Progresjon

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
Brukeravatar
sodalo
Innlegg: 392
Registrert: 18 jan 2010 18:19
Sted: Kyrksæterøra

Re: Progresjon

Legg innav sodalo » 17 okt 2014 12:21

Dette virker jo som en perfekt gjennomføring av ei tusing-økt. Vanskelig å lese hvorvidt man befinner seg under/over terskel. Økta kjøres jo progressivt. Synes pulsutviklingen virker normal på ei sånn økt.

Stort sett enig i hailegeraldo-way, det beskriver godt innhold i treningsuke, men vil også presisere litt. De overterskeløktene som nevnes er ganske mye mengde om hele økta skal kjøres jevnt over terskel, på dette nivået. Da må økta kjøres progressivt, og avslutte over terskel. Evt redusere mengde og kjør jevnt.

Jeg har også en mistanke om at sammenhengende løping i 10km like under terskel, på trening, blir tøft allerede nå, uten at farten reduseres betydelig. Kanskje begynne med 6km og jobb deg fram til 10. Start med 3x2000m, og øk til 5 når man er klar for det.

Jeg prøver å tenke tilbake til tiden jeg startet med løpetrening, våren 2008. Startet fra scratch. Jogget rolig noen turer for meg selv før jeg kastet meg med på fellestreninger. Her lokalt besto fellestreninger av 2 faste økter i uka, som på sommertid har vært utført nøyaktig på samme måte siden tidenes morgen. Var vel noe sånt:
1. "russer", som var en form for kortintervallpyramide på løpebane, med formen 100m,200m,300m,400m,400m,300m,200m,100m,100m,200m,300m,400m med pausejogg samme lengde som forrige drag, dvs 100m jogg etter 100m innsats
2. bakkeintervaller: 1km, 1,5km, 1km, 1km, med pausejogg samme distanse ned igjen.
Da gjorde jeg ikke annen trening enn dette. Hadde svært god framgang på gjennomføringen av disse øktene. På høsten/vinteren kjørte vi et annet opplegg, som også har vært det samme siden tidenes morgen; ei fast fellestrening i uka, med ulikt innhold fra gang til gang i en 5-ukers syklus, hvor man på uke 6 startet syklusen på nytt. Ganske motiverende, fordi når man startet syklusen på nytt så ble eventuell framgang veldig tydelig. Lite mengde, men med lange pauser mellom dragene, gjerne et par minutter. I tillegg var det ei ukentlig elghufsøkt, hvor melkesyrenivået nådde nye høyder.

De lange pausene oppmuntret til at det skulle smake blod i dragene. Hvert drag ble nesten som en konkurranse. Alt i alt rimelig fjernt fra ideologien jeg har trent etter de siste åra. Likevel vil jeg tro denne starten gav meg en skikkelig kickstart. Jeg fikk tøyd smerteterskelen veldig. Jeg satte nye grenser for hva som var greit, og det som var ugreit. Jeg fikk fart i kroppen. Jeg utviklet løpesteget. Den høye intensiteten ga god form, det var jo i praksis ganske likt tankene bak 4x4, uten at det var en bevisst tanke.

Sakte men sikkert gikk jeg mot mer normal trening; kontrollerte intervaller med større mengder, og flere og flere rolige kilometer. Ingen tvil om at det er det beste, men jeg ser ikke bort fra at litt eksperimentering med melkesyre kan være positivt en periode.

MDupe
Innlegg: 24
Registrert: 10 sep 2012 16:15

Re: Progresjon

Legg innav MDupe » 19 okt 2014 23:39

Tusen takk for tilbakemelding, tips, råd og veileidning. Hjelper meg mye i min utvikling. Har bestandig følelsen av når jeg løper på mitt raskeste, altså når jeg prøver å ta rekord, at "nå løper jeg jo fort, umulig at jeg kan løpe fortere nå". Men så viser det seg at tidene blir litt bedre etterhvert.;) det jeg følte som raskt før, føler jeg som rimelig treigt nå.;) noen som kjenner seg igjen?

Brukeravatar
sodalo
Innlegg: 392
Registrert: 18 jan 2010 18:19
Sted: Kyrksæterøra

Re: Progresjon

Legg innav sodalo » 22 okt 2014 11:15

Du er heldig, som kan glede deg til god framgang i lang tid, mens vi som har holdt på en stund er nødt til å jobbe hardt og målrettet LENGE for å være i nærheten av å tjene noen sekunder... ;-)

s_egeland
Innlegg: 189
Registrert: 07 feb 2014 12:15

Re: Progresjon

Legg innav s_egeland » 30 okt 2014 13:59

Veteran skrev: ... Derfor forandrer jeg dette til aa spoerre torolav og puma om hva det er jeg blokkerrer for/ikke for med meg av viktig info?
Naar dere har fortalt meg dette, skal jeg fortelle noe som boer vaere av stor interesse for alle...


Hva skjedde her egentlig? Jeg er spent på hva veteran har å dele!

Hvis ikke "Torolav" og "Puma" har svart enda kan jo jeg prøve. For meg virker det som om du (Veteran) sitt hovedbudskap er at vi her inne trener for lett og er for opptatt av restitusjon og "subbing" på langkjøringene. Han har nok et poeng i at mange nok kan presse hardere og få bedre resultater. Men du evner ikke helt å se an formen til den enkelte men er mer opptatt av å kritisere farten folk har på, på denne tråden anbefaler du å løpe raskere på langkjøring enn man evner i en 10km-konkurranse. Da må du skjønne at det er litt vanskelig å ta deg seriøst. Når det er sagt så synes jeg du kommer med en del bra og synes også innleggene dine er underholdende :-)

Nå er jeg spent på hva du har å dele! Håper det er noe nytt! Og ikke at du har trent mange som har fått suksess med ditt opplegg, eller at du har fått skryt av Johan Kaggestad og Grethe Waitz ;-)

mvh
Har løpt målrettet siden desember 2013. Perser: 5km-18:48 ('14) , 10km-38:05 ('16) , 21,1-1:29:39 (BCM '15) , 42,2-3:20:24 ('15) http://www.teamyolo.no

Brukeravatar
torolav
Innlegg: 141
Registrert: 08 jun 2012 10:44

Re: Progresjon

Legg innav torolav » 01 nov 2014 17:58

Hei,

Lot være å svare for at temaet ikke skulle "kuppe" tråden, men når det er sagt kan jeg si meg enig i det s_egeland poengterer.

Jeg er også lutter øre til Veterans erfaringer, men det er mulig å oppfordre til å "ta i" på trening samtidig som man ikke rakker ned på andres prestasjoner, men derimot klarer å sette seg inn i andres form/grunnlag - bare se på hva Trygvan skriver ;)

Og så kan vel ingen bombastisk hevde at de sitter på fasiten - det er jo tittenel til "trenings-forumet": "INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening"

Men å dele sine egne positive erfaringer (og andre man kjenner til) som har hatt gode resultater med sin tilnærming til trening er velkomment!

Arthur Lydiard hadde stor suksess som trener, og kan - i likhet med Veteran - vise til gode prestasjoner med sine treningsprinsipper. Likevel har andre, f.eks Canova, hatt suksess innenfor samme idrett med annerledes tilnærming.
Det må være rom for å akseptere at det er flere veier som leder til målet.
*2xSRM: 27:45 *10 km: 43:13 *Halvm:1:37:25


Gå tilbake til «Trening»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 5 gjester