Stegfrekvens høy løper

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
ksme

Stegfrekvens høy løper

Legg innav ksme » 30 jul 2014 11:31

Ser det overalt er snakk om ideell stegfrekvens for løping. Dette må vel også være noe avhengig av høyde på løper? Men kan ikke se at dette er kommentert i artiklene jeg har lest om emnet. Er selv 193cm og har stort sett en frekvens på ca. 160-165. Om jeg skal opp i 180 som anbefalt føler jeg at det ikke blir fremdrift, kun jabbing. Løper 10k på ca 45 min med mål om under 40 min utover høsten. Noen som har noen tanker rundt dette?

Brukeravatar
knut42

Re: Stegfrekvens høy løper

Legg innav knut42 » 30 jul 2014 16:01

Jeg er 197cm og sliter med å holde 180 steg i minuttet. Triatlet Kristin Lie anbefalte meg en gang at jeg holdt rundt 170 steg i minuttet, på grunn av høyden.

Roger

Legg innav Roger » 31 jul 2014 06:26

Hei. Jeg er også rett over 1.90 og har kjent litt på dette med stegfrekvens. På mølla teller jeg ofte antall steg pr minutt. Dersom jeg prøver å holde et tilnærmet normalt steg med god frekvens kommer jeg rundt 170- 172 steg pr min. Jeg har ikke gjort dette ved utendørsløping. Det sies jo at mølleløping gir en litt høyere frekvens og fotisett nærmere loddpunktet (mølle er dermed et godt virkemiddel for å nettopp jobbe med bedre løpsteknikk). Jeg synes også at en frekvens på 180 blir litt ineffektivt, men mulig at det er en tilpasningssak....

ksme

Legg innav ksme » 31 jul 2014 10:50

Takk for svar! Jeg har nok litt å gå på når det gjelder frekvens, men 180 tror jeg er i overkant av det jeg kan klare. Satser på å komme opp i 170 med litt trening utover høsten. Jeg tenker at dette med stegfrekvens også kommer litt automatisk når formen og tidene blir bedre. Er vel lettere å holde høy frekvens og god steglengde når farten er høyere?

Roger

Legg innav Roger » 01 aug 2014 06:16

Ja du er nok inne på noe når du sier at det er lettere å holde større fart dersom stegfrekvens og seg lengde blir større... :-)

Løpshastighet= Stegfrekvens × Steglengde

Hehe. Men joda. Jeg synes det er lettere å holde høyere frekvens ved høyere hastigheter. Eller rettere sagt; når jeg øker frekvensen har jeg en tendens til å samtidig øke farten ( altså at jeg ikke reduserer steglengden tilsvarende økningen i frekvensen). Det må jo i og for seg være positivt, men jeg blir jo også tilsvarende mer sliten...

Roger

Legg innav Roger » 01 aug 2014 06:23

Prøv å løp til musikk. Prøv "all my life" med Foo fighters, eller Lose yourself av Eminem. Det er to sanger som ligger på drøye 170 bpm.

Brukeravatar
trygvan

Legg innav trygvan » 01 aug 2014 10:24

Roger skrev:Hehe. Men joda. Jeg synes det er lettere å holde høyere frekvens ved høyere hastigheter. Eller rettere sagt; når jeg øker frekvensen har jeg en tendens til å samtidig øke farten ( altså at jeg ikke reduserer steglengden tilsvarende økningen i frekvensen). Det må jo i og for seg være positivt, men jeg blir jo også tilsvarende mer sliten...

Det er ikke så rart. Du har rett i at løpehastighet = Stegfrekvens x Steglengde, men det er litt mer til det enn som så. Ved gange er det 100% rett, men ved løping må du huske på at "steglengde" er en kombinasjon av avstanden (utslaget) mellom føttene og den avstanden du tilbakelegger i lufta som et resultat av forrige fraspark og kroppens bevegelse; Med f.eks. en maks avstand mellom føttene på 80cm kan likevel hvert fotisett være 2 meter fra hverandre. Høyere frekvens innebærer at du skifter for- og bakfot raskere. Det betyr blant annet at du må føre standfoten raskere tilbake, altså får du ved høyere frekvens også større kraft i skyvet, enten du vil det eller ikke, og dette gir en lengre flygeavstand og dermed steglengde. Stegfrekvens og steglengde er altså ikke uavhengige størrelser. En kunne se for seg at en samtidig kortet ned maks avstand mellom føttene for å kompensere og redusere energibruken, men veldig korte, raske pendlinger krever også en energi. Retningsforandringer krever energi, og å ikke bruke sitt naturlige utslag i beina koster mer enn det smaker.

Å ha veldig høy stegfrekvens på lav fart er i alle fall for meg unaturlig, mens når jeg er i form er det som at det er lett å holde en nokså høy frekvens og da går det unna.

Jeg tror det som er poenget med å si at høy stegfrekvens er viktig i løping er at dersom du løper i en gitt fart og ser for deg at du skal aksellerere, så skal du fokusere på å øke frekvensen, ikke lange ut mer. Dette både fordi det da altså øker farten men også fordi du da bevarer et løpesett som er mer skadeforebyggende enn et der du lander med føttene foran kroppens tyngdepunkt. Å lange ut mer i stedet kan være en feil en del relativt nybegynner løpere gjør.
Har løpt i 12-15 år ettersom hvordan man regner. Perser: 800m-2:04.8 (1998), 1500-4:23.8 (2013), 3000-9:23 ('13), 5km-16:10 ('15), 10km-34:09 ('13), 1/2m-1:15:24 ('14), 1/1m- 2:41:18 ('13)

Roger

Legg innav Roger » 01 aug 2014 20:29

Godt poeng Trygvan. Takk for oppklaringen. Det har jeg ikke dvelt ved, men høres jo veldig fornuftig ut.

Gå tilbake til «Trening»