Hvor viktig er intervaller med høy puls?

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
Hauginger

Hvor viktig er intervaller med høy puls?

Legg innav Hauginger » 18 jan 2015 22:37

Trener mot HM - løper første løp i april. Fokuserer på mengde nå i vintermånedene, og løper intervaller på terskel. Kjører 12x1000 og sammenhengende økter over/under terskel. Kjører også langturer (20km +) med fart. Løper ikke økter i høy sone 4 eller sone 5. Planlegger å legge inn mer høyintensiv trening de siste 6 ukene før konkurranse.

Spørsmålet er: burde jeg trene mer intensivt gjennom hele året, eller funker det å trene slik jeg gjør nå?

Veteran

Re: Hvor viktig er intervaller med høy puls?

Legg innav Veteran » 19 jan 2015 06:42

Hauginger skrev:Trener mot HM - løper første løp i april. Fokuserer på mengde nå i vintermånedene, og løper intervaller på terskel. Kjører 12x1000 og sammenhengende økter over/under terskel. Kjører også langturer (20km +) med fart. Løper ikke økter i høy sone 4 eller sone 5. Planlegger å legge inn mer høyintensiv trening de siste 6 ukene før konkurranse.

Spørsmålet er: burde jeg trene mer intensivt gjennom hele året, eller funker det å trene slik jeg gjør nå?

Hei og Godt Nytt loepeaar! Fortell alder, maalsetting for helmara og hva du mener med "langturer 20 km. m. fart.(km.tid
og det samme med 1000 m.intervallene (km.tid).

Naar jeg vet det skal du faa gode raad som vil gjoere maraton til en lek.

Brukeravatar
torolav

Legg innav torolav » 19 jan 2015 10:38

Hei,

Er "HM" halvmaraton eller helmaraton? :)

Mitt raske innspill er å - inspirert av Canova - heller gjøre unna noe hurtig trening tidlig, og heller øke grad av spesifisitet når konkurransen nærmer seg - f.eks erstatte 1km-intervaller med 2-3km-intervaller.

Langturene kan også gjøre med spesifikke, med et tempo litt lavere enn forventa konkurransetempo. (Hvor nært konkurransetempo avhenger av nivå, bakgrunn, robusthet...mange elementer - men så lenge man lytter til kropp og dagsform går det vel bra)
*2xSRM: 27:45 *10 km: 43:13 *Halvm:1:37:25

s_egeland

Legg innav s_egeland » 19 jan 2015 12:13

HM = Halvmaraton. Helmaraton er jo en helt unødvendig spesifikasjon på linje med heltime, helliter og helbror! ;)

Hvis du kun trener til halvmaraton og ikke andre kortere løp er det bare å holde fokus på din aerobe kapasitet, en HM gjennomføres rett under terskel. Langkjøringer for å trene utholdenhet, tempoøkter og intervaller for å få opp terskelfarten. Synes ikke du skal øke intensiteten på øktene når løpet nærmer seg, heller øke spesifisiteten som Torolav sier. Lengre intervaller i ønsket konkurransefart med korte pauser er viktig!

Ville allikevel kjørt en og annen fartsøkt med høy intensitet for styrke, løpsøkonomi og variasjon. Dette kan jo kjøres på slutten av en langkjøring også.
Har løpt målrettet siden desember 2013. Perser: 5km-18:48 ('14) , 10km-38:05 ('16) , 21,1-1:29:39 (BCM '15) , 42,2-3:20:24 ('15) http://www.teamyolo.no

Brukeravatar
torolav

Legg innav torolav » 19 jan 2015 14:38

He he, tenkte også at "HM" var halvmaraton, men det viste seg at noen kan tolke det som "helmaraton" - så derfor uttrykte jeg meg mindre skråsikkert.

I oktober hadde jeg som mål å komme under 1:40 på halvmaraton (HM) (4:45 min/km). Eksempel på spesifikke økter ila en 8-ukers periode jeg gjorde da var:
* Intervaller 3,8km x 3 i 4:40-4:35 min/km (litt raskere for hvert drag) + 1,8 km x 2 i 4:35-4:30 min/km (totalt knappe 15 km i litt raskere enn målfarten)
* Tempoturer à 15 km i 5km-runder, i fart 5:00/4:50/4:37 min/km (sisterunden "dro jeg på" litt for å teste hvordan formen var)
* Tempoturer à 18 km i fart ca 5:00 min/km

Tempoturene ble typisk 23-25 km totalt med oppvarming og nedjogg.

Resultatet ble litt under 1:39, ca 4:40 min/km.

Basert på den erfaringen er mitt inntrykk at slike spesifikke økter er gode for å hente ut potensialet på halvmaraton.

Skal jeg gjøre det igjen vil jeg prøve å ta meg litt sammen, og kjøre de lange tempoturene enda flere km....kanskje 20-21 km i ca 15 sek/km saktere enn målfarten.

Brukeravatar
NorwegianRunner

Legg innav NorwegianRunner » 19 jan 2015 15:06

Halloen!

Jeg lever i en tro om at trening i sone 4 og sone 5 (altså høyintensiv trening), vil utvide hjertets volum, og dermed påvirke mengden blod og oksygen som pumpes i hvert slag. Med større kapasitet per slag, behver ikke hjertet å pumpe like raskt som før på den samme intensiteten, og dermed vil man kunne løpe raskere.

Det er MIN teori, men jeg er ikke bombastisk i forhold