Petter Northug satt på plass av halvfeite 30-åringer

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
Guvguv
Sted: Haugesund

Petter Northug satt på plass av halvfeite 30-åringer

Legg innav Guvguv » 08 apr 2010 19:20

Dette er ingen spøk. Det var realiteten når Petter Northug som topptrent kondisjonsutøver deltok på en fellestrening med det lokale 5-divisjonslaget. Mosvik. Han uttalte dagen etterpå at han var knust i hele kroppen.

Da lurer jeg på. Hvordan kan en utøver med så ekstremt mye høyere O2-opptak enn samtlige på den treningå bli mer sliten enn halvfeite, middels-trente 5-divisjonsspillere? Er ikke dette litt spesielt?

workingclasshero

Re: Petter Northug satt på plass av halvfeite 30-åringer

Legg innav workingclasshero » 08 apr 2010 20:57

han var nok neppe mer sliten på grunn av manglende pust.

om han ikke er noe annet enn et menneske, kjente han nok at det nappet i lysken neste dag og hadde vondt på forsiden av leggene. Ikke til å unngå når du spiller fotball for første gang på lenge med dens start-stopp-start-bråstopp-spurt-BRÅstopp-start-spurt-stopp-spurt-BRÅstopp-form.

dessuten, om han er noe normal, kjente han det nok også en haug andre muskler som ikke brukes under skigåing. Uvant var det nok også å bli dyttet i ryggen, holdt i armen og sparket på ankelen.

dette gjorde at han var "knust" i hele kroppen.

Men jeg tipper at han var den som var sprekest i samtlige treminutterskamper under treningen. Også den siste ;)

Tarzan
Sted: Marker

Legg innav Tarzan » 09 apr 2010 09:29

Trente for noen år siden sammen med O.V Hattestad. Han hadde samme problemet som Northug i overgangsfasen på våren han også. Dette var 6 divisjonsfotball, men den kan være rå nok for en som har gått på ski i 9 mnd. Men utpå sommeren var den ingen som var mindre sliten enn Hattstad. Selv om han er sprinter, og dette var noen år før han ble VIRKELIG god, så hadde han et oksygenopptak LANGT over oss.

Brukeravatar
Bjørn Fra Land
Sted: Trondheim
Kontakt:

Legg innav Bjørn Fra Land » 09 apr 2010 16:53

workingclasshero skrev:han var nok neppe mer sliten på grunn av manglende pust.

Men jeg tipper at han var den som var sprekest i samtlige treminutterskamper under treningen. Også den siste ;)

hmm... er ikke så sikker på at han framstod som "sprek", hero...
det er ingenting som tilsier at du blir "god" fotballspiller av å gå på ski om vinteren, og som alle her er inne på, det er ikke oksygenopptaket det kommer an på. Men når du ikke trener fotball regelmessig, skal jeg garantere at selv Northug får "tunge" bein. Dessuten er ikke alltid (heller sjelden) "talentene" for ski og fotball sammenfallende. Det er nå min erfaring. ;)
Fortsett å løpe...

Brukeravatar
kollis

Legg innav kollis » 09 apr 2010 19:11

Jeg tror dette handler om automatikk mao hvor mye må du bruke hjernen i arbeidsoppgaven du utfører..
Noen mener at hjernen tar 30-40 % av næringa under en normal dag ,beveger du deg inni i et nytt miljø øker denne situasjonen hjerne aktiviteten . Da bruker du med engang mer energi ,fordi du må tenke først før du gjør noe det går ikke automatisk.....kanskje du fort kommer opp i 50% og da .......at northug gidder å sette seg inn i en slik situasjon forteller hvor mye energi han har......
Du kan prøve å tenke etter selv ,vist northug har vært med på din løpe trening ...
vist du da løper bedre den dagen er fordi du har et overkudd, kroppen greier å moblisere ekstra du tenker posetivt
vist du løper dårligere den dagen er du forsliten i utgangspunktet kroppen greier ikke et tempoheving.....du merker at du ikke ønsker at skulle være med....
problemet til northug er at de fleste får energi bare ved å se en og snakke om han,,,,alle vill egentlig ha energi...også.samme som en fotballsuporter energi\følser...
jeg mener sukker er en annen type energi ,må bare ha det.Men det er snakk om det samme northug er norges sukkerbit for tiden inkl meg selv ,,,,stor fan

perheske

Legg innav perheske » 15 apr 2010 14:11

Gjør noe annet enn du pleier - så merker du det.
Jeg spilte fotball 15 minutter med noen unger. Var mer gåen i beina i dagene etter enn om når jeg har løpt 24-timersløp.
Men også en treningstur i annerledes terreng enn vanlig, gir mye mer gangsperr i etterkant

erico123

Legg innav erico123 » 21 apr 2010 13:53

når du spiller fotball bruker du helt andre muskelgrupper en når du går på ski.
derfor ble petter nortug stiv av å spille fotball.
han brukte muskler han ikke hadde brukt på over et halvt år.

Freia
Sted: Hadeland

Legg innav Freia » 23 apr 2010 18:36

Slik er det. Jeg løper aktivt samt mange maratonløp, men når jeg trener smågutta på fotballen og må være litt med er jeg utslitt. Slik er det, andre muskler.
Mål 2010 = 2t og 35 min....

Gå tilbake til «Trening»