Etablerte trenings-sannheter

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
møllemannen

Etablerte trenings-sannheter

Legg innav møllemannen » 13 jan 2014 18:04

Jeg er overvektig, men har nå trent i et års tid og gått ned ca 20 kg. Jeg trener 6 dager i uka. Treningen måtte være effektiv for å gå ned i vekt og for å gi "godfølelsen" som følger av fremgang. Det er også viktig for meg at forbrenningen min ikke reduseres vesentlig av at jeg går ned i vekt. Jeg har lest MYE av det som står om trening, men det er et par av de etablerte sannhetene som jeg ikke er helt enig i.Jeg begynte rett på med 6 ganger i uka. Det skriver jo alle at man ikke skal, men jeg synes det var bra for motivasjonen pga den raske fremgangen.

For å kunne trene 6 ganger i uka, bør det være styrke og kondisjonstrening slik jeg ser det. Jeg har kuldeastma, så jeg får ikke løpt ute når det er minusgrader, men jeg har tredemølle. Kondisjonstreningen blir jogging, men jeg synes det er veldig kjedelig å løpe lenge på mølla, så på vinteren blir det nesten bare intervall 4x4. Alle skriver at styrketreningen skal dekke de store muskelgruppene, men jeg synes dette blir feil. Jeg trener derfor kun styrke i overkroppen. 5 øvelser, 4 ganger, 7 repetisjoner. Annenhver dag styrke og løping. Jeg synes musklene i bena får nok trening av joggingen, og det ville jo blitt mye for bena med styrke og synes jeg.

Takknemlig hvis noen har noen gjennomtenkte kommentarer til dette opplegget mitt.

Brukeravatar
Einar

Re: Etablerte trenings-sannheter

Legg innav Einar » 20 jan 2014 13:17

møllemannen skrev:Jeg er overvektig, men har nå trent i et års tid og gått ned ca 20 kg. Jeg trener 6 dager i uka. Treningen måtte være effektiv for å gå ned i vekt og for å gi "godfølelsen" som følger av fremgang. Det er også viktig for meg at forbrenningen min ikke reduseres vesentlig av at jeg går ned i vekt. Jeg har lest MYE av det som står om trening, men det er et par av de etablerte sannhetene som jeg ikke er helt enig i.Jeg begynte rett på med 6 ganger i uka. Det skriver jo alle at man ikke skal, men jeg synes det var bra for motivasjonen pga den raske fremgangen.

For å kunne trene 6 ganger i uka, bør det være styrke og kondisjonstrening slik jeg ser det. Jeg har kuldeastma, så jeg får ikke løpt ute når det er minusgrader, men jeg har tredemølle. Kondisjonstreningen blir jogging, men jeg synes det er veldig kjedelig å løpe lenge på mølla, så på vinteren blir det nesten bare intervall 4x4. Alle skriver at styrketreningen skal dekke de store muskelgruppene, men jeg synes dette blir feil. Jeg trener derfor kun styrke i overkroppen. 5 øvelser, 4 ganger, 7 repetisjoner. Annenhver dag styrke og løping. Jeg synes musklene i bena får nok trening av joggingen, og det ville jo blitt mye for bena med styrke og synes jeg.

Takknemlig hvis noen har noen gjennomtenkte kommentarer til dette opplegget mitt.

Tror ikke "alle" sier at det ikke er greit med tre løpeøkter og tre styrkeøkter i uka. I mitt hode høres det helt greit ut... Personlig ville jeg ikke trent bare 4X4, men jeg vet meningene er veldig forskjellige om akkurat det...
"If you feel like eating, eat. Let your body tell you what it wants." - Joan Benoit Samuelson
Blogg

Brukeravatar
trygvan

Legg innav trygvan » 20 jan 2014 21:55

Jeg mener det generelt er en god ting å utfordre det man føler er etablerte sannheter. Man bør teste hva som fungerer for seg selv og finne sannhetsgehalten i "sannhetene". Det jeg ofte vil si, hvis folk spør, er at de ikke bør gå rett på 6 dager LØPING per uke, ettersom det tar lengre tid å bygge ting som beintetthet, støttemuskulatur og få sterke senefester enn det gjør å komme i sånn form at en føler seg bra (= farlig kombo).

Men generelt er det nok lettere å motivere seg og holde fast på noe man skal gjøre hver dag enn noe man skal gjøre noen ganger i uka.
Har løpt i 12-15 år ettersom hvordan man regner. Perser: 800m-2:04.8 (1998), 1500-4:23.8 (2013), 3000-9:23 ('13), 5km-16:10 ('15), 10km-34:09 ('13), 1/2m-1:15:24 ('14), 1/1m- 2:41:18 ('13)

Linda
Sted: Røyken kommune

Legg innav Linda » 27 jan 2014 11:06

Hei.

Kjøpe deg en Lungpluss, en sånn pustedings for når det er kaldt. Det hjelper mot kuldeastma.

Når det er kaldt ute, bør du helst gjøre noe i rolig tempo. Hva med å ha 1 løpetur i rolig tempo, enten inne eller på mølla?

Brukeravatar
torolav

Legg innav torolav » 27 mar 2014 11:42

Gammel tråd, men interessant tema.

Først og fremst: Gratulerer med vektnedgang og kontinuitet i treninga (som er det aller viktigste treningsprinsippet :) )

Du orker å trene mye (i alle fall ofte), og da ser du kanskje bra fremgang på både styrke- og kondisjonsnivå.
I så fall vil jeg tro at du kan vurdere:

[*] Intervall 4 x 4 kan endres til f.eks 8 x 4 min, men da med litt lavere fart enn du har på 4 x 4 i dag. Overgang kan gjerne skje gradvis, ved å legge til ett intervall hver uke/ annenhver uke. Bare øk mengden såpass stegvis at treninga ikke bikker over til å bli et "ork". Pausene kan også holdes nede på f.eks 2 min (da må du ikke løpe for fort på dragene)

[*] Trener du tredemølleintervall flere ganger per uke? Andre alternativer for variasjon er å f.eks øke farten med 0,2-0,3 km/t hvert/annethvert minutt - helt til pulsen blir relativt høy..og så tar du samme trinnvise reduksjon av fart. Nøkkelen til å gjøre tredemølle interessant er vel "variasjon", og da er det bare fantasien som begrenser :)

[*] En forsiktig introduksjon av ben-trening på styrke klarer du kanskje, nå som du har trent en stund? Også her ville jeg tatt en trinnvis tilnærming. Eksempelvis strake markløft. Da får du trent bakside lår (som ikke nødvendigvis trenes godt av å løpe) og ryggen samtidig. Vanlige markløft kan også anbefales. (Velger du vanlige markløft kan 7 repetisjoner føles mye. F.eks 5 holder)
*2xSRM: 27:45 *10 km: 43:13 *Halvm:1:37:25

Gå tilbake til «Trening»