DINE aller beste tips for de siste 4 ukene før halvmaraton

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
Brukeravatar
trygvan

Re: DINE aller beste tips for de siste 4 ukene før halvmarat

Legg innav trygvan » 27 okt 2014 18:03

Gratulerer med pers Agnes! Persen på 10km er nok rett om hjørnet. :)

Veteran - at det er flere her inne som har sagt imot deg, bør du ikke ta det som et signal? Jeg kan ikke se du kommer med noe nytt i innlegget ditt her.
Og angående at vi ikke tør trene eller anbefale hardt; Da jeg fikk strekkskade for 4 uker siden etter 25km i 3:50-fart, 4 dager etter halvmaraton på 1:15, var det kanskje fordi jeg trente for lett mener du?
Har løpt i 12-15 år ettersom hvordan man regner. Perser: 800m-2:04.8 (1998), 1500-4:23.8 (2013), 3000-9:23 ('13), 5km-16:10 ('15), 10km-34:09 ('13), 1/2m-1:15:24 ('14), 1/1m- 2:41:18 ('13)

fredrik

Legg innav fredrik » 27 okt 2014 20:16

Veteran skrev: for de fleste menn er jo livredde foraa bli
overtrent!! hahaha og atter ha...
Jeg sitter og ser paa resultater fra flere maratonloep de siste ukene, det virker nesten som du og etapr andre damer er de eneste som har forstaatt
at det maa trenes for aa oppnaa resultater.

Jag har läst en del av dina inlägg. Så vad ska jag göra som har blivit skadad flera gånger i samband med löping göra? Bara ignorera smärtan och öka intensiteten?

Brukeravatar
torolav

Legg innav torolav » 27 okt 2014 22:40

Slenger inn et "Gratulerer" til Agnes!

Agnes, det er hyggelig at du deler dine erfaringer og resultater. Takk for det!
*2xSRM: 27:45 *10 km: 43:13 *Halvm:1:37:25

Agnes

Legg innav Agnes » 28 okt 2014 09:56

Jeg skal ikke mene så mye om hva som er riktig for andre i forhold til hard trening, men for meg personlig så var det et åpenbart potensiale for å presse seg mer, særlig utendørs. Jeg trente mye hardt forrige sesong også, jeg kjørte Marius Bakkens maratonprogram til punkt og prikke, med noen økter i tillegg, to ganger, men det hjalp null, niks, nada. Det kjørte jeg stort sett på mølle.

Samtidig, det har også vært riktig å bygge opp mengde og intensitet gradvis. Jeg merker at om jeg fort øker mye, så ender jeg ofte sjuk eller med full motivasjonskollaps.

Akkurat nå er 5-6 mil i uka passe. Jeg øker dann og vann til 8, men da koster det veldig mye.

Veteran

Legg innav Veteran » 28 okt 2014 10:29

fredrik skrev:
Veteran skrev: for de fleste menn er jo livredde foraa bli
overtrent!! hahaha og atter ha...
Jeg sitter og ser paa resultater fra flere maratonloep de siste ukene, det virker nesten som du og etapr andre damer er de eneste som har forstaatt
at det maa trenes for aa oppnaa resultater.

Jag har läst en del av dina inlägg. Så vad ska jag göra som har blivit skadad flera gånger i samband med löping göra? Bara ignorera smärtan och öka intensiteten?

Skadad, paa hvilken maate? Olycka, traakket over eller vad? Daaliga sko, daaligt underlag? Smaerta var och hur? Du skall inte ignorera en alvarlig skada, men du
maaste taala endel smaerta i alla fall om du vill bli maratonare... Jag anar ju inte hur du traenar, hur mycket och vilket tempo, maanga ting att taenka paa...
Ytre smaerta aer inte farligt, saar og skador laeker sig sjaelva paa kort tid, indre smaerta pga daalig kondis, broestet & magen aer bara en traeningssak..
Men beraetta lite mer saa fixar vi detta, Heja Svedala !

Brukeravatar
torolav

Legg innav torolav » 28 okt 2014 11:38

Jeg trente mye hardt forrige sesong også, jeg kjørte Marius Bakkens maratonprogram til punkt og prikke, med noen økter i tillegg, to ganger, men det hjalp null, niks, nada. Det kjørte jeg stort sett på mølle.

Samtidig, det har også vært riktig å bygge opp mengde og intensitet gradvis. Jeg merker at om jeg fort øker mye, så ender jeg ofte sjuk eller med full motivasjonskollaps.

Hei Agnes,
Her poengterer du flere viktige elementer, synes jeg:
1) Man kan ikke nødvendigvis forvente at to personer responderer likt på et "ferdig-program". Akkurat derfor er det viktig å lytte til egen kropp, samt forstå prinsippene for god trening, og ikke bare følge et program slavisk.

2) Gradvis endring er nok lurt.Både mhp hva kroppen tåler, men så skal hodet være med også. Trening er vel for de fleste av oss noe vi gjør for å "svette bort stress", eller fordi det gjør at vi generelt føles oss bedre - og er en berikelse i hverdagen. Da er det dumt om treninga endres til å bli en plikt. Det aller viktigste treningsprinsippet er vel kanskje kontinuitet, og da gjelder det å styre unna det som saboterer kontinuiteten: Motivasjonssvikt, skader, sykdom.

