Progresjon

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
MDupe
Innlegg: 24
Registrert: 10 sep 2012 16:15

Re: Progresjon

Legg innav MDupe » 21 aug 2014 23:35

Løp forresten ei mil på 60 minutt på bane i dag, average puls på 117, average puls på 5 km 113. Bør jeg dra på litt?

MDupe
Innlegg: 24
Registrert: 10 sep 2012 16:15

Re: Progresjon

Legg innav MDupe » 21 aug 2014 23:38

Til opplysning er min hvilepuls om morgenen det laveste jeg har målt på 35, ligger på rundt 37-38. Makspulsen er på ca. 180

hailegeraldo
Innlegg: 126
Registrert: 06 sep 2012 14:36

Re: Progresjon

Legg innav hailegeraldo » 22 aug 2014 06:53

Det høres vel ut som at du kan dra på litt, ja. Hvis du løper noen km i terskelfart, hvor høyt ligger pulsen da?
Vi to har ganske lik hvilepuls og makspuls, så etter tabellen jeg har brukt kan du ligge stabilt på 130 på de rolige turene. Og du skal greit kunne løpe med puls 140-145 i en time uten å ta deg ut.

MDupe
Innlegg: 24
Registrert: 10 sep 2012 16:15

Re: Progresjon

Legg innav MDupe » 22 aug 2014 09:25

Det skal jeg prøve. Hva er terskelfart? :p

hailegeraldo
Innlegg: 126
Registrert: 06 sep 2012 14:36

Re: Progresjon

Legg innav hailegeraldo » 22 aug 2014 10:09

Terskelfart er den farten du kan holde uten å akkumulere melkesyre. En tommelfingerregel er at terskelfart er den farten du kan holde jevnt i ca 1 time hard løping.

MDupe
Innlegg: 24
Registrert: 10 sep 2012 16:15

Re: Progresjon

Legg innav MDupe » 22 aug 2014 10:33

Ok. Hvordan merker man at man får melkesyre da?

MissHyper
Innlegg: 99
Registrert: 12 aug 2011 12:58

Re: Progresjon

Legg innav MissHyper » 22 aug 2014 11:07

Opphoping av melkesyre merker du oftest i lårene/leggene og er rett og slett smerter/utmattelse i muskulaturen og man blir stiv i beina. Man kan trene terskelen høyere ved å løpe over terskel på et par av turene du har i uken. For å bli bedre må man over denne terskelen innimellom.

Godt å høre du har løpegleden! :D

hailegeraldo
Innlegg: 126
Registrert: 06 sep 2012 14:36

Re: Progresjon

Legg innav hailegeraldo » 22 aug 2014 11:09

Hvis du ikke klarer å holde farten oppe. Du klarer ikke ha rytmisk pust, du blir tung i beina, stiv i bevegelsene... Men dette har vel alle som har en eller annen pers på 100m eller mer kjent på..? Hvor går grensa? Det må du nesten finne ut av ved å løpe med konstant fart i en time. Klarer du ikke å holde jevn fart, men må slakke av etter hvert, er du over terskel. Har du løpt en time og kjenner at du kunne ha løpt fortere hele timen, har du ligget under terskel.

Brukeravatar
trygvan
Innlegg: 535
Registrert: 23 jan 2010 23:51

Re: Progresjon

Legg innav trygvan » 22 aug 2014 11:18

Hvis du vil erfare hva melkesyre er; prøv å løpe en 400 eller 800m konkurranse. 1500m kan også gå. Du kan til nød gjøre det på trening også, prøv å sette pers på distansen og gå ut hurtig. Det kjennes gjerne greit og fint en stund, men du kan få det noe så sinnsykt etterhvert. Det kan være en grei erfaring å gjøre seg. Jeg tror noe av det verste jeg har vært med på var den gangen jeg sprang 400m konkurranse som 17-åring. Primærdistansen min var 800, så på 400 hadde jeg en forventning om å kunne gi tilnærmet maks på hele distansen, men det sa ganske brutalt stopp etter 300m. Vel, jeg kom meg jo til mål og klarte å løpe det strekket, men snakk om tømmerstokker de siste 100 metrene! Det er melkesyre.

På langløp slik som 5km og lengre, så er det et mål å være i stand å holde høy fart uten at det begynner å bygge seg opp melkesyre. Melkesyren stopper på en måte bevegelsene og flyten, gir smerte som gjør det også mentalt tyngre å vedlikeholde høy hastighet. Det er vanskelig å bli kvitt hvis du får den for tidlig. Derfor er terskelfart, altså den høyeste farten du kan holde med stabil, ikke voksende melkesyre, et mål på trening å få til å bli høyest mulig. Denne hastigheten trener du på ved å trene mye terskeltrening, men du blir også god på det av å trene en del rolig. Hadd's tilnærming som er vist til ovenfor her har nok noe for seg, selv om jeg personlig foretrekker å trene noe mer variert og ikke så slavisk rolig som det legges opp til i det regimet.
Har løpt i 12-15 år ettersom hvordan man regner. Perser: 800m-2:04.8 (1998), 1500-4:23.8 (2013), 3000-9:23 ('13), 5km-16:10 ('15), 10km-34:09 ('13), 1/2m-1:15:24 ('14), 1/1m- 2:41:18 ('13)

MDupe
Innlegg: 24
Registrert: 10 sep 2012 16:15

Re: Progresjon

Legg innav MDupe » 23 aug 2014 23:10

Hehe, har nok fått melkesyre før Trygvan ;) Løp 10 km idag på bane på 50 minutter. Hadde en average puls på 135. Hadde mest sannsynlig kunnet kjørt på litt hardere, men følte meg bra sliten etterpå. Kanskje det var ca terskelfart?


Gå tilbake til «Trening»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Bing [Bot] og 4 gjester