Gode resultater fra 4x4 trening.

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
Brukeravatar
kollis

Re: Gode resultater fra 4x4 trening.

Legg innav kollis » 29 jan 2019 20:53

jonny først snakker du om for bra 4x4 er ..."De fleste som kritiserer 4x4 har sannsynligvis aldri kjørt denne økta jevnt over lengre tid"
Men jeg snakker om Utganspunktet til trådstarter.Hva er sannsynligheten for at han blir skadet ? Er den liten eller stor....Jeg tippet stor men på lang sikt når micro sirkulasjonen er svekket,skadet eller tett.....Fordi muligheten for at dette skjer er meget høy.Se på Petter n ,mye av årsaken(størst sannsynlighet) til hans problemer er næringstilførsel til musklaturen er svekket .De små blodårene frakter for lite næring til musklaturen.Årsakene til dette er redbull \mye sukker,høydetrening,alder som svekker microblodårene...samme som martin sliter med nå.

Etter på innrømmer du at lurt å variere .For meg ser det ut som at du snakker om 4x4 i om trådstarter? Noe som er uinteressant for meg å diskuterer fiktive scenarioer....
Om en er god til å vurdere, trenger ikke personen som forklarer titler for å få deg til tro på det som sies .Er man god til å vurdere kan man komme med motargument som er bedre eller gir forklaringen en dårlig logikk.Eller spø som forklarer det du ikke forstår...Da beviser du at du ananalyserer ,dvs bruker begge hjernehalvdelene...Fordi du ikke er martin skanke, så kan du ikke kjøre bil bli da ditt argument.Det at folk med titler kritiserer at de mener det er feiltolkninger av deres domene .Og mener at de og bare de skal legge frem deres tolkning av et emne blir som om leger aldri kan gjøre feil på sin jobb...Et godt eks på dette er Jert han har ingen mastergrad innen trening ,bare fornuftig tankegang...Så jeg har ingen master grad på micro sirkulasjon men det er enkelt å forstå blodets arbeidsoppgaver og begrensninger...

alle mine innlegg går ut på sannsynlighet .Der er jert kanskje lik meg...

Johnny Puma

Legg innav Johnny Puma » 04 feb 2019 09:57

Du kan sikkert si at jeg er litt delt i mitt syn på 4x4. Jeg prøver å ha 2 tanker i hodet samtidig her.

På den ene siden har Wisløff og co. forsket lenge på dette, og jeg tror de har rett i at 3stk. 4x4 i uka kan gi nær optimal payback hvis bedre kondisjon raskt er det du er ute etter. Jeg tror heller ikke at faren for skader er spesielt stor med noen enkle grep, f.eks. ved at du går/løper i 10% stigning, sykler eller bruker trappemaskin. Er man 30kg overvektig og "aldri" har trent, bør man selvsagt ikke gå rett på løping på flatmark med 90% puls.

På den andre siden har man aspektet at 3 økter 4x4 i uka faktisk er veldig vanskelig å gjennomføre. Det er relativt hardt og det vil føles ekstremt kjedelig, spesielt mener jeg det er en utopi at folk som ikke er vant til å trene skal klare å gjennomføre dette.

Jeg vil sammenligne 4x4 med en diett eller slankekur. Det fungerer utvilsomt, men det vil ikke være bærekraftig over tid for særlig mange av oss. Kudos til dem som klarer det, men jeg vil anbefale de fleste å variere treningen mest mulig, og heller legge inn en 4x4 en gang i uka eller hver 14.dag.

Johnny Puma

Legg innav Johnny Puma » 04 feb 2019 10:02

Du kan sikkert si at jeg er litt delt i mitt syn på 4x4. Jeg prøver å ha 2 tanker i hodet samtidig her.

På den ene siden har Wisløff og co. forsket lenge på dette, og jeg tror de har rett i at 3stk. 4x4 i uka kan gi nær optimal payback hvis bedre kondisjon raskt er det du er ute etter. Jeg tror heller ikke at faren for skader er spesielt stor med noen enkle grep, f.eks. ved at du går/løper i 10% stigning, sykler eller bruker trappemaskin. Er man 30kg overvektig og "aldri" har trent, bør man selvsagt ikke gå rett på løping på flatmark med 90% puls.

På den andre siden har man aspektet at 3 økter 4x4 i uka faktisk er veldig vanskelig å gjennomføre. Det er relativt hardt og det vil føles ekstremt kjedelig, spesielt mener jeg det er en utopi at folk som ikke er vant til å trene skal klare å gjennomføre dette over tid. Er du viderekommende innen trening sier det seg selv at du må trene mer rolig, vi har utallige eksempler på utøvere som har kjørt seg selv i grøfta med å trene veldig mye hardt.

