Bedre etter 50 ?

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
Hjorten

Bedre etter 50 ?

Legg innav Hjorten » 15 mai 2014 19:30

Det er vel drømmen for oss veteraner: stoppe, eller tom snu, den irriterende tilbakegangen som kommer med årene – sikkert som banken. Hvis du har trent lite og/eller dårlig så langt er det selvsagt mulig, men hva hvis du allerede har trent både mye og hardt i 10, 20 eller 30 år, og ikke føler du har noe mer å gå på ?
Jeg startet med løping som 35-åring, nådde et platå etter ca. 3 år, og holdt dette til jeg var 50 før det bikket nedover. Det snudde etter 3 år, og i dag er jeg på samme nivå som i 2006. Fyller 60 neste år. Så hvis noen er interessert, kan jeg saktens gi min oppskrift.

Brukeravatar
Korak
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Bedre etter 50 ?

Legg innav Korak » 15 mai 2014 20:20

Ja, selvsagt er vi interessert, Hjorten :D
Gunnar Müdtzy-Knutsen

Hjorten

Legg innav Hjorten » 18 mai 2014 19:36

Tenkte meg det. Jeg hadde egentlig 3 valg: Trene mer, trene bedre eller akseptere forfallet. Siden første og siste alternativ var lite fristende, ble spørsmålet: Hvordan trene bedre ? Jeg gjorde 3 vesentlige endringer.
1. Mer trening i konkurransefart, mye mer. Fra 12-14km til 25-30km pr. uke.
2. Mindre intervaller - mer sammenhengende trening.
3. Vesentlig redusert totalmengde. Fra 90-100km/uke til ca. 65.

All fokus ble på 3 ukentlig kvalitetsøkter. Tirsdag 8km hurtig tur (nesten maks), torsdag 11,5km hurtig tur (under terskel), lørdag 8*4 min eller tilsvarende. Mandag, onsdag, fredag: Korte og svært lette restitusjonsturer (30 min). Langturen (søndag) ble strøket. Med så lite treningen var jeg fysisk og mentalt veldig ‘klar’ til de viktige øktene. Nøkkelen ligger i torsdagsøkta. Går den litt for fort ryker overskuddet. Her var pulsklokka viktig. Resultatet var forbløffende. Jeg løp alle økter på puls, og det gikk bare fortere og fortere med samme puls. Etter 1 år: 1.25 til 1.21 på HM, 18.40 til 17.50 på 5km. Jeg var da 53 år. Dessverre er jeg litt for glad i å trene, så etter 2-3 år ble det igjen mer løping og akk - dårligere tider.

Veteran

Legg innav Veteran » 20 mai 2014 05:54

Hjorten skrev:Tenkte meg det. Jeg hadde egentlig 3 valg: Trene mer, trene bedre eller akseptere forfallet. Siden første og siste alternativ var lite fristende, ble spørsmålet: Hvordan trene bedre ? Jeg gjorde 3 vesentlige endringer.
1. Mer trening i konkurransefart, mye mer. Fra 12-14km til 25-30km pr. uke.
2. Mindre intervaller - mer sammenhengende trening.
3. Vesentlig redusert totalmengde. Fra 90-100km/uke til ca. 65.

All fokus ble på 3 ukentlig kvalitetsøkter. Tirsdag 8km hurtig tur (nesten maks), torsdag 11,5km hurtig tur (under terskel), lørdag 8*4 min eller tilsvarende. Mandag, onsdag, fredag: Korte og svært lette restitusjonsturer (30 min). Langturen (søndag) ble strøket. Med så lite treningen var jeg fysisk og mentalt veldig ‘klar’ til de viktige øktene. Nøkkelen ligger i torsdagsøkta. Går den litt for fort ryker overskuddet. Her var pulsklokka viktig. Resultatet var forbløffende. Jeg løp alle økter på puls, og det gikk bare fortere og fortere med samme puls. Etter 1 år: 1.25 til 1.21 på HM, 18.40 til 17.50 på 5km. Jeg var da 53 år. Dessverre er jeg litt for glad i å trene, så etter 2-3 år ble det igjen mer løping og akk - dårligere tider.

Hei Hjorten ! Jeg tror ikke at saa mange droemmer om aa kunne loepe raskere jo eldre en blir, det strider jo mot alle naturlover. Men aa droemme er ikke forbudt...
Du ble forbloeffet over at du kunne loepe raskere med samme puls etter en viss tids trening..? Det gjoer faktisk alle naar de har trent en stund, saa der har du vaert
i droemmeland igjen, hahaha... Du har en grei tid, ikke mer, aa vise til paa halvmaran jfr. alderen.
Dine 3 punkter. 1. Mer trening i konk.fart er hva jeg ALLTID har foreskrevet ( aller helst i konkurranse, ettersom en da klarer aa presse seg mer enn alene-trening)
i tillegg mange fler km. enn det du nevner, for maraton minst 60 km/uke
2. Ogsaa her hva jeg har preket om, men gjerne lange intervaller i konk.fart + lange bakkedrag.
3. Det vil sikkert gaa greit aa oppnaa en grei maratontid om du ikke loeper mer enn 65 km/uke, men da maa det vaere kvalitet paa treninga.
Selv var jeg ogsaa saa trenings-og konkurranseglad at jeg kunne trent daglig , men jobb etc. umuliggjorde det, derimot var det kvalitet hele tiden. Jeg maatte desverre
gi meg da jeg var 47 etter en ulykke, men jeg holdt samme hoeye veterantempo hvert aar, saa det er fullt mulig aa holde igang i mange aar, men naturlig at tiden
blir litt svakere etterhvert.
Min gode kamerat "Maratonmannnen" Torleif Rekkebo hadde ikke bedre pers. enn noe over 2.41 og ble 64 aar foer han maatte over 3.00
han var helt nede paa 2.47.25 som 59-aaring. Der var det mange og lange turer som var oppskriften, og han loep ogsaa meget godt paa 24-timers baneloep.
Saa hvis du vil tilbake til "gode gamle tider", er det flere langturer som gjelder. Jeg vet hvordan flere av mine kamerater/konkurrenter fra -80 tallet trener, og
de vier fortsatt til resultater i klasse fra 65 + og oppover som er veldig flotte.
Lykke til med aa finne tilbake til toppformen.

Hjorten

Legg innav Hjorten » 23 mai 2014 21:13

Takk for svar og gode innspill. Vi er nok ganske enige.
Opplegget jeg beskriver er ikke egnet for maraton. Da må det nok både mengde og langturer til.
Ellers var det selvsagt ikke poenget mitt at jeg løper spesielt fort (heller ikke for alderen), men at en omlegging av treningen kan snu en tilbakegang - som det altså gjorde for meg. At pulsen går ned (med samme fart) ved opptrening er jo ingen overraskelse, men dette var ingen opptrening. Jeg var allerede meget godt trent.

Agnes

Legg innav Agnes » 11 jun 2014 12:41

Dette var inspirerende å lese, takk!!

Jeg har denne sommeren begynt noe nytt: Jeg skal løpe ett løp i uka (i tillegg til annen trening, som blir litt mer hummer og kanari ut fra hvilke muligheter som byr seg, som til og fra jobb). Alt mulig, fra en runde på Sognsvann Rundt Medsols (eller to eller tre) til halvmaraton. Jeg merker at jeg ikke alltid har disiplin til å presse meg til konkurransefart på treningsturer, men når jeg får et startnummer på brystet så skjer det noe magisk, og det føles lett å barbere av et halvt til ett minutt per kilometer... Rare greier. Uansett, det ser foreløbig ut til å være veldig effektivt, forbedret 10 km-tiden min fra 54:52 til 52:47 på den første måneden min med dette. For første gang siden jeg begynte å tracke kilometertidene har jeg hatt kilometertider på under 5 minutt, på alle kilometrene i en runde på SRM! (Jada, der kan bare himle, det er jo ikke imponerende tider, men det er en tydelig forbedring for MEG!)

Så jeg tror på det med å ha en ukentlig økt der man rett og slett beinflyr.

Agnes

Legg innav Agnes » 16 jun 2014 18:45

Og så må jeg si jeg stusser over at Veteran kaller tiden din på halvmaraton for "grei, men ikke mer". For en 53-åring i år ville det gitt årets fjerde beste tid i klassen, ser jeg på statistikktidene til Kondis. :)

De fleste som begynner å trene som 35-åringer og attpåtil ikke trener mer enn det du beskriver vil vel si seg temmelig fornøyde med det.

Hjorten

Legg innav Hjorten » 02 jul 2014 21:37

Hei Agnes,
For 20-25 år siden var det mange løp der jeg bor. I perioder konkurrerte vi hver uke, og formen ble bare bedre og bedre. Så løp / konkurranse er veldig effektivt, ingen tvil om det. Det var i mangel på lokale løp at jeg valgte en hard ukentlig hurtig langtur som et av de tre grepene jeg gjorde for å snu min tilbakegang.
Om mine tider er gode, ok eller dårlige er ikke så viktig. Det som er spennende, og som var poenget mitt innledningsvis, er å sammenligne med seg selv - sitt eget nivå. Og i en travel hverdag synes i alle fall jeg det er interessant at en kan bli bedre med mindre trening. Det er jo ikke alle som verken kan, vil eller har anledning til å følge standardoppskriften og trene mer...
Lykke til med mange løp og helt sikkert bedre tider.

arendal

Legg innav arendal » 27 aug 2014 11:49

Inspirerende lesing!

Jeg er "bare" 43 år og begynte å løpe i mai 2013 og er nå fortsatt på vei oppover i form.
Jeg var i så dårlig form at jeg kan holde på med dette en god stund :D

Min første konkurranse var Skagerrak mila 2013 på 56 min forbedret til 51 i år.
Løp min første halvmaraton i vår på 1:59 og håper på 1:55 neste helg.
Løp min første maraton i Oslo 2013 på 4:40 og håper på 4:20 i år.

Jeg gruer meg til stagnasjonen kommer og lurer veldig på om jeg har "stayer" evner til å klare å motivere meg da.

Inntil videre nyter jeg fremgangen og lar meg inspirere av dere spreke seniorer som viser at det mulig :)

Agnes

Legg innav Agnes » 27 aug 2014 12:26

Vi er ganske like på tider, arendal, og er jevngamle også. :)

Av og til møter jeg gamle helter som har vært superspreke som unge, men som nå hviler på laurbærne, den skadede akillesen, et vondt kne og en solid gubbemage, og som himler overbærende over de stusslige resultatene mine. For de har jo selvsagt mye bedre tider å vise til, fra gammelt av.

Da pleier jeg å smile sukkersøtt og si vennlig: "ja, men forskjellen på meg og deg er at jeg fortsatt har mine beste tider foran meg! :D "

:twisted:

Much yet to come!

Gå tilbake til «Trening»