Er vilkårlig treningsplan godt nok?

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
tfk

Er vilkårlig treningsplan godt nok?

Legg innav tfk » 12 jun 2014 14:05

Hei
Jeg har nå fullført min første HM og selv med positiv split på 2 min, så var det en utrolig flott opplevelse :D
Tida ble 1.44.30 og jeg er utrolig fornøyd :D

Målet nå er å gjennomføre hel i Oslo på en anstending måte, sub 4.00

Jeg planlegger sjeldent løpingen og jeg har stort sett på meg skoa før jeg bestemmer hva og hvor.

Mitt pørsmål er om en følgende "ukeplan" er greit nok for en amatør som meg, eller om det er viktig at jeg gjør ting litt mer "vitenskaplig"?
1 stk 8-12km maraton fart
1 stk 8-12km raskt
1 stk 4x4 intervall økt
1 stk veldig rolig langtur 20-30km
+ kanskje en eller annen tur til

Veteran

Re: Er vilkårlig treningsplan godt nok?

Legg innav Veteran » 13 jun 2014 05:23

tfk skrev:Hei
Jeg har nå fullført min første HM og selv med positiv split på 2 min, så var det en utrolig flott opplevelse :D
Tida ble 1.44.30 og jeg er utrolig fornøyd :D

Målet nå er å gjennomføre hel i Oslo på en anstending måte, sub 4.00

Jeg planlegger sjeldent løpingen og jeg har stort sett på meg skoa før jeg bestemmer hva og hvor.

Mitt pørsmål er om en følgende "ukeplan" er greit nok for en amatør som meg, eller om det er viktig at jeg gjør ting litt mer "vitenskaplig"?
1 stk 8-12km maraton fart
1 stk 8-12km raskt
1 stk 4x4 intervall økt
1 stk veldig rolig langtur 20-30km
+ kanskje en eller annen tur til

Hei ! Uten at du nevner alder/vekt etc. saa var det jo en grei start, og du har i motsetning til svaert mange andre en fornuftig maalsetting for 42 km.
Ikke proev paa noe mer "vitenskapelig" opplegg, altfor mange tror at maraton er en vitenskap og sluker alt som skrives, bruker altfor mye paa utstyr som
de ikke har bruk for osv. Det du behover for aa naa ditt maal med letthet, er flere km. i form av langturer og noe hoeyere tempo.
Har du tid til 4-5 turer/uka, blir det slik jeg ogsaa trente meg opp. Ikke laas deg til en bestemt plan, jeg hadde faktisk aldri noe fast opplegg, jeg bare
hadde lyst til aa loepe hver dag, noe jobb, fam. etc. ikke tillot. Derfor satset jeg paa kvalitet framfor kvantitet, noe som ga resultater.
1. Du boer oeke fra 8-12 km. til 15-20 km. i litt hoeyere tempo enn din maratonfart.
2. I stedet for 8-12 km raskt, som i seg selv er bra, delta i et mosjonsloep, gate/sti/terreng. Konkurranse er suverent beste trening !
3. Vet ikke hva slags intervall du kjoerer, uansett greit nok, men noen harde motbakker er beste intervalltrening, det gir raskt styrke.
4. Foer helmaraton boer du ha noen 30 km. i beina, ikke subbe-/jabbetempo men proev aa holde godt igang. Det er viktig aa vaere sikker paa at du klarer
min. 30 km. uten problemer, maraton starter som kjent der...
5. Foer dagens trening skal du bestemme hvor langt du skal loepe, ikke gjoer turen kortere om du er sliten, forleng turen hvis du er paa hugget.
Selv trente jeg alltid slik, uten pulsklokke etc. og med gamle slaskete sko, og jeg konkurrerte meg i form pluss egne harde langturer, jeg var 37 aar
da jeg begynte opptrening etter skade/operasjoner.
Med ditt fornuftige maal vil dette gaa greit, men du maa oeke total distanse/uke endel for at det skal bli bare moro, for det er jo baade trening og konkurranser!
Lykke til fra en med mange mil i beina! (halvmara 1.15+ helmara 2.36+ i klasse 40-45 aar).

tfk

Legg innav tfk » 13 jun 2014 08:28

Takk for bra svar.
Jeg er 45, 186cm og 80kg. Startet å jogge for ett år siden, og mener jeg begynte å løpe for 3-4 måneder siden.

