Hvordan blir din neste intervalløkt?

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
motbakkeløpar

Re: Hvordan blir din neste intervalløkt?

Legg innav motbakkeløpar » 22 jan 2010 21:25

Det går ganske mykje seinare på snøføre. Laus snø og is sakkar mange sekund pr km, spesielt i motbakkar då det er krav til høg frisksjon for å få framdrift. Du får sjekke loggen din frå tilsvarande underlag frå tidlegare år (og samme tid på året), for å få bli litt klokare på forma. Hadde du brukt pulsklokke ville du nok sett innsatsen er like høg som vanleg..

OveJ

Legg innav OveJ » 22 jan 2010 22:14

Dagens ble 6x1000m på mølle p:90 sek i 17 km/t fart. Planen er at jeg progresivt skal komme opp i 10x1000 på samme fart innen påske.

Ellers så har jeg prøvd mange typer intervaller opp igjennom.
Her er en liten liste med kommentarer.
20x200m med start hvert min. Kjempeøkter, men krever god motivasjon (fordi det er knallhardt) og godt underlag.
10x300m med 100m jogg som pause på bane. Bra fartstrening.
10x600m kortvarianten av tusen metere,gir litt mer fart i kroppen
5x6 min. terskelintervall. Prøvd meg på denne første gang i desember. Likte den type intervall på litt lavere intensitet.

EspeN
Sted: Oslo

Legg innav EspeN » 23 jan 2010 09:56

sodalo skrev:Gjennomførte dagens tusinger, men ble litt - skuffet.. Foregikk på snøføre. Litt løst, men likevel. Omkring 20 sek tregere enn 10km-fart. Og jeg følte at det var fort nok. Hadde tilsvarende opplevelse på tirsdag på 3minuttersintervallene. Så mitt store spørsmål: er jeg i dårlig form, eller kan jeg stort sett skylde på føret?? Opplever dere stor forskjell på snøføre i forhold til asfalt?

Bare å skylde på føret. Jeg også var redd jeg var i veldig dårlig form nå - men så testa jeg tusinger på bar asfalt ved frognerkilen i oslo (varmekabler i asfalten) og da gikk farten VESENTLIG opp. Tipper jeg taper det samme som deg - 15 sek på vinterføre.

Brukeravatar
sodalo
Sted: Kyrksæterøra

Legg innav sodalo » 23 jan 2010 12:07

EspeN skrev:
sodalo skrev:Gjennomførte dagens tusinger, men ble litt - skuffet.. Foregikk på snøføre. Litt løst, men likevel. Omkring 20 sek tregere enn 10km-fart. Og jeg følte at det var fort nok. Hadde tilsvarende opplevelse på tirsdag på 3minuttersintervallene. Så mitt store spørsmål: er jeg i dårlig form, eller kan jeg stort sett skylde på føret?? Opplever dere stor forskjell på snøføre i forhold til asfalt?

Bare å skylde på føret. Jeg også var redd jeg var i veldig dårlig form nå - men så testa jeg tusinger på bar asfalt ved frognerkilen i oslo (varmekabler i asfalten) og da gikk farten VESENTLIG opp. Tipper jeg taper det samme som deg - 15 sek på vinterføre.

Takk! :)

Spørs om jeg må investere i treningskort for å kjøre litt mølle.. Blir deppa av vinterføret!

Et lite inspill når det gjelder intervalltrening. Her kjører vi fellestrening med intervaller hver tirsdag. Vi har 5 ulike traseer med ulike egenskaper. 2 av disse er lange motbakker og 3 av dem er relativt flate med ulik distanse. Siden det er på kveldstid må man velge traseer som er godt belyst. Disse traseene kjøres over 5 ukers sykluser, og etter 5 uker starter vi syklusen på nytt igjen. For hver syklus øker vi antall drag med 1. Ganske motiverende opplegg av flere grunner. Det er variert. Man ser progresjon etter hver syklus. Man gjør det i fellesskap, og måler formen med hverandre.

Linda
Sted: Røyken kommune

Legg innav Linda » 23 jan 2010 15:55

Når jeg er lite inspirert til faste intervaller, velger jeg en kupert grusvei og loeper hardt i alle motbakker og rolig i resten. Det blir fine intervaller.

Brukeravatar
Adelheid
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav Adelheid » 25 jan 2010 21:33

Jeg trener stort sett intervaller på mølle. Synes det er enklest å drive meg selv og holde motivasjonen da. Da kan man også lettere holde jevn fart og måle eventuell fremgang. Veksler mellom lange og korte intervaller. På onsdag kjører jeg langintervall 3 ganger 10 (min altså). Kjenner blodsmaken allerede... :roll:
I'm on a run - fast - to where I don't care!
Futt'n Fart Running Teams blogg

Hellerud

Legg innav Hellerud » 27 jan 2010 23:21

vet ikke jeg hva som blir min neste intervalløkt,men hadde en enkel en i dag.......løp en gitt distanse(en runde) så fort jeg kunne..1time,,,,,det kalles på langrennsspråket naturlig intervall/lett distansetrening.......det er litt hardere enn hurtig langkjøring,men ikke så hardt som en konkurranse......

Brukeravatar
sodalo
Sted: Kyrksæterøra

Legg innav sodalo » 28 jan 2010 09:46

Min neste kvalitetsøkt blir omtrent som Hellerud: distansetrening. Delvis progressivt: 3km oppvarming, 4km halvhardt, 7 km hardt. Hvordan farten blir avhenger av føret. Ser dårlig ut akkurat nå.. :(

Brukeravatar
acah

Legg innav acah » 28 jan 2010 10:59

Min neste intervalløkt blir med orienteringsklubben i dag.

Det er kortintervall som står på programmet og de pleier da å kjøre 2x 10x 1 minutters intervaller. Pausen er på 1 minutt og litt mer på pausen som skiller de to 10 x 1 minuttene.

Her er det mange unge spreke som kniver, så dette er en hard økt for mor....... :roll:

Ellers løper jeg følgende kombinasjoner for tiden;

6x1000 m. pause 1 minutt.
3x2000 m. pause 1 eller 1 1/2 minutt.
6,5,4,3,2,1 minutt med pause halve draget, men maks 2 minutter på de første.
15 x 400m. pause 45 sek.

Dette gjør jeg stort sett på mølle nå. Ellers er jeg glad i hurtig langtur litt under terskel når jeg er ute.

Annette :D

Brukeravatar
Korak
Sted: Bergen
Kontakt:

Legg innav Korak » 01 feb 2010 20:32

Siden vinteren ikke vil gi seg, og snøen laver ned, så har jeg gitt opp felles intervalløkter ute.

Siden dagens intervall er gjort hjemme på møllen så tenkte jeg å variere fra 10 x 1000

Dagens økt var:
10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1 min @ 15 km/t (ca 10k konkuransefart) Pauser 60 sek @ 10 km/t

Hardt og deilig!
Gunnar Müdtzy-Knutsen

Gå tilbake til «Trening»