Hvordan blir din neste intervalløkt?

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
august

Re: Hvordan blir din neste intervalløkt?

Legg innav august » 02 feb 2010 09:44

Vintertid er mølletid for meg, og intervalløktene liker jeg i grunnen best å kjøre på mølle året rundt. Da har man full kontroll på fart og stigning. Det siste er særlig fint om man har tendenser til beinhinnebetennelse. Nå for tiden kjører jeg stort sett i 5.00-tempo de fleste økter, og så tilpasser jeg stigningen. Standardøkten er 900-metere med 100 meter gange f.eks. 4%stigning (4.30min/1min). En annen favoritt er 4x10x45sek/15sek (8-10%), hvor jeg står stille i kortpausene og jogger 3 min mellom seriene. Etter hvert blir pulsen værende høy i kortpausene.

Det viktigste med mølleøkter for meg er at de er såpass harde at ubehaget overvinner kjedsomheten, så blir det heller rolige koseturer på vinterpigg og ski utendørs.

sub40

Legg innav sub40 » 03 feb 2010 13:18

Selv har jeg et litt ustrukturert forhold til intervalltrening. Noen ganger blir det terskelintervaller (3x3000m) og andre ganger blir det tøffere og kortere intervaller et godt stykke over terskelfart (6x1000m). Blir ikke helt enig med meg selv hvilken modell som er optimalt på lengre sikt, og jeg følger heller ikke noe fast treningsopplegg. Har inntrykk av at det finnes to hovedtyper treningsopplegg. Den ene typen består av mye terskeltrening, men den andre har mye rolig trening med innslag av tøffe intervalløkter (som jeg har inntrykk av at mange langrennsløpere følger). Hva er best? En rendyrket modell, eller en blanding av alt?

Brukeravatar
sodalo
Sted: Kyrksæterøra

Legg innav sodalo » 05 feb 2010 12:18

Har tilgang til mølle i ettermiddag. Benytter anledningen til å prøve en 10k-test. Gleder meg! :D

Brukeravatar
sodalo
Sted: Kyrksæterøra

Legg innav sodalo » 05 feb 2010 12:29

sub40 skrev:Selv har jeg et litt ustrukturert forhold til intervalltrening. Noen ganger blir det terskelintervaller (3x3000m) og andre ganger blir det tøffere og kortere intervaller et godt stykke over terskelfart (6x1000m). Blir ikke helt enig med meg selv hvilken modell som er optimalt på lengre sikt, og jeg følger heller ikke noe fast treningsopplegg. Har inntrykk av at det finnes to hovedtyper treningsopplegg. Den ene typen består av mye terskeltrening, men den andre har mye rolig trening med innslag av tøffe intervalløkter (som jeg har inntrykk av at mange langrennsløpere følger). Hva er best? En rendyrket modell, eller en blanding av alt?

Ingen fasit på spørsmålet, men grunntanken min er i hvertfall:
- utenom sesong (sen høst - februar): mye rolig mengde og mye terskeltrening. Jeg synder nok en del med terskeltreningen og kjører en del økter over også selv om det ikke var planlagt.. Spesielt i motbakkeintervallene.
- fra mars: fortsette med samme mengde, men kjøre kvalitetsøktene hardere. Flere rene fartsøkter

sub40

Legg innav sub40 » 06 feb 2010 15:22

Er enig med deg. Intervalløktene mine er stort sett aldri kortere enn 1000m per drag. Når våren kommer skal jeg prøve noe nytt, nemlig å teste ut noen korte intervallvarianter, feks 200-400 meter. Har ikke perset på flere år nå, så det er på tide å prøve noe nytt.

Brukeravatar
Korak
Sted: Bergen
Kontakt:

Legg innav Korak » 06 feb 2010 21:19

I dag hadde jeg kortintervaller i ett høyere tempo, og med fokus på løpssteg og avslappet løping.

14 x 300m, P 200m

Hadde opprinnelig tenkt å løpe minimum 20 drag. Jeg trodde at pulsen var bikket over i sone 5, og avbrøt etter 14. Jeg så imidlertid i ettertid at pulsen var midt i sone 4, så jeg kunne ha fortsatt.

(Jeg holder meg helt unna sone 5 på denne årstiden)
Gunnar Müdtzy-Knutsen

Freia
Sted: Hadeland

Legg innav Freia » 09 feb 2010 14:44

Noen som har lest denne siden : http://ingrid-kristiansen.com/helhetstrening/langdistanse.htm og da avsnittet om energi og intervalløkter? Ingrid sier da at av 30 min løping kan du ved intervall økter forbrede 1 min samt bruker da også opp til 1300% mer energi ved denne type trening. Inntresant, men mitt poeng er her om hvor mange intervalløkter man bør kjøre i uka- noen som har gode tips? Har lest bøtter med treningsprogrammer og de sier nesten likt alle sammen, min 2 rolige økter mellom hver intervalløkt.
Hva er deres erfaring? Jeg prøver å kjøre 3 tempo/intervalløkter i uka, men innimellom kan dette bli mye da jeg også har en 34km tur merker jeg.

DU?
Mål 2010 = 2t og 35 min....

Brukeravatar
Korak
Sted: Bergen
Kontakt:

Legg innav Korak » 09 feb 2010 16:47

Gårsdagens intervalløkt var 3 x 3000m i 10K-fart med 3 min pauser med rolig jogg.

Jeg har som regel 3 kvalitetsøkter i uken. Disse er som oftest 1 x langintervaller, 1 x kortintervaller og 1 x tempoøkt. Det går som regel bra for mitt vedkommende. Kvalitetsøktene er som oftest på mandag, onsdag og fredag.
Gunnar Müdtzy-Knutsen

padde

Legg innav padde » 09 feb 2010 20:28

Morsomme intervaller er på sti. Kjører ofte 8 minutters drag, med noe varierende pause mellom (på feelingen). En intervalløkt blir med dette lite ensformig.

Morsomt også med bakkedrag/ bakkeintervaller: For hver motbakke setter man klampen i bånn- holder denne over "toppen" noen meter, og faller så tilbake til rolig jogg. Knallhard økt hvis løypa er valgt med omhu (i praksis kortintervaller)

Nå er det skisesong: Her kjører jeg også lange drag; 7- 10 min. Svak motbakke er her favoritten- særlig disse med noen småflater/ platå før stignigen igjen begynner.

Oppskiften min er mao i hovedsak lange intervaller, men av og til korte- kanskje mest for fartstreningen sin skyld.

Dagens moral: Du kan gjerne plante potet i snøen, men det vokser ikke

EspeN
Sted: Oslo

Legg innav EspeN » 09 feb 2010 21:19

hadde 8x1090m inne på bislett i dag med 90sek rolig.

Min neste håper jeg da blir 10x1090m med 60sek PAUSE (ingen jogg)

Gå tilbake til «Trening»