To maraton på 6 uker

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
endrixen

To maraton på 6 uker

Legg innav endrixen » 08 sep 2014 11:51

Jeg prøver meg på en maratondebut i Oslo 20.sep (håper på en sluttid på ca. 3.15).
Fikk for noen uker siden mulighet til å løpe New York Marathon 2.nov også.
Jeg har fulgt maratonprogrammet til Marius Bakken fram mot Oslo, men lurer på om dere
har noen gode råd til hvordan legge det opp mellom løpene?

Tenker i utgangspunktet 2 uker recovery etter Oslo og 2 uker taper før New York.
Det gir mulighet for 2 harde uker i midten. Spørsmålet er hvor hardt jeg bør gå på der?
Har kjørt noen harde maratonøkter (progressive langturer) før i tillegg til de rolige lange (20-33km), restitusjonsøktene (6-12km)
og masse varierte intervaller. Kan det være lurt å kjøre høy mengde og intensitet i de to ukene og flere av de hardeste langøktene?

Gleder meg til maratonhøst!! :-)

Endre

Brukeravatar
ipconfig

Re: To maraton på 6 uker

Legg innav ipconfig » 08 sep 2014 21:12

Siden du er bra trent så ville jeg tatt det rolig første uka etter Oslo. Så hvis overskuddet kommer i uke 2 så ville jeg kjørt noen "halve" intervall økter. Kjører du f.eks. 8x4min økter så ville jeg kjørt 4-6x4min. Kjører du progressive langturer på 18-20km så kjør de på 12-14km. I uke 3 kan du godt "klemme til" og kjøre rundt 70-90km. Så kjører du vanlig nedtrapping siste 2 ukene.

I New York er vel det viktigste opplevelsen. Har ikke løpt der, men løypa skal vel ikke være særlig rask. Grattis med NY billett!

endrixen

Legg innav endrixen » 12 sep 2014 05:09

Takk for svar!
Gleder meg til å løpe i New York. Blir fett! :-)

Endre

joyo

Legg innav joyo » 19 sep 2014 06:39

Takk for svar!

Gå tilbake til «Trening»