Side 1 av 1

Trening til 36 km terrengløp

Lagt inn: 07 feb 2019 22:20
av HJGran
Hei. :)
Ny på forumet her. 37 år, startet med løping for ca 1,5 år siden.

Er på jakt etter tips og råd om trening/opplegg frem mot et terrengløp på 36 km (med 1200høydemeter). Målet er under 5 timer, ned mot 4,5


Har løpt fast 2-5 ganger i uken siste året, og har fulgt polar sitt treningsprogram for maraton. Har ikke noe erfaring med treningsprogram tidligere.

Det er nå 14 uker til løpet, men synes treningsprogrammet er vel slapt.
Progrm denne uken:
Mandag 45 min middels tur, med 25 min i pulssone 3
Onsdag 30 min kort tur, 15 min i sone 3
Fredag 30 min kort tur, 15 lin i sone 3
Lørdag 1,5 time lang tur, hele i sone 2

Har ellers en økt med sirkeltrening hver torsdag også.

Ligger da såvidt på "balansert" på polar-klokken. (h or mye kan man stole på infoen man får ut fra klokken?)


Noen som har innspill til hvordan jeg bør legge opp treningen fremover. Jeg tenker ta jeg i alle fall må øke labgøkten til mellom to og tre timer.

Har også lest litt om at hviledagen er viktige mellom treningsøktene.

Takker for alle svar :D

Re: Trening til 36 km terrengløp

Lagt inn: 08 feb 2019 12:22
av Johnny Puma
HJGran skrev:Hei. :)
Takker for alle svar :D


Hei! Først og fremst må du velge et treningsprogram som gjenspeiler dine ambisjoner. I ditt tilfelle vil vel et program for de som skal løpe maraton på omtrent 4 timer være passelig.

Når det gjelder treningsprogrammet du henviser til så er det litt vanskelig å kommentere ut ifra en enkeltstående uke. Men førsteinntrykket er at det mangler variasjon, 1 intervalløkt pr. uke bør være med. Dette programmet er en klassisk halvhard suppe av et treningsprogram. (Jeg må ta forbehold om at de andre ukene ser helt annerledes ut.)

Du bør ha fokus på 2 ting..: Det viktigste er at du gradvis trener deg opp til å tåle 25-30km. (Lengre treningsturer enn dette er så tøffe (uansett fart) at restitusjonstiden blir veldig lang, de kan derfor virke mot sin hensikt.) Lørdag eller Søndag er fine langturdager. Starter du med 10km nå, så kan du legge på 1-2km hver uke til du når 30km.

Deretter bør du legge inn en ukentlig intervalløkt for å utvikle kondisjonen og øke anaerob terskel. Se f.eks. denne linken for et stort utvalg intervalløkter. https://oslomaraton.no/wp-content/uploads/2016/05/OM-treningsprogram-2016.april_.pdf

Re: Trening til 36 km terrengløp

Lagt inn: 27 mar 2019 02:53
av irateradiator
Så flott!! Takk for deling :D :D :D geometry dash apk online