for lite paa seg og paadrar seg folkesykdommen latskap og fedme.

Moro da ogsaa aa hoere hva du mener med hardoekter og rolige langturer,jeg er aapen for aa laere mer.
Ogi tillegg vite din maratontid,hvor gammel du var da du oppnaadde den og hvor lenge du har trent osv.
Det er alltid nyttig aa faa mest mulig informasjon ,bakgrunn etc. for aa kunne sammenligne ulike prestasjoner osv.

Go` soendag til alle!

Ja, enig i at erfaring er en fordel, selvsagt.

Her er det du spør om:
Har løpt maraton to ganger på 2:29 i år, som 26 år gammel. 184 cm og rundt 75 kg (kan nok med fordel gå ned noen kg).
Bakgrunnsinfo: Er absolutt ikke noe talent som var god fra jeg begynte. Talentet mitt ligger nok heller i at jeg er tålmodig og kan jobbe målretta over lange perioder. Løp min første maraton i 2013 på 4:35. Etter det har jeg gått ned en del kg i vekt og trent gradvis mer og mer. I 2014 løp jeg 3:55, 3:02 i 2015, 2:49 i 2016, 2:35 i 2017 og nå 2:29 i år. Går for 2:24 til neste år.

En typisk treningsuke kan være som det her:
Mandag: 10 km rolig morgen + 10 km rolig kveld.
Tirsdag: 5 x 800 m i 5000m-fart (totalt 18 km med oppvarming og nedløp) på morgenen + 8 km rolig kveld.
Onsdag: 24 km rolig, lett progressivt morgen + 10 km rolig kveld.
Torsdag: 10 km rolig + 10 km rolig.
Fredag: 10 km rolig
Lørdag: Oppv. + 25 km i maratonfart + nedløp. 32 km totalt.
Søndag: 37 km rolig.

Som regel vil det bli 160-180 km et sted, når jeg ikke bygger meg opp igjen fra et maraton eller trapper ned treningen de siste ukene før et løp.

Ofte blir intervallene byttet ut med et baneløp, karuselløp eller et annet lokalt løp. Intervallene er gjerne også lengre enn i eksempelet over. Eller så blir det begge deler, så det blir en ekstra hardøkt den uka. Det er da viktig for meg å ikke trappe ned treninga før løpet, men ta løpet som en hard treningsøkt. Da er gjerne langturene rolige den uka. De fleste langturene mine er rolig. Omtrent hver tredje uke trøkker jeg på som i eksempelet over her med 25 km i 3:33-fart, som er maratonfart.

Med rolig mener jeg veldig rolig, behagelig jogg. Ofte rundt 5:00 tempo, alt fra 4:20-5:30. Det er viktig for meg å kjøre de veldig rolig, så jeg blir klar til hardøktene og får ordentlig kvalitet på de. Det er dette som er restitusjon for meg, pluss søvn, mat og hvile ellers der det er mulig.

Kan ta et eksempel til forresten:
Mandag: 10 km rolig + 14 km rolig
Tir: 10 km rolig morgen + 5000 m baneløp som trening på kvelden (18 km med oppv + nedl.)
Ons: 24 km rolig progressivt + 10 km kveld
Tor: 10 km rolig + 16 km moderat
Fre: 10 km rolig + 12 km rolig
Lør: Oppv. + 10 km løp som trening + nedløp. Totalt 23 km.
Søn: 33 km rolig.
191 km.

Grunnen til at jeg sier man skal løpe de rolige turene så rolig er for at man skal få kvalitet på de harde øktene. Ellers er det fort at alt blir lapskaus (de rolige blir halvharde og de harde blir halvlette, altså alt blir omtrent det samme). Det er ikke like viktig om man ikke trener mye, men så fort man begynner å trene mye må man være nøye med dette.

Brukeravatar
Runnur
Innlegg: 75
Registrert: 23 feb 2018 08:40

Re: Øke tempo på kort distanse

Legg innav Runnur » 18 nov 2018 19:21

Du løper voldsomt mye, snberge. Opplever du noen gang å bli skada? Hva slags underlag?

snberge
Innlegg: 75
Registrert: 04 jun 2014 01:13

Re: Øke tempo på kort distanse

Legg innav snberge » 18 nov 2018 20:52

Runnur skrev:Du løper voldsomt mye, snberge. Opplever du noen gang å bli skada? Hva slags underlag?

