Johnny Puma skrev:Det er vel opp til hver enkelt hva man ønsker å skryte av

, men i utgangspunktet ville jeg sagt at en som klarer 13,5kmt/3% i dragene på 4x4 vil være i stand til å løpe i samme tempo på en flat 10km, dvs. 44-45min. Meget bra for en mosjonist, vil jeg si. (Edit: Ser av et annet svar at du løper disse 4x4-dragene meget hardt. Da kan kanskje 44min holde hardt, men sub 50 bør være greit.)
Tar det uansett til meg, jeg!
Startet forrige juni på 12,0 km/t og var ganske kjørt da, så jeg hadde en grei progresjon i starten. Har flatet litt ut nå. Henter kanskje litt fordel fra at jeg har trent litt styrke noen år nå, men jeg røykte tidligere og var ganske usunn, så greit å vite at formen er grei til å være mosjonist. Bedre skal det bli!

Johnny Puma skrev:"Ubalanse" i denne sammenhengen er ikke så ille som det høres ut som,

det vil bare si at det er dette området (de fine blodårene som frakter oksygen til musklene) som vil være begrensningen for å løpe enda fortere i f.eks. motbakkeløp. Alle har en eller annen form for ubalanse, så det er hverken uvanlig eller farlig.
Treningsmengden din tilsier uansett at du må prioritere noe, så det er heller tvilsomt om du vil oppnå bedre resultater med å begynne å trene annerledes. Lav intensitet krever også flere treningstimer.
Ok! Bra!
Når Kollis og andre sier jeg bør trene mer mengde i lavere soner - kan vekttrening inkluderes i dette regnestykket? Jeg løfter jo fortsatt vekter omtrent hver 5. dag og springer rundt 10 minutt etter hver økt.
Skal prøve å legge opp et mer seriøst program om tre måneders tid, men akkurat nå har jeg nok med å vedlikeholde.
Kom på at jeg bor jo i et 12.etasjers bygg med trapper. Kunne jeg laget et treningsopplegg for en eller to dager i uka med gange/lett jogging i trapp? Eventuelt jogge opp, gå ned, jogge opp? Eller rask gange opp og ned?
Bruker en del tid på logistikk, så om jeg kunne fått til noe slikt kunne jeg kanskje fått inn litt mer trening. I tillegg innbiller jeg meg at trapper kan hjelpe med tanke på mitt kommende motbakkeløp.