1. Skal forsøke å øke lengden på disse turene og i tillegg øke farten.

2. Vet at jeg bør være med på flere løp, men går jo helt i svart når jeg får startnummer ;) Skjønner at dette er viktig og skal få til dette!

3. Intervallene er normalt sett 4x4min på mølle, og da ligger jeg på maksfart. Tar det også noen ganger i bakker i terrenget, men det gjør jo så utrolig vondt ;)

4. Har bare prøvd opp mot 30km to ganger, og det har vært i "jabbe" tempo. Synes det har vært deilig, men skjønner at jeg må tyne meg mer!

5. Planen er 50-60km i uka, men skal forsøke å øke dette, men redd for at det blir for mye for beina. Tåler virkelig ikke noen pause pga skade eller for stor belastning.

Vet ikke om dine bestetider gjør meg motivert eller deprimert ;)

Brukeravatar
ipconfig

Legg innav ipconfig » 14 jun 2014 23:00

Det er riktig som veteran sier at kvalitetstrening gir resultater. Det er et problem ved det - og det er om du trener mye/alt alene så er det tøft psykisk å pushe på hver j***la økt. Har prøvd det og jeg mista motivasjonen. Takler du det så er det bare å kjøre på.

At turene kommer opp i 15-20km ved hurtig langtur/tempo er helt naturlig når du begynner å komme i god form. Du har fin vekt så å øke først en økt til 12-14km og uken etter 13-15km så kommer du raskt opp i veteran sitt forslag.

Har du tenkt å delta på helmaraton så sjekk ut forskjellige treningsopplegg. På Svett.no/Jogg.se så har de flere gode treningsopplegg med mange variable økter. Jeg bruker også Adidas sin side (MiCoach) og Asics sin side og har da svært mange økter å velge mellom. Da blir det litt som du sier, at du velger det som passer, evt det du syns du trenger.

Dersom du er redd for beina kan du prøve å løpe en økt i konkurransesko (lette og lite demping). Dette er hardere for beina men gleden ved å løpe øker drastisk og du veier ikke så mye så det går sikkert helt fint. Du kan gjerne legge inn litt styrke for bein, mage og rygg 1 gang i uken. Tror det ligger program på Kondis siden. Det er svært effektivt men kjedelig å gjennomføre.

Veteran

Legg innav Veteran » 15 jun 2014 11:24

ipconfig skrev:Det er riktig som veteran sier at kvalitetstrening gir resultater. Det er et problem ved det - og det er om du trener mye/alt alene så er det tøft psykisk å pushe på hver j***la økt. Har prøvd det og jeg mista motivasjonen. Takler du det så er det bare å kjøre på.

At turene kommer opp i 15-20km ved hurtig langtur/tempo er helt naturlig når du begynner å komme i god form. Du har fin vekt så å øke først en økt til 12-14km og uken etter 13-15km så kommer du raskt opp i veteran sitt forslag.

Har du tenkt å delta på helmaraton så sjekk ut forskjellige treningsopplegg. På Svett.no/Jogg.se så har de flere gode treningsopplegg med mange variable økter. Jeg bruker også Adidas sin side (MiCoach) og Asics sin side og har da svært mange økter å velge mellom. Da blir det litt som du sier, at du velger det som passer, evt det du syns du trenger.

Dersom du er redd for beina kan du prøve å løpe en økt i konkurransesko (lette og lite demping). Dette er hardere for beina men gleden ved å løpe øker drastisk og du veier ikke så mye så det går sikkert helt fint. Du kan gjerne legge inn litt styrke for bein, mage og rygg 1 gang i uken. Tror det ligger program på Kondis siden. Det er svært effektivt men kjedelig å gjennomføre.

