Hva er normal treningsmengde for en som løper 10 - 21 km?

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
Brukeravatar
knut42

Hva er normal treningsmengde for en som løper 10 - 21 km?

Legg innav knut42 » 12 apr 2014 15:39

Hva er normal treningsmengde i uka / måneden for en som løper 10 - 21 kilometers løp, eller hvor mange kilometer bør man ha i beina for slikt?

hailegeraldo

Re: Hva er normal treningsmengde for en som løper 10 - 21 km

Legg innav hailegeraldo » 12 apr 2014 21:29

Et ganske åpent spørsmål som sikkert kan resultere i sprikende svar. Her er ett:

Det temmelig opplagte er at opp til et visst punkt vil økt antall km resultere i færre minutter forbrukt på begge distanser. Alle vil sannsynligvis være enige så langt. For 10 km vil jeg anslå ut fra min egen form og livstilstand:
10 km/uke: Dårlig følelse, 42 min.
20 km/uke: Dårlig følelse, 41 min.
30 km/uke: Blandede følelser, 39 min.
40 km/uke: Middels følelse, 37 min.
60 km/uke: God følelse, 35 min.
80 km/uke: God følelse, 34 min. (Det var hit jeg kom.)
100 km/uke: Herlig, 33 min.
120 km/uke og mer: Forlatt av dama, 33-31 min. (Det blir med gjetningen.)

For halvmaraton vil det være nødvendig med flere km/uke for å stå distansen ut, og jeg tror jeg ikke engang ville stille til start med mindre enn 40 km/uke som grunnlag.

Dette vil selvsagt være individuelt, men eksemplet gjelder for meg, og jeg har prøvd ut alle varianter fra 0 til 60-70 km/uke. Jeg trente ikke optimalt for 10 km, for satsningen gikk fra 1500 m til 10 km. Det ble for mye anaerob trening til å bygge en skikkelig aerob base. Med ett år på de listede ukemengdene anslår jeg at sluttidene mine ville ha blitt omtrent som beskrevet.

MissHyper

Legg innav MissHyper » 14 apr 2014 08:52

Knut42, du er da en temmelig erfaren løper?

Jeg for min del prøver å få til 50 km/uka, men som småbarnsmor er det ikke alltid jeg får til det. I vinter har jeg ligget på rundt 30 km i uken pga flytting og oppussing, men kom meg da rundt halvmaraton i København i mars da. Til en tid jeg kan være fornøyd med, selv om jeg så klart ikke perset.

Viktig med noen langturer for å få en del kilometer i beina, men å ha så mange lange turer er da ikke nødvendig. Bedre med en langkjøring i uken og noen tempo og intervalløkter.

Hailegeraldo: Hahahahaha, ja best du ikke forsøker 120 km/uka :lol:

Brukeravatar
knut42

Legg innav knut42 » 14 apr 2014 15:55

Jepp, jeg er erfaren, men har slitt med revmatismesmerter og en vond fot i mange år. Fikk fikset en del på foten i fjor og fikk spesialsåler i år. Dette resulterte i en halvering av fotsmertene og restitusjonstiden gikk betraktelig ned. Det jeg gjorde før var stort sett forebygging mot det revmatismen bryter ned. Hadde et gjennomsnitt på 21 km i uka i fjor. Nå er det en ny tid, ting går lettere osv, men er redd for å havne i den smertegrøfta jeg var før.

De siste ukene har jeg hatt 40-45 km i uka og 3-4 core-økter. Har lagt merke til at beina "jogger på auto" i lav hastighet, - det vil si at jeg ikke anstrenger meg noe særlig og det er heller ikke småvondt som før. Det bare skjer og det er en bra følelse :)

"God følelse" ved 50 - 80 km i uka? Da prøver jeg meg på noe sånt. 60 i uka burde jeg klare fint. Takk for alle svar!

Brukeravatar
Einar

Legg innav Einar » 25 apr 2014 12:20

hailegeraldo skrev:Et ganske åpent spørsmål som sikkert kan resultere i sprikende svar. Her er ett:

Det temmelig opplagte er at opp til et visst punkt vil økt antall km resultere i færre minutter forbrukt på begge distanser. Alle vil sannsynligvis være enige så langt. For 10 km vil jeg anslå ut fra min egen form og livstilstand:
10 km/uke: Dårlig følelse, 42 min.
20 km/uke: Dårlig følelse, 41 min.
30 km/uke: Blandede følelser, 39 min.
40 km/uke: Middels følelse, 37 min.
60 km/uke: God følelse, 35 min.
80 km/uke: God følelse, 34 min. (Det var hit jeg kom.)
100 km/uke: Herlig, 33 min.
120 km/uke og mer: Forlatt av dama, 33-31 min. (Det blir med gjetningen.)

For halvmaraton vil det være nødvendig med flere km/uke for å stå distansen ut, og jeg tror jeg ikke engang ville stille til start med mindre enn 40 km/uke som grunnlag.

Dette vil selvsagt være individuelt, men eksemplet gjelder for meg, og jeg har prøvd ut alle varianter fra 0 til 60-70 km/uke. Jeg trente ikke optimalt for 10 km, for satsningen gikk fra 1500 m til 10 km. Det ble for mye anaerob trening til å bygge en skikkelig aerob base. Med ett år på de listede ukemengdene anslår jeg at sluttidene mine ville ha blitt omtrent som beskrevet.

Hadde det bare vært så ve. Her er jegl... 10 km/uke... 60 min.
20 km/uke 55 min.
30 km/uke 54 min.
50 km/uke 50 min.
70 km/uke 39:59
100 KM/UKE 38:00

Veldig mange faktorer spiller inn...
"If you feel like eating, eat. Let your body tell you what it wants." - Joan Benoit Samuelson
Blogg

EspeN
Sted: Oslo

Legg innav EspeN » 30 apr 2014 15:11

Tror dette er fryktelig individuelt. En ting er sikkert, mer kilometer betyr ikke automatisk raskere tider.

Jeg har til tider hatt et ganske høyt volum uten at det hjalp noe særlig. (ble for mye?)

Nå har jeg redusert ganske mye og nå er jeg i mitt livsform.
Vekta gått opp, kilometer ned.

På jogg.se ser du folk som løper knallbra. foreks Johan N

Han har vel snitt på 40km/uka i 2014 og løper halvmaraton på 1:16. Dette er heller ikke en som tidligere har vært knallbra og kan surfe på det. Han perser hvert år nå.

Gå tilbake til «Trening»