Hvordan blir din neste intervalløkt?

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
Brukeravatar
Korak
Sted: Bergen
Kontakt:

Hvordan blir din neste intervalløkt?

Legg innav Korak » 20 jan 2010 22:51

Variasjon i treningen er positivt både for psyken og for kroppens evne til å respondere på trening. Jeg tenkte derfor å starte en tråd der vi kan inspirere hverandre ved å beskrive ulike variasjoner av intervalltrening.

Fins der andre alternativer enn 10 x 1000m med pauser på 60 sek?
Gunnar Müdtzy-Knutsen

Brukeravatar
sodalo
Sted: Kyrksæterøra

Re: Hvordan blir din neste intervalløkt?

Legg innav sodalo » 20 jan 2010 23:14

Hehe, min neste intervalløkt er jo akkurat 10*1000meter, og den skal foregå på fredag! :)

Men i går gjorde jeg 10*3min i 5cm løs pulversnø, hvor selv yaktrax-broddene slet med feste, og det føltes akkurat så tungt som det høres ut som! Avsluttet med et langbakkedrag på vei hjem: 2.30 min. Neste tirsdag er planen 12*langbakkeintervaller på ca 2.30 min.

Interessann tråd forresten. Tror det kan være motiverende å se hvordan andre sliter seg gjennom ulike intervalløkter ;)

Black Gnat
Sted: Lier

Legg innav Black Gnat » 21 jan 2010 08:57

når jeg trenger litt variasjon pleier jeg å se på supermosjonist eller mosjonist programmet til Löplabbet

http://www.loplabbet.no/supermosjonist

synes de ofte kommer med litt forskjellige øvelser der.. Har ikke fått kjørt intervaller på et par uker nå pga. overtråkk. Satser på å være på'n igjen til uka.

12*langbakkeintervaller på ca 2.30 min hørtes interessant ut. Jeg liker bakke intervaller.

morro hvis man legger ut litt her, jeg trenger mer inpulser ihvertfall :)
Kjetil R.

Arild
Sted: Oslo

Legg innav Arild » 21 jan 2010 09:56

10x1000m intervall høres veldig hardt ut. Hvilken fart/pulssone kjører dere? Jeg foretrekker terskelintervall: 3x13 minutt i pulssone 3 (ca 85% av makspuls) med 2 minutt lett pausejogg i mellom.

Brukeravatar
sodalo

Legg innav sodalo » 21 jan 2010 11:02

Arild skrev:10x1000m intervall høres veldig hardt ut. Hvilken fart/pulssone kjører dere? Jeg foretrekker terskelintervall: 3x13 minutt i pulssone 3 (ca 85% av makspuls) med 2 minutt lett pausejogg i mellom.

Siden jeg ikke har pulsklokke så styrer jeg farten etter klokka + kroppens signaler. Tar som regel utgangspunkt i gj.sn.fart på 10km og legger til noen sekunder. Nå som gangveiene er dekt av snø så må jeg sikkert senke farten ytterligere. Det viktigste er å gjennomføre økta kontrollert i samme fart på alle drag. Eventuelt øke farta på siste draget. Bakgrunnen for 1000metre i morgen er at jeg får med meg en treningskompis. Det er en sjelden luksus som man bare må få med seg! Om jeg skulle trent alene så har det sannsynligvis blitt 10km progressiv langtur hvor siste halvdel går på terskel. Eventuelt 3000metre.

Bailly

Legg innav Bailly » 21 jan 2010 19:09

Mine favoritdistancer er halvmarathon og marathon.

Jeg løber bare to gange om ugen. En lang tur midt i ugen og interval i weekenden.

Denne weekend byder på 9*300 m. bakkeinterval (sone I4 - ca. 3:50 pr. km.) efterfulgt af 5*1800 m. interval (sone I3 - ca. 4:05 pr. km.).

Jeg synes det er et dejligt pas på grund af, at bakkeintervallerne tager lidt saft og kraft ud af benene, og dermed også tager noget fart ud af de flade intervaller. Dermed god udholdenhedstræning.

Hilsen
Bjarte

amumow
Sted: Oslo

Legg innav amumow » 22 jan 2010 09:55

Har aldri skjønt helt greia med 10x1000m rundt terskelfart. Er det ikke like greit å kjøre 8-10 km like oppunder terskel og heller ta fartstrening på færre og mer intensive intervaller? Blir jo også lenger tid i sonen man ønsker å trene såvidt jeg kan forstå i og med at det tar litt tid å få opp pulsen iløpet av et drag (dog ikke så mye med kun 60 sek pause kanskje). Jeg har kjørt mer som beskrevet her ihvertfall og det har funka bra. Men jeg forandrer gjerne opplegget mitt hvis noen kan overbevise meg om at det er lurt.

Freia
Sted: Hadeland

Legg innav Freia » 22 jan 2010 17:39

Idag måtte jeg droppe intervalløkta pga svimmelhet som er nok for mye trening. Min neste intervalløkt blir på søndag og den er da stigende eller prog tur som fleste kaller det: går slik: opp/ned 15 min. Start i 4:30 og økt farten hvert 5min og hold på i 45-60min.
Andre økter som er å anbefale nå om vintern er:
Sone 3: 6*10min, 3*20min, pyramide
Sone 4: 10*1km, 8*5min,12*3min

Full fart!!!
Mål 2010 = 2t og 35 min....

Brukeravatar
kollis

Legg innav kollis » 22 jan 2010 19:40

Har begynt å løpe intervalløktene annerledes enn før denne uka.Tok 2økter denne uka tirsdag og idag....i går løp jeg ganske rolig 11km.
Starter rolig 4-min så 16,5 fart ca 4-500m så rolig 12fart til at jeg kjenner meg ok,sågradvis økning til 20fart ,i alt 6-10stk tilsammen 2-4 stk på 20fart. Det nye er lengden på intervallet som er avhengig av når det butter i mot.Det som til nå er gøy er at det går så bra og kroppen fungerer bedre og bedre etter 6økta og jeg tar meg ikke helt ut prøver å stoppe det jeg trur er siste før jeg er i kjellern.kommer til å kjøre dette frem til jeg ikke synes det funker lengre...
mao stoppe intervallet like før jeg stivner eller teknikken ikke er ok lengre..... nå fant jeg ordet terskelintervall.....
Sist redigert av kollis den 23 jan 2010 17:49, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
sodalo

Legg innav sodalo » 22 jan 2010 21:17

Gjennomførte dagens tusinger, men ble litt - skuffet.. Foregikk på snøføre. Litt løst, men likevel. Omkring 20 sek tregere enn 10km-fart. Og jeg følte at det var fort nok. Hadde tilsvarende opplevelse på tirsdag på 3minuttersintervallene. Så mitt store spørsmål: er jeg i dårlig form, eller kan jeg stort sett skylde på føret?? Opplever dere stor forskjell på snøføre i forhold til asfalt?

Gå tilbake til «Trening»