Side 1 av 1

I-soner og trening

Lagt inn: 28 nov 2013 12:10
av Hjorten
Hvis hensikten er å styre treningen etter intensitetssoner forstår jeg ikke Olympiatoppens inndeling. De fleste treningsprogrammer består jo av økter som overlapper flere I-soner. Siste eksempel er fra Kondis november 2013, der dette gjelder samtlige økter i et forslag til en 7-dagers treningsuke. Rolig tur I-sone 1/2, langintervall I-sone 3/4 osv.
Som hobbyløper har jeg i stedet definert to treningssoner, en for hardøkter (intervaller og hurtige turer) mellom 85% og 90% av HF maks, og en for rolig trening (under 80% av HF-maks). Dette føler jeg er mye enklere, og jeg kan lett justere underveis v.hj a pulsklokken. Det fungerer i alle fall for meg.

Re: I-soner og trening

Lagt inn: 28 nov 2013 19:06
av trygvan
Hehe, xxxxxxxxx antall innlegg og diskusjoner om intensitetsstyring vs ingen styring og hvordan eventuell intensitetsstyring skal utføres. Tror en god del her inne er enige med deg i grove trekk.
Denne nye artikkelen er for øvrig nokså fin (kanskje særlig konklusjonen). http://www.dn.no/dnaktiv/article2724075.ece

Re: I-soner og trening

Lagt inn: 28 nov 2013 23:20
av stalmann77
Personlig har jeg stor tro på intervalltrening for å få opp oksygenopptaket.

Ellers kjører jeg mest teknikktrening, dvs på sykling 2-uker med oppoverbakker, framfor litt tempo, lagsykling, bakke, etc.
Kroppen blir presset til å tåle bakke på en ekstrem effektiv måte da.

Re: I-soner og trening

Lagt inn: 29 nov 2013 10:06
av Hjorten
Artig artikkel, og noe å tenke på.
Ser jo nå at dette med soner er rikelig debattert før, så en ny tråd var unødvendig (har ikke vært inne her på en stund).
Et annet 'problem' er selve utgangspunktet for alle disse prosentene for ulike soner - makspuls ! Jeg opplever at det i fremskreden alder er svært vanskelig å presse nok til å finne denne. Beina stopper før hjertet, for a si det slik. Noen tips her ?