Hvordan blir din neste intervalløkt?

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
Brukeravatar
solmyr

200 metere!

Legg innav solmyr » 25 feb 2010 22:42

Hei!

Ny på forumet:) Kjørte 14x2x200 i 36-37 fart innendørs - 30 sek pause - 10 min rolig jogg mellom første og andre intervallsett. Samme intervall forrige uke, men med høyere fart (32-34 runder). Noen som vil dele noen erfaringer med denne type intervall? Satser i år primært mot kortere gateløp som 5 og 10 km, men har også planer om å gjennomføre noen halvmaraton samt debutere på maraton i Berlin 26. desember. Skal man holde seg til tusinger, eller er det bra å variere intervallene. Motivasjonsmessig føles det ihvertfall lettere når variasjonen er større!
Mål 2010: M 2.50.00, H/M 1.15.00, 10K 33.15, 5K 15.50

sub40

Re: 200 metere!

Legg innav sub40 » 26 feb 2010 09:21

solmyr skrev:Hei!

Ny på forumet:) Kjørte 14x2x200 i 36-37 fart innendørs - 30 sek pause - 10 min rolig jogg mellom første og andre intervallsett. Samme intervall forrige uke, men med høyere fart (32-34 runder). Noen som vil dele noen erfaringer med denne type intervall? Satser i år primært mot kortere gateløp som 5 og 10 km, men har også planer om å gjennomføre noen halvmaraton samt debutere på maraton i Berlin 26. desember. Skal man holde seg til tusinger, eller er det bra å variere intervallene. Motivasjonsmessig føles det ihvertfall lettere når variasjonen er større!

Jeg har til nå ikke trent korte intervaller, men dette er en økt jeg har tenkt å begynne med når løpeforholdene blir litt bedre. Variasjon er bra og økten er et godt alternativ til harde tusinger (VO2maks-intervaller). De som har greie på det anbefaler å ha en (kanskje to) slike økter i uken. Berlin maraton er vel i september (og ikke desember), og du har virkelig noe å se fram til da. Fantastisk bra maraton, synes jeg.

EspeN
Sted: Oslo

Re: Hvordan blir din neste intervalløkt?

Legg innav EspeN » 28 feb 2010 17:20

Jeg lurer på om jeg skal trå til med en laaaaaangintervall på Tirsdag eller Onsdag på bislett.
Har tenkt mye på denne økta i natt. Tror jeg kjører 5xrunder på bislett så det blir 2725m på hvert drag.
Dette har jeg regnet ut vil ta mellom 11min til 11min30sek på hvert drag.

Hva vil være en naturlig pause her? 2min? 3min? 4min?

Fire drag er greit? Skal jeg være å snuse oppe i sone 4 de siste 500-700m av dragene!??

Takk takk! Tror dette blir meget morsomt.

Brukeravatar
acah

Legg innav acah » 28 feb 2010 17:45

EspeN skrev:Jeg lurer på om jeg skal trå til med en laaaaaangintervall på Tirsdag eller Onsdag på bislett.
Har tenkt mye på denne økta i natt. Tror jeg kjører 5xrunder på bislett så det blir 2725m på hvert drag.
Dette har jeg regnet ut vil ta mellom 11min til 11min30sek på hvert drag.

Hva vil være en naturlig pause her? 2min? 3min? 4min?

Fire drag er greit? Skal jeg være å snuse oppe i sone 4 de siste 500-700m av dragene!??

Takk takk! Tror dette blir meget morsomt.

I fjor løp jeg på denne tiden 2x3 km med 1 km jogg som pause. Denne intervalløkten ble lagt opp i treningsprogrammet til Grete Waitz. Jeg skal ta fatt på disse igjen nå snart, men kommer nok til å nøye meg med to drag i sone fire. Hadde jeg skulle løpt flere drag av disse, ville jeg kanskje tatt de i sone tre. med oppvarming og nedjogg blir det jo ganske bra volum på økten når du tar tre el fire drag. Husker at det ble foreslått å ligge ca 10 sek saktere på km enn antatt km tid på en 10km (konkurranse)

Lykke til!