Skadet av og til, som stort sett alle andre. Men totalt sett har jeg nok vært mindre skada enn snittet vil jeg si. Løper nesten kun på asfalt. Blir selvsagt litt annet også, men det er unntaket. Asfalt har fått et ufortjent dårlig rykte for å skade folk synes jeg. Det er heller det at folk øker for mye for tidlig. Man må la kroppen tilpasse seg.

At jeg løper mye rolig tror jeg har vært med på å holde meg mye skadefri. Og at jeg bytter veldig mye på forskjellige sko.

Veteran
Innlegg: 346
Registrert: 28 apr 2013 06:54

Re: Øke tempo på kort distanse

Legg innav Veteran » 19 nov 2018 02:30

Hei snberge! Bravissimo ! takk for rask respons, og grattis med flott maratonframgang og tid. Mildt sagt ulike forutsetninger og opplegg FOR
oss. Hvis min maskin har en snill dag skal proever jeg aa kommentere litt. Jeg husker deg jo fra tidl.innlegg her men har ikke sjekket noe av
det du skrev da.

Tydelig at du i motsetning til meg virkelig har satset serioest paa maraton og gaatt en ganske lang vei naar du startet paa en tid som til og med
jeg med minimal trening klarte . Greit, at du naa gruser min tid er helt normalt, som jeg alltid har sagt. En normalt frisk ung
mann skal lett jogge gjennom maraton paa godt under 3tim. med litt trening. Men faa satser jo saa enormt som deg, og da er det moro at du
har hatt slik framgang. Og med din alder saa har du dine 10 beste maratonaar foran deg, saa under 2.20 boer vaere maalet, og det klarer du
hvis du fortsetter med slike km.mengder. Sjoel var jeg kanskje i naerheten av 75 km. i uka noen ganger, men aa starte i 37-aars alder med
ett ben 2cm. for kort, haltende som ei gammel gaas var nok ikke den beste forutsetning for aa bli en god loeper. hahaha..

Dine "tekniske data" sier vel at du ikke behoever gaa ned i vekt, dette kjenner du best sjoel men det er jo en grense ogsaa den veien . Vedr. din trening saa synes jeg at du nok kan unne deg en hel fridag i uka, og kanskje heller kjoere litt
hardere rolig langoekt? Veldig fint at du som jeg alltid har mast om, bytter ut noen faste oekter med konkurranse. Jeg hadde aldri oppnaadd
saapass bra tider uten et voldsomt konkurranseinstinkt som fortsatt "plager meg",hahaha det er bare moro. Naa henger jeg paa aktive syklister
i milevis paa trening,med en gammel terreng-Merida som veier et halvt tonn,i allefall18 kg. m. etpar smaating i veska.

De fleste av elitegutta paa 70-80-tallet trente faktisk mindre enn deg, jobb, familie etc.hindret dem fra aa satse for fullt. Jeg var god kompis
med noen av dem gjennom DNM og at vi moettes i noen loep der vi mosjonister startet sammen med dem. Det var alltid moro og inspirerende
akkurat som skogsloep om hoesten da de beste skiloeperne ver med.

Du nevner asfalt kontra skader. Helt enig med deg,jeg maatte ofte loepe mye paa asfalt og jeg var aldri skadet.Selv med loeping uten lykt
baade paa asfalt og moerke skogsbilveier, ikke engang et glipptak, uten pigger. Men skosaaler i dag inneholder vel mye plast ? ser slik ut-
og gamle sko med gummesaaler ga mye bedre feste mener jeg. Men en sportshandler jeg pratet med sist jeg var i Norge sa at det finens loepesko
med gummisaaler ogsaa naa.

Lykke til framover, du maa rapportere jevnt, ogsaa om kortere loep.F.eks. er du vel nede paa ca. 30.00 paa 10.000 m. naa ? Og snart slaar du
min barndoms ideal som var foerste nordmann under 30.00 - Martin Stokken.
hilsen en tidligere laaghalt veteran som ikke halter saa mye etter at jeg fikk ny hofte paa rett side!

Brukeravatar
Runnur
Innlegg: 75
Registrert: 23 feb 2018 08:40

Re: Øke tempo på kort distanse

Legg innav Runnur » 19 nov 2018 07:16

Løper så å si også bare på asfalt, og skjønner heller ikke helt hvorfor asfalt har fått så dårlig rykte for skader. Selv mener jeg det er kostholds/restitusjonstiltak samt genetikk som svikter. F. eks tror jeg det å spise fisk i forhold til burgere annenhver dag gjør en løper mindre skadeplaget enn kompisen (selv om vekt og maratontid skulle være lik i utgangspunktet).


Gå tilbake til «Trening»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester