Fra halvmaraton til maraton på fire måneder

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
boas

Re: Fra halvmaraton til maraton på fire måneder

Legg innav boas » 19 mai 2014 12:16

Kollis: Mulig du blir lei deg nå, men jeg må si at jeg oppfatter alt du skriver her inne som bare rør. Ikke en eneste av postene du har skrevet opplever jeg som relevant for temaet og du skriver også såpass ustrukturert at jeg ikke forstår hva du prøver å kommunisere.

Trådstarter: Jeg tror du er på god vei til å klare målet ditt om sub 4 timer, og vil bare anbefale deg å ikke undervurdere distansen. Jeg debuterte på maraton for noen år siden og hadde lest og hørt fra alle kilder jeg oppsøkte at maraton starter ved 30-32 km, uten å ta det til meg i stor nok grad. Gikk på en kjempesmell på mitt første med 15 minutter positiv splitt på andre halvdel. Prioriter lange turer for å stå distansen, vær med på løp underveis for å få fartstrening. Da får du også en fin tilbakemelding på hvordan du ligger an både mtp. fart og evne til å stå distansen. Jeg tror det kan være lurt å løpe en halvmaraton 2-4 uker som du kan bruke som utgangspunkt for maratonfarten din.
Hvor skal du løpe?

yunapjuna

Legg innav yunapjuna » 19 mai 2014 13:59

Tusen takk for tilbakemeldingene! :)

Da tenker jeg at hovedfokus blir på lange turer og en hardere økt i uken. Liker konkurranser på 10km bedre enn intervalltrening, så da skal jeg prøve å benytte meg av dette så ofte som mulig. Godt tips! Har meldt meg på en halvmaraton i starten av september, men får se om det kommer et par halvmaraton før den som jeg også kan løpe.

Det er greit å lese at flere av dere tenker at jeg allerede er på god vei. Skal prøve å få satt av tid til å kunne løpe hele distansen i forkant av løpet (forhåpentligvis en måneds tid før maratonen). Hvis det går nogenlunde greit tror jeg at jeg vil føle meg litt bedre mentalt forberedt. Hvis ikke har jeg fortsatt litt tid på meg.

Nå løper jeg ca. 5 mil i uken. Går ut ifra at jeg bør øke dette en del framover mot oktober. Har dere noen tips om sånn ca. hvor mange mil jeg bør prøve å legge bak meg hver uke?

Planen er Amsterdam maraton. Virker som et greit sted for en førstegangsløper og det passer forhåpentligvis bra med formkurven min. Noen som har deltatt der før og har noen spesielle erfaringer å dele? :) Satser på at det blir en god opplevelse.

boas

Legg innav boas » 19 mai 2014 14:45

Om en løper intervaller eller sammenhengende tempoøkter/terskeløkter tror jeg ikke er så farlig for oss dødelige, det viktigste er nok at man får en del (nok) tid med høyere fart og intensitet. Jeg løper ofte intervaller fordi jeg synes det er lettere å motivere meg til å løpe hardt i kortere tidsperioder, men løper også lengre raske turer og prøver å få til litt fartsøkning mot slutten av disse.

Når det gjelder mengdeøkning har alt jeg har lest oppfordret til moderasjon og til å ta et steg tilbake i blant og løpe en uke på det nivået man var. Husker ikke hvor jeg har det fra, men en av guruene mente at 10% økning hver uke i tre uker for så å gå tilbake til utgangspunktet en uke før man fortsatte der man var i neste treukersperiode. Hvis vi for enkelhets skyld sier at dine 10% er 5 km konstant vil det bli: 50 - 55 - 60 - 50 - 60 - 65 - 70 - 60 osv., men ingenting vokser inn i himmelen. Du har uansett god tid og kan tillate deg til å bygge det opp gradvis.

Jeg løp Amsterdam i fjor. Fint løp, men kom deg fram i startpulja di slik at du ikke bruker masse krefter på å kjempe deg ut av stadion før du kommer i gang. Er det vindutsatt når du løper nedover kanalen bør du finne deg en rygg eller gruppe som tar av vinden (bidra gjerne selv og).

Lykke til!

Brukeravatar
kollis

Legg innav kollis » 19 mai 2014 17:13

forstår godt at du synes det er bare rør Boas ...helt i orden det. Du svarer noe jeg ikke kan forholde meg til .Mao ikke noe konkret ,noe som blir bare rør for meg.
Husk barn snakker lite konkret. Det at jeg anbefaler at hun løper en periode korte distanser og intervall og så velger selv .Er dette rør forteller mye om deg selv,jeg forklar hvorfor forklaringen er annerledes.
At trådstarter i etter tid kritiserer meg fordi jeg ikke svarte fra forskning kan du ikke belaste meg for .Og at det forskjell på å sitere fra bok eller fra vidio blir morsomt..

Brukeravatar
trygvan

Legg innav trygvan » 19 mai 2014 18:32

Det er ingen fasit på hvor mye du trenger løpe for å løpe under 4t i maraton, men hvis du har tid og anledning så kan du godt prøve deg på gradvis økning f.eks. etter sånn som boas foreslår. Men det kan like gjerne være drevet av lyst som en spesiell formel, bare så lenge du ikke overdriver fullstendig. Å skynde seg langsomt er viktig for å unngå skader, den klassiske skadeårsaken er "too much too fast". Det er for øvrig bra du trener litt terreng for da får du litt "gratis" styrke. Ulike former for tøying har jeg også fått større respekt for etterhvert mtp å unngå skader (legger, hofteleddsbøyere, rumpemusklene etc).

Når du ligger på 50km /uke i dag og har fire måneder igjen så ville jeg tenke at du gjerne kan ha som mål å nå drøye 80 km/uke i perioden 2-4 uker før maratonen, og planlegge progresjonen i mengde litt deretter. Hvis du får til en god mengde noen få uker (2-3) sånn at du er litt "treningstung" i det det er ca 10-14 dager igjen, så får du optimalt utbytte. Jeg vil nesten tro du skal ha sjanse til å kunne nå et godt stykke under 4t om du klarer dette, f.eks. 3:30. Måten du øker på kan være enten å trene en dag ekstra, eller å utvide en eller flere av øktene littegrann.
Har løpt i 12-15 år ettersom hvordan man regner. Perser: 800m-2:04.8 (1998), 1500-4:23.8 (2013), 3000-9:23 ('13), 5km-16:10 ('15), 10km-34:09 ('13), 1/2m-1:15:24 ('14), 1/1m- 2:41:18 ('13)

jayTe

Legg innav jayTe » 19 mai 2014 21:04

Beklager litt OT, men dere som har løpt en del maraton. Hvordan fungerer disse kalkulatorene for omregning av tider som finnes på nett, som f. eks denne: https://feelrace.com/fr.pl?th=_Marco&cd=0? Vil det for meg som løper halvmaraton på 1.40 være realistisk med 3.30 på den doble distansen?

Nå har jeg ikke store maratonplaner selv. Labbet Oslo maraton i sone 1-fart i fjor og hopper rett over på ultraløping i år, men kunne være interessant å sammenlignet tider på maraton vs f.eks Ultrabirken.

boas

Legg innav boas » 19 mai 2014 22:28

For min del har kalkulatorer som bl.a. MacMillan og en jeg har som iPhone-app stemt bra på distanser som er sammenlignbare. Dvs. at de ikke har bomma så mye på f.eks. 10K basert på 5K eller HM basert på 10K. På maraton har det vært bom, men det har vært fordi jeg ikke har vært trent for distansen og det er nok en forutsetning. Det er jo uansett et fint verktøy for å kunne si noe om egne prestasjoner på forskjellige distanser, men talent og trening for forskjellig type belastning vil føre til at det kun vil være en tilnærming. Og godt er det, for i tilfelle hadde en jo ikke behøvd å faktisk løpe løpene!

Brukeravatar
trygvan

Legg innav trygvan » 19 mai 2014 23:03

Folk har ulike "profiler", og kalkulatorene kan passe ulike løpere ulikt. Det vanligste en ser er nok at folk ikke har stor nok "aerob kapasitet" (f.eks. trener mye intervall / hard trening sammenliknet med rolig mengdetrening), og derfor har et relativt stort fall i prestasjon fra kortere til lengre distanser. For å eksemplifisere; en løper kan f.eks. ha 10:20 på 3km, 19:30 på 5km, 42 på 10km, 1:37 på 1/2maraton og 3:55 på helmaraton. Da går farten urimelig mye ned når distansen dobles. Men det finnes også motsatte eksempler. Jeg kjenner et par løpere som har meget sterke maraton på godt under 3 timer, men som blir totalt parkert på kortere distanser. Det henger nok sammen med flere ting, både talent og hvordan en trener og hva en liker.

McMillan synes jeg virker relativt "balansert". Lenke til kalkulatoren: http://www.mcmillanrunning.com/
Har løpt i 12-15 år ettersom hvordan man regner. Perser: 800m-2:04.8 (1998), 1500-4:23.8 (2013), 3000-9:23 ('13), 5km-16:10 ('15), 10km-34:09 ('13), 1/2m-1:15:24 ('14), 1/1m- 2:41:18 ('13)

Brukeravatar
Marjan
Sted: Søndre Oppdalen, Lunner
Kontakt:

Legg innav Marjan » 20 mai 2014 05:25

Ifølge McMillan-kalkulatoren har du fart inne til å klare 3:35/3:38. Det som mangler er kanskje mengde/utholdenhet, klassisk maratontrening, med en rolig langtur i uken så du er klar for fire timer på beina. Korak og trygvan sine råd virker fornuftige.

yunapjuna

Legg innav yunapjuna » 20 mai 2014 11:41

Da skal jeg prøve meg på en gradvis økning som beskrevet, litt avhengig av hva jeg får tid til og hva som føles bra :)
Tøying er jeg generelt ikke så flink til å ta meg tid til, men skal prøve å skjerpe meg ;)
Hadde jo vært kjekt å komme under 3.45 også. 3.30 tror jeg kanskje kan bli litt for ambisiøst i denne omgang, men får vel se an formen litt i ukene før.

Takk for alle tipsene :)

Gå tilbake til «Trening»