EspeN

Legg innav EspeN » 28 feb 2010 21:23

Høres bra ut, er omtrent der jeg hadde tenkt å legge meg i fart også. Omtrent 10-15 sek tregere enn tusingene.
Hørtes lurt ut med 1km imellom med rolig jogg. Kan jeg jo da foreks ta en runde rolig jogg (545km) og ha litt pause så det blir foreks 4-5 min pause før jeg tar neste drag.

Brukeravatar
Korak
Sted: Bergen
Kontakt:

Legg innav Korak » 28 feb 2010 21:28

Jeg har kjørt 3000-metre i samme fart som jeg kjører 1000-metre (10k-fart), med pauser på 3 minutter. Jeg har pleid å ta 3 drag.

Med redusert fart og lengre pause, så er kanskje 4 drag passe?
Gunnar Müdtzy-Knutsen

Roger

Legg innav Roger » 01 mar 2010 10:08

Jeg har kjørt en del 4x2,5 km (ca 4x10 min avhengig av løypeprofil). Her har jeg kjørt korte pauser (60 sek), noe jeg tror er viktig vinterstid da denne form for intervaller er typiske "terskelintervaller". Da skal jo ikke melkesyra dominere i det hele tatt, og pausene trenger derfor ikke være lange, men mer som et motivasjonsavbrekk istedenfor å kjøre 10 km sammanhengende hurtig langkjøring som nesten ville gitt samme treningsutbytte.
3-4 minutters pause høres altfor lenge ut. Dersom du trenger så lang pause er intensiteten for høy etter min mening, og du vil ikke få best mulig effekt ut av økta når du da antageligvis bikker terskelen de siste minuttene av draget.
Skal du kjøre sone 4/5 økter så holde deg til mellom 4-6 minutters varighet på dragene.

Det var mitt tips.

Nå om dagen kjører jeg mye naturlig intervall (innsatsperioder på mellom 5-10 min og pause i nedoverbakkene ) og hurtige langturer på 45-60 min (inkl oppvarming) Når våren nærmer seg og asfalt og grus dukker frem igjen blir det mer struktur på intervallene.

Roger

EspeN

Legg innav EspeN » 01 mar 2010 11:07

Takkk for mange gode innspill!
Jeg tar med meg alle tipsene ned til Bislett (innendørs) og kjører litt rolig første draget og tar en titt på pulsen før jeg finner ut hva pausen skal bli. Så får jeg sikkert til noe :) Kommer til å poste her åssen det gikk.

workingclasshero

Legg innav workingclasshero » 01 mar 2010 11:18

EspeN skrev:Takkk for mange gode innspill!
Jeg tar med meg alle tipsene ned til Bislett (innendørs) og kjører litt rolig første draget og tar en titt på pulsen før jeg finner ut hva pausen skal bli. Så får jeg sikkert til noe :) Kommer til å poste her åssen det gikk.

hehe, dette kan da umulig funke :o eller er det bare meg som trenger et strengere system for hodets skyld?? Synes det er fryktelig tungt å øke farta på en 50 min. langtur fra 5:15 til 5:10 om jeg er innstilt på det første, men må kjøre det siste for å henge med løpekameraten.

jeg hadde i hvert fall endt opp med å ta for lang pause på denne måten. Jeg støtter roger'n. Kort pause, bare for at du for motivasjonens skyld får et delmål som ikke er så langt unna i tid

Eirik

Legg innav Eirik » 01 mar 2010 13:00

Jeg noterte meg det Espen Tønnesen hos Oplympiatoppen skrev om intervalltrening i sone 3 - for å øke interrvalllengden (på bekostning av høyere intensitetssone) - og at erfaringen var at lengre intervaller i sone 3 var å foretrekke fremfor korte intervaller i høyere soner...(se link under tråden "Hvordan trener de beste", særlig det om Knut Anders Fostervold)
Oppfattet at det er bedre med 30 min intervalltid i sone 3 enn feks 15 min i sone 4...

Derfor tenkte jeg å legge inn en ukentlig økt med 2000m intervaller i sone 3 el.l. Nå får jeg vel ikke målt effekten av dette alene, da jeg også har en fast dag med 600metere i sone 4 :)

Har dere andre noen tanker/erfaringer om sone 3 intervaller kontra kortere intervalltid/høyere sone?
Mål 2010: Sub 19.30 på 5 km, 1/2M sub 1,40 :)

Gå tilbake til «Trening»