Sår leggmuskulatur etter overgang til for/mellomfotløping

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
Mosjonist1
Innlegg: 17
Registrert: 28 mai 2011 19:34
Sted: Sørtrønder

Sår leggmuskulatur etter overgang til for/mellomfotløping

Legg innav Mosjonist1 » 23 mar 2014 19:00

For det første løper jeg nok litt for lite, egentlig. Tidsklemma som småbarnsfar er absolutt tilstede, så mangel på mengde er nok hovedproblemet. Jeg prøver å sykle litt på spinningsykkelen i tillegg, men det blir det jo ikke spesielt sterk leggmuskulatur av.
For/mellomfotløping belaster jo leggene mer enn konvensjonell løpeteknikk, og siden muskulaturen er øm dagene etterpå sier det meg at leggene må styrkes.
Er det noen som har tips til hvordan dette kan gjøres?
Å stille seg på tåballene ytterst på et trappetrinn å gjøre tåhev kan gjøre nytten, men det blir ikke så mange reps. til at det "gjør noen nytte"?

leifa
Innlegg: 37
Registrert: 03 aug 2010 11:00

Re: Sår leggmuskulatur etter overgang til for/mellomfotløpin

Legg innav leifa » 23 mar 2014 21:26

Eksentriske tåhev der du løfter deg opp på begge bena og slipper deg ned på ett 3×10-15 pr ben, 1-2 ganger daglig ellers så er det bare å løpe, styrken kommer ;-)

Brukeravatar
knut42
Innlegg: 483
Registrert: 21 jan 2010 11:16

Re: Sår leggmuskulatur etter overgang til for/mellomfotløpin

Legg innav knut42 » 23 mar 2014 23:19

Finn tid, for eksempel ta tåhev ved tannpussen og ved kontorpulten hvis du har hev/senkbord. Sitter du mye, kjøp flate strikker og fest de under bordet. Putt foten i andre enden.

Når leggene er såre kan hælkapper i skoene hjelpe på restitusjonen. Se http://www.loplabbet.no/tulis.html

Mosjonist1
Innlegg: 17
Registrert: 28 mai 2011 19:34
Sted: Sørtrønder

Re: Sår leggmuskulatur etter overgang til for/mellomfotløpin

Legg innav Mosjonist1 » 24 mar 2014 21:46

Sitting ved kontorpult blir det lite av, da jeg jobber som møbelsnekker. Men dere setter fingeren på noe begge to. Kanskje det ikke skal så mange reps til før en oppnår ønsket effekt, nemlig å styrke leggene.
Tenner pusses, og litt dødtid er det jo her og der.
Opp på tå med begge føttene, og ned igjen med en høres fornuftig ut.

Og siden jeg er møbelsnekker bør jeg kunne finne frem en lur patent selv...


Gå tilbake til «Trening»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 8 gjester