Restitusjon vs vekttap ved løping

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
Kvassheim
Innlegg: 3
Registrert: 21 jun 2014 21:54

Restitusjon vs vekttap ved løping

Legg innav Kvassheim » 21 jun 2014 22:14

Hei!
Trenger hjelp og gode råd for veien videre.
Til info så er jeg mann, 28 år, 185 cm og 88 kg.

Målseting: 80 kg og kunne gjennomføre 5-10k mosjonsløp med ok tid (kortsiktig mål-6 mnd) langsiktig mål: mulighet for halvmarathon+++

Har de siste 3 mnd trent meg rolig opp til å kunne løpe 7 km på 40-43 min

Hovedproblemstilingen min er som følger: bør jeg legge opp kaloriinntaket for vektreduksjon eller bør jeg ha fokus på restitusjon?
Planlegger å ha 3 økter i uken og trenger råd for å komme til neste "nivå"

Alle tips om trening, hvile og mat/kaloriinntak mottas med stor takk!

Roger
Innlegg: 138
Registrert: 19 jan 2010 09:14

Re: Restitusjon vs vekttap ved løping

Legg innav Roger » 22 jun 2014 07:16

Hei. Dette ikke hokuspokus. Med trening 3 ganger i uken synes jeg det blir litt rart å kalle det i mellom øktene for restitusjon. Jeg ville kalt det den vanlige hverdag... ;-)

Jeg tillater meg å være så frekk å anta at du har hatt en liten vektøkning de siste ti årene. Dersom du har gått ned litt i vekt den siste tiden så trenger du bare å fortsette i samme ånden. Dersom vektleggingen har uteblitt så er det to ting som kan gjøres. Spise likt og trene litt mer, eller trene likt og strype inn litt på måltidene. Det går fint an å restituere seg i en periode med vektnedgang. Det ene utelukker ikke det andre. Restitusjon er ikke lik fråtsing ;-)

Konklusjon: Tren jevnt og trutt med den gradvise tilnærmingen du er i gang med, og kutt litt ned på mengden mat på hvert måltid. Gå på vekta en gang i mnd for å justere innsatsen.

Kvassheim
Innlegg: 3
Registrert: 21 jun 2014 21:54

Re: Restitusjon vs vekttap ved løping

Legg innav Kvassheim » 22 jun 2014 09:14

Takk for svar!
Du har helt rett i at vekten har økt de siste 10 år. Har gått ned 3 kilo som følge av treningen og justering av kosthold.
Men noe er jeg fortsatt usikker på.
En vanlig økt for meg foregår gjerne litt sent på kvelden. Hva bør jeg spise etter treningen da? ;) det var i hovedsak det jeg tenkte på når jeg brukte ordet restitusjon, mat etter trening. (Blander helt sikkert sammen noen begrep)

boas
Innlegg: 84
Registrert: 29 apr 2012 17:56

Re: Restitusjon vs vekttap ved løping

Legg innav boas » 22 jun 2014 11:28

Vit at vektreduksjon er 80% kosthold og 20% trening, du skal med andre ord trene veldig mye for å kompensere for det du dytter i deg. Jeg trener en del mer enn deg, men kan også legge på meg i perioder hvor jeg spiser mye dritt. Jeg merker også at det som bringer vekta ned igjen er å ha et normalt, halvsunt kosthold og trene jevnt.
Mitt råd til deg vil derfor være å finne en rutine og et kosthold som fungerer i hverdagen og som gir deg overskudd til å leve uten at du har overskudd av kalorier. Trener du en time rolig og forbrenner 700kcal er kanskje halvparten av dette kroppsfett og resten må erstattes. Det er ikke mer enn et par brødskiver og bør gå fint med et vanlig kosthold.

Kvassheim
Innlegg: 3
Registrert: 21 jun 2014 21:54

Re: Restitusjon vs vekttap ved løping

Legg innav Kvassheim » 22 jun 2014 17:17

Det skal jeg huske på og ta med meg videre! :)

Noen tips til hvordan mine 2-3 økter bør være? Har til nå løpt en rundtur ca en gang i uken på 7 km og prøvd å perse for hver gang. Burde jeg ha lengre økter med mindre intensitet eller noen kortere økter med svært høy intensitet?

Roger
Innlegg: 138
Registrert: 19 jan 2010 09:14

Re: Restitusjon vs vekttap ved løping

Legg innav Roger » 22 jun 2014 21:05

Angående trening er det mange veier til Rom. Jeg vil anbefale deg rolig trening, og satse på å øke lengden på turene. Dette gir deg et godt treningsgrunnlag, forebygger mer mot skader og gir flere kilometer totalt (sett i forhold til både vektnedgang og formutvikling).

Måltidet etter trening (joda, du har rett i at det er en del av restitusjonen det) sent på kvelden er egentlig ikke noe hokuspokus det heller. Det er viktig å spise noe. Vi bør alltid etterstrebe å fordele måltidene utover hele døgnet (helst ikke på natta, av psykologiske grunner) enten vi trener eller ikke. Spis vanlig sunn kveldsmat for deg å være, men ikke noe stort måltid. Kanskje 5-700 kcal? Vi kan alltids flisespikke på hva som er det optimale måltidet etter trening, men det blir som sagt flisespikkeri for en på ditt nivå. Dersom du ikke er på lavkarbokjøret, noe jeg fraråder, så kan du, dersom du er særs interessert i kosthold og trening, finne en del på www.olympiatoppen.no


Gå tilbake til «Trening»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 9 gjester