Jeg vil sammenligne 4x4 med en diett eller slankekur. Det fungerer utvilsomt, men det vil ikke være bærekraftig over tid for særlig mange av oss. Kudos til dem som klarer det, men jeg vil anbefale de fleste å variere treningen mest mulig, og heller legge inn en 4x4 en gang i uka eller hver 14.dag.

Håvard

Legg innav Håvard » 17 feb 2019 20:07

Må innrømme at jeg faller litt av lasset her, men morsomt med diskusjon og meninger. :)

Hvorfor er sjansen for å bli skadet stor med 4x4? Kan ikke selv se hvordan det skulle skje. Nå ligger jeg på rundt 13,5 km/t med 3,0 graders stigning.

Hovedgrunnen til at jeg trener 4x4 og fortsetter med det er at det er tidseffektivt. Jeg skulle gjerne hatt tid til mer løping, men det er dessverre vanskelig å få til mer enn 2-3 økter på en uke. Akkurat nå betyr det som regel 1-2 4x4 økter + 1 annen intervalløkt (mindre intensiv) + at jeg løper rundt 10 minutt etter hver styrkeøkt (rundt 12,0 km/t på 3,5 graders stigning).

Johnny Puma

Legg innav Johnny Puma » 18 feb 2019 09:55

Håvard skrev:Må innrømme at jeg faller litt av lasset her, men morsomt med diskusjon og meninger. :)

Hvorfor er sjansen for å bli skadet stor med 4x4? Kan ikke selv se hvordan det skulle skje. Nå ligger jeg på rundt 13,5 km/t med 3,0 graders stigning.

Hovedgrunnen til at jeg trener 4x4 og fortsetter med det er at det er tidseffektivt. Jeg skulle gjerne hatt tid til mer løping, men det er dessverre vanskelig å få til mer enn 2-3 økter på en uke. Akkurat nå betyr det som regel 1-2 4x4 økter + 1 annen intervalløkt (mindre intensiv) + at jeg løper rundt 10 minutt etter hver styrkeøkt (rundt 12,0 km/t på 3,5 graders stigning).

Variasjon vil kunne virke forebyggende mot skader, f.eks. vil løping i terreng utvikle stabiliteten i ankel- og kneledd. Jeg tror ikke det er noen stor risiko for at du skader deg direkte på 4x4 så lenge du ikke tar for store steg. Når du er i stand til å løpe 13,5km/t med 3 graders stigning er du på et såpass høyt nivå at 4x4 bør gå helt fint.

Kollis nevner også at å trene utelukkende kondisjon/intervall kan skape en ubalanse mellom størrelsen på hjertemuskelen og det fine blodårenettverket (som utvikles best på lav intensitet). Dette er sikkert en reell problemstilling, men jeg tror ikke det er noe man trenger å tenke på før man evt. skal konkurrere på et svært høyt nivå.

Håvard

Legg innav Håvard » 18 feb 2019 18:33

Johnny Puma skrev:Variasjon vil kunne virke forebyggende mot skader, f.eks. vil løping i terreng utvikle stabiliteten i ankel- og kneledd. Jeg tror ikke det er noen stor risiko for at du skader deg direkte på 4x4 så lenge du ikke tar for store steg. Når du er i stand til å løpe 13,5km/t med 3 graders stigning er du på et såpass høyt nivå at 4x4 bør gå helt fint.

Takk for svar! :)

Skjønner. Terreng er jo ideelt og det jeg absolutt liker best, men har dårlig med tid om dagen, så da blir det dessverre stort sett mølletrening. Men det kommer til å endre seg mot våren.

13,5 km/t med 3,0 graders stigning på 4x4 er vel ikke noe å skryte av?

Har ingen anelse om hvor jeg rangerer, men flere av mine kamerater ble tatt på sengen i fjor når vi løp sammen for første gang. Særlig en som har jogget noe mer enn meg, men typisk lengre distanse på lavere intensitet.

Johnny Puma skrev:Kollis nevner også at å trene utelukkende kondisjon/intervall kan skape en ubalanse mellom størrelsen på hjertemuskelen og det fine blodårenettverket (som utvikles best på lav intensitet). Dette er sikkert en reell problemstilling, men jeg tror ikke det er noe man trenger å tenke på før man evt. skal konkurrere på et svært høyt nivå.

Ja, akkurat det var nytt for meg og litt interessant.

Betyr det at jeg egentlig burde trene på lav intensitet også for generell helseeffekt? Ubalanse mellom blodårenettverk og hjertemuskel høres jo ikke helt bra ut.