Hei igjen! Foerst til tfk: jeg mente selvsagt at mine tider skulle vaere til inspirasjon for deg, med mitt utgangspunkt som haltende kneoperert avdanket fotballspiller,
og paa saa kort tid oppnaa saapass slike resultater, beviser jo bare at det meste er mulig med treningsvilje, godt humoer og paagangsmot ogsaa for oss 40 +.

ipconfig: Fint at mener mitt forslag er ok. Jeg trente de siste aarene min. 90 % alene, bare en sjelden gang med gjengen i lavere tempo, men derimot svaert ofte
i konkurranser, hele aaret paa alle mulig distander. At du opplever alenetrening som toeft forstaar jeg ikke, jeg likte det aller best fordaa kunne jeg bare pushe meg
selv hardt uten tanke paa de andre.. Jo harde bakkedrag maa til, all annnen intervalltrening har mindre for seg for en maratoner, men i starten hadde jeg en
skiloeper til treningskamerat, og vi kjoerte bl.a. 1000 m. paa maks. (dvs. 3 min. for meg) hver eneste gang.

Du foreslarr div. treningsprogrammer. Greit, jeg foreslaar at han ikke skal blande inn for mye teori, det blir bare rot. Ingen av oss gamle rever hadde neo fast program,
trente kun fordi vi alltid hadde lyst, men som nevnt hadde vi annet aa tenke paa ogsaa. Derfor mye bedre med kvalitetstrening enn masse jabbeturer og flere km.
Vi brukte heller ikke pulsklokke e.l. og de fleste tokj ikke seg selv saa alvorlig. Synes alle gjoer det for komplisert idag med puls, soner etc. og er redde for aa trene
for hardt. Etter alle "sykejournalene" her paa forumet virker det som mange trener helt feil.
Det enkleste er det beste ogsaa med trening, jeg leste ikke et ord om trening e.l. og de beste som jeg var kompis med hadde ingen raad aa gi meg, bare staa paa
i samme dur fordi det gikk jo saa bra... Naar endel nevner de beste afrikanerne osv. vedr. trening for mosjonister, saa ahr de mistet forfestet (kanskje feil sko. haha)
og de beor komme ned paa moder jord igjen.... Lykke til med et enkelt men godt opplegg som du er inne paa, flere km. og litt bedre fart saa blir dette bra!!

Brukeravatar
ipconfig

Legg innav ipconfig » 16 jun 2014 11:39

Treningsprogrammene jeg refererer til er en fin inspirasjon til å finne forskjellige økter å få variasjon i løpingen. At du liker å kline til (alene) på hver trening er helt greit - men ikke alle gjør det :D .

tfk

Legg innav tfk » 17 jun 2014 14:17

Veteran:
Jeg er også avdanka fotballspiller, men jeg har tydligvis vært avdanka mye lengre enn deg:D
Tror jeg lar dine tider ligge inntil videre, og jobber mot mitt mål på under 4.00.
Maraton er for langt for meg, så det er bare noe jeg må gjennomført.
Når det er gjort så skal jeg jobbe med 10km og HM. Langsigtige mål er 40 og 1.30

ipconfig(flott og velbrukt navn):
Jeg har kikket på forskjellige treningsprogram og også at det er lurt med styrketrening, men...
Konkurransesko skal jeg få meg, siden det høres ut som det gir en bedre følelse.

Linda
Sted: Røyken kommune

Legg innav Linda » 19 jun 2014 14:02

Jeg kan anbefale treningsskjemaet til marathon for viderekomne løpere som står bakerst i boken til Grete Waitz: løp din egen marathon. Ellers også en grei og inspirerende bok å lese. Dette skjemaet er litt mer avvekslende enn ditt opplegg, i og med at lengden på intervallene varierer. Jeg synes det var mentalt lettvindt å føle et skjema istedenfor å oppfinne hjulet selv. Jeg tok for meg en uke om gangen og plukket hver trening den treningen fra skjemaet som jeg hadde mest lyst på og haket av for at den var gjort. Da blir det også veldig synlig om du ikke gjør nok. Det i seg selv er en god grunn til å printe ut et skjema som du kan merke av på hvilke treninger du har gennomført.

Gå tilbake til «Trening»