Langløp smart før maraton?

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
StianO.

Re: Langløp smart før maraton?

Legg innav StianO. » 02 sep 2014 20:03

Jeg tror kanskje Jack Waitz er i snilleste laget her, ja. Men akkurat poenget hans med at det ikke spiller så veldig stor rolle hva man gjør de siste tre ukene er det vel kanskje likevel noe i? Tviler på han (eller noen andre) mener man bokstavelig talt skal legge seg på sofaen tre uker i strekk istedenfor å trene. Men å trappe treningen gradvis ned frem mot løpsdagen er jo noe mange snakker varmt om.

Brukeravatar
trygvan

Legg innav trygvan » 02 sep 2014 21:23

Joda, enig i prinsippet om å trappe gradvis ned. Det har jeg også beskrevet i innleggene mine i flere tråder her inne i det siste. Det er bare at jeg synes en påstand om at "det eneste du kan gjøre feil siste tre ukene er å trene for mye" blir alt for enkel. Det er mye du kan gjøre feil og noe du kan gjøre rett. Et godt poeng er f.eks. å ta noen solide kvalitetsøkter med jevne mellomrom rundt konkurransefart, slik at kroppen blir mest mulig vant med akkurat den intensiteten. Et annet poeng er at du ikke må hvile for mye slik at du blir dau og slapp. Gjør du det feil kan du fort ende opp med en dårligere tid selv om du er uthvilt, ift om du bare hadde trent gjennom konkurransen. Denne artikkelen synes jeg beskriver et opplegg som jeg synes ser brukbart ut: http://www.runnersworld.no/artikler/sli ... -siste.htm
Har løpt i 12-15 år ettersom hvordan man regner. Perser: 800m-2:04.8 (1998), 1500-4:23.8 (2013), 3000-9:23 ('13), 5km-16:10 ('15), 10km-34:09 ('13), 1/2m-1:15:24 ('14), 1/1m- 2:41:18 ('13)

Brukeravatar
kollis

Legg innav kollis » 21 des 2017 14:03

Ja Trygvan det er ikke så enkelt som å slappe av før Maraton...Jeg bruker å ta med vekt ,muskel masse ,alder,evt om du skal løpe et sted der du er mye høyere over havet enn det du bruker og hvor du løper ...... til å finne ut hva som logisk sett passer til en slik situasjon... :ugeek: 1 pri er da hviklen situasjon motoren din er i .Noe Northug og det ser ut som Martin Johnsrud Sundby har det samme problemet..Motoren i kroppen avgjør hele resultatet er ikke den på fungerer ikke kroppen uansett ...Men jeg regner med om noen år har sikkert de fleste forstått dette... :mrgreen: Kan si det slik jeg trente ikke noe farts løping på 2månder bare motor og hadde ingen problemer å følge de jeg trente sammen med i konkurranse fart
....har lært meg mye om hvordan motoren fungerer ...motor avgjør kondisjons nivået ditt ;)

Gå tilbake til «Trening»