Hva er ditt neste mål, Agnes? Sub 50 på mila?
*2xSRM: 27:45 *10 km: 43:13 *Halvm:1:37:25

fredrik

Legg innav fredrik » 28 okt 2014 13:13

Veteran skrev:
Skadad, paa hvilken maate? Olycka, traakket over eller vad? Daaliga sko, daaligt underlag? Smaerta var och hur? Du skall inte ignorera en alvarlig skada, men du
maaste taala endel smaerta i alla fall om du vill bli maratonare... Jag anar ju inte hur du traenar, hur mycket och vilket tempo, maanga ting att taenka paa...
Ytre smaerta aer inte farligt, saar og skador laeker sig sjaelva paa kort tid, indre smaerta pga daalig kondis, broestet & magen aer bara en traeningssak..

Långvarig skada i en vad på grund av för mycket hårdträning för en massa år sedan som jag fremdeles har en del problem med.

Ont i rumpan förra hösten, antagligen piriformis. Ingen oppenbar anledning förutom kanske för mycket fart i en del nedförsbackar.

Ont i framfotten förra hösten som medförde att det gjorde väldigt ont att gå barfota under några månader och några månader till tills det var någorlunda bra.

Nu får jag lite ont i ryggen efter en del hårdare pass.

Det jag ville få fram är att jag inte tror att jag är den enda som måste vara rätt försiktig med löpträning på grund av skaderisken. Det gäller nog flertalet att det inte bara är att träna en massa hårt.

Dina råd verkar bara vara baserade på din erfaring och vad som fungerade för dig och verkar helt missa att kanske inte alla tål och responderar lika bra eller på samma sätt på träning som du gjorde.

Agnes

Legg innav Agnes » 28 okt 2014 20:25

Hva er ditt neste mål, Agnes? Sub 50 på mila?

Åh, godt spørsmål!!

Ja, det har jeg jo virkelig ønsket meg lenge! Og så tenker jeg: nå er jeg jo veeeelig nær å være 1:4x på halvmaraton, tenk så kult DET hadde vært! Jeg har jo en veldig sprek mann og svigerinne, de ligger vel på 1:25, 1:26 som pers på halvmaraton, og jeg tenker at om jeg er på 1:40-tallet, liksom, så er det mer som om vi i det minste driver med samme idrett, bare på forskjellige nivåer. (Nå føles det som om jeg driver med jogging, mens de driver med noe helt annet, kanskje de flyr?) :mrgreen:

Og så sier mcmillan at nå er sub-4 på maraton innen rekkevidde.... Så kanskje det neste år?

Men sånn i går og i dag, på tur/retur jobb, så virker selv sub-timen på mila helt utopisk. Tung i kroppen, ja!! :lol:

Veteran

Legg innav Veteran » 30 okt 2014 09:37

fredrik skrev:
Veteran skrev:

Långvarig skada i en vad på grund av för mycket hårdträning för en massa år sedan som jag fremdeles har en del problem med.

Ont i rumpan förra hösten, antagligen piriformis. Ingen oppenbar anledning förutom kanske för mycket fart i en del nedförsbackar.

Ont i framfotten förra hösten som medförde att det gjorde väldigt ont att gå barfota under några månader och några månader till tills det var någorlunda bra.

Nu får jag lite ont i ryggen efter en del hårdare pass.

Det jag ville få fram är att jag inte tror att jag är den enda som måste vara rätt försiktig med löpträning på grund av skaderisken. Det gäller nog flertalet att det inte bara är att träna en massa hårt.

Dina råd verkar bara vara baserade på din erfaring och vad som fungerade för dig och verkar helt missa att kanske inte alla tål och responderar lika bra eller på samma sätt på träning som du gjorde.

Hej Fredrik. Du har tyvaerr haft max otur verkar det som. " saant aer livet"...
Hoeg fatt nedover har jeg ofte sagt kan vaere skadelig, jeg kjoerte alltid litt forsiktig foraa unnga slik skade, det kan vaere smart.
Annars har jag haft ryggproblemer pga prolaps etter en olycka, saa jag vet hva ryggen betyder...
Nej mina raad er erfaring fraan maanga maratonskolor med deltagare mellam 18 0ch 70 aar i flera vintrar, saa jag pratar inte alls endast om mig sjaelv.
Minns ofta att dom sade efter naagra veckors traening," och vi som trodde att vi traenade tidigare, haha"... naar dom fick springa tillsammmans med dom som var
mycket snabbare fick alla det x-tra kick som var noedvaendigt, dvs. de fikk "rompa i gir" som det heter paa godt norsk.
Jeg merket det for min egen del da jeg begynte, ble kalt "maratonern" da jeg spilte 3.div. fotball i Sverige fordi jeg sprang mer enn de andre, men da jeg begynte
aa trene loeping i Norge etter kneoperasjon, forstod jeg at jeg maatte skjerpe meg hvis jeg ville faa opp farten litt... Hadde tur og fikk trene mye sammen med
eliteloepere, og da gikk det opp for meg at det jeg tidligere trodde var hard trening, bare var lett jogg...
Saa absolutt alle har mye mer inne enn de slev tror, mye mer, saa tren sammen med de som er ebdre, og konkurrer saa ofte dere kan, det gjoer susen~~ Lykke til!!

Gå tilbake til «Trening»