I-soner og trening

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
Hjorten
Innlegg: 35
Registrert: 11 aug 2010 09:24

I-soner og trening

Legg innav Hjorten » 28 nov 2013 12:10

Hvis hensikten er å styre treningen etter intensitetssoner forstår jeg ikke Olympiatoppens inndeling. De fleste treningsprogrammer består jo av økter som overlapper flere I-soner. Siste eksempel er fra Kondis november 2013, der dette gjelder samtlige økter i et forslag til en 7-dagers treningsuke. Rolig tur I-sone 1/2, langintervall I-sone 3/4 osv.
Som hobbyløper har jeg i stedet definert to treningssoner, en for hardøkter (intervaller og hurtige turer) mellom 85% og 90% av HF maks, og en for rolig trening (under 80% av HF-maks). Dette føler jeg er mye enklere, og jeg kan lett justere underveis v.hj a pulsklokken. Det fungerer i alle fall for meg.

Brukeravatar
trygvan
Innlegg: 535
Registrert: 23 jan 2010 23:51

Re: I-soner og trening

Legg innav trygvan » 28 nov 2013 19:06

Hehe, xxxxxxxxx antall innlegg og diskusjoner om intensitetsstyring vs ingen styring og hvordan eventuell intensitetsstyring skal utføres. Tror en god del her inne er enige med deg i grove trekk.
Denne nye artikkelen er for øvrig nokså fin (kanskje særlig konklusjonen). http://www.dn.no/dnaktiv/article2724075.ece
Har løpt i 12-15 år ettersom hvordan man regner. Perser: 800m-2:04.8 (1998), 1500-4:23.8 (2013), 3000-9:23 ('13), 5km-16:10 ('15), 10km-34:09 ('13), 1/2m-1:15:24 ('14), 1/1m- 2:41:18 ('13)

stalmann77
Innlegg: 9
Registrert: 09 jun 2013 20:32

Re: I-soner og trening

Legg innav stalmann77 » 28 nov 2013 23:20

Personlig har jeg stor tro på intervalltrening for å få opp oksygenopptaket.

Ellers kjører jeg mest teknikktrening, dvs på sykling 2-uker med oppoverbakker, framfor litt tempo, lagsykling, bakke, etc.
Kroppen blir presset til å tåle bakke på en ekstrem effektiv måte da.

Hjorten
Innlegg: 35
Registrert: 11 aug 2010 09:24

Re: I-soner og trening

Legg innav Hjorten » 29 nov 2013 10:06

Artig artikkel, og noe å tenke på.
Ser jo nå at dette med soner er rikelig debattert før, så en ny tråd var unødvendig (har ikke vært inne her på en stund).
Et annet 'problem' er selve utgangspunktet for alle disse prosentene for ulike soner - makspuls ! Jeg opplever at det i fremskreden alder er svært vanskelig å presse nok til å finne denne. Beina stopper før hjertet, for a si det slik. Noen tips her ?


Gå tilbake til «Trening»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 7 gjester