Å konkurrere på et svært høyt nivå er nok ikke en realitet, men ønsker å bli så god som mulig på sikt innenfor visse grenser. Les: Motbakkeløp i hjembygda. :)

Brukeravatar
kollis

Legg innav kollis » 18 feb 2019 18:51

For å si de veldig enkelt .ER det lurt å starte med grunntrening etter 2-3 dager uten trening .For å klargjøre og skape best mulig miljø i kroppen før en kjører intervall.4x4 skaper alltid en motsetning i kroppen .(Eks max eller i ditt tilfelle som det ser ut som du ikke kjører max med 13,5 fart .Hvordan kan du da vite at du har trent på 4x4 idelogien...) Skaper en motsetning i periode i kroppen ,trener du sone 5 trenger du å kompensere med sone 2 .
Fordi kroppen søker balanse ,derfor er teorien slik at du starter med sone 2 for å utvide kap. til sone 5.
Dette er grunnen til at skader har en høyere sannsynlighet når en utelater å kompensere for de 3 øverste sonene.DE 3 LAVESTE sonene kan trenes mye mer enn de 3øverste sonene.FORDI de 3 øverste sonene belaster kroppen og de 3 laveste bygger opp....Det de fleste ikke forstår er at alle belastninger du utsetter kroppen for tilsvarer det samme som å løpe de 3øverste sonene. Eks på dette er alkohol,usunnmat,miljø,sykologi etc...derfor må en ha en høyere grunntrening.
OM du velger å ikke ta hensyn til kroppen blir det fort skader ...DET første som skjer er på micro nivå og så vokser det sakte til du selv merker det.DU ser yngre ut enn du er eller du ser gammlere ut enn du er .DET er micro nivå ,den øker når belastningene er ensidig.HOFTE ,kne osv

Håvard

Legg innav Håvard » 18 feb 2019 19:05

Du innleder med "For å si det enkelt...", men jeg synes ikke du sier det så enkelt! :)

Vedrørende intensitet på 4x4, så rangerer jeg som regel øktene mellom 9-9,5 på en intensitetsskala fra 1-10 (subjektiv opplevelse av hvor tung jeg opplever økten og hvor mye jeg har i reserve). Når som regel makspuls på intervall 2, 3 og 4. Hvilepuls før siste drag ligger typisk rundt 140-145. Av og til mer. Jeg er som regel meget sliten på slutten, men har hatt litt mindre vilje til å presse meg siste ukene på grunn av at jeg ikke har noen konkurranser eller lignende i umiddelbar nærhet.

Men om jeg skjønner deg riktig mener du altså at det ikke er bra å kun trene sone 5 og at det er viktig å legge inn trening på lavere soner også? Og at mesteparten av treningen kanskje bør ligge her?

Brukeravatar
Runnur

Legg innav Runnur » 18 feb 2019 20:38

Jeg støtter kollis veldig i denne sammenheng. 4x4 med svært høy belastning (i forhold til relativt lite grunntrening/mengde/km i beina) vil korrellere med langt høyere risiko enn f. eks 4x4 med moderat belastning. Jeg synes, dersom du føler du bare har tid til 4x4, så bør du for det meste kjøre mest moderat, og så heller plukke deg ut enkelte økter (hvor du er sikker på at du har fått nok mat, søvn etc.) til å tåle den belastningen du skal utsette kroppen for i de øktene du skal kjøre maksimalt. Disse øktene bør være unntak, men vil "øke maksfarten din".

Brukeravatar
kollis

Legg innav kollis » 18 feb 2019 20:47

Om farten din tilsvarer 13,5 har kroppen din problemer når du ligger på max.MAO om problemet er teknikk eller ytelse så spiller det lite rolle ,da de 3 lave sonene bygger og tilpasser seg dine ønsker.Hadde jeg vært deg hadde jeg løpt max en gang i uka og gått eller løpt rolig 3 dager en dag gåtur(4dag) så løpt max .Da bruker du de 4 første dagene på øke krops kap. din .ISTEDEN for å tvinge den til å løpe når den har problemer som ikke vises men er veldig belastende om man tvinger den til å yte.Da er det du merker først at fremgangen er meget lav...eks du har ikke trent på mange dager og ikke vært mye aktiv.DETTE medfører at blodsukkeret ditt øker ,fordi inntaket av mat overstiger forbruk.DA er også sirkulasjonen lav ,om du ikke har et høyt fett innhold i kroppen.HAR du et forhøyet blodsukker før du starter treninga så starter ikke fremgangen før du har et blodsukker under 7.Høyt blodsukker belaster kroppen mye mer enn det vi viste før....om du ser på sykdomer er det nesten alle sykdommer starter i et blodsukker nivå fra 7 og oppover... under viktige løp kan du banke opp blodsukkeret til langt over party stadiet .MEN på trening er kroppen viktigst.

MAO MAX FART BEVISER HVOR FRISK DU ER.når du løper max forteller deg hvor bra det står til.Når du trener burde alle forstå at en belastning må kompanseres med en lav sone.ER SIRKULASJONEN DIN FOR LAV ER DET Å LIGGE PÅ SOFAEN EN BELASTNING HAR DU HØY SIRKULASJON ER DET RESTITUASJON. dette mener jeg er grunn teorien i løping min skulle ha vist dette når jeg var 10.

Gå tilbake til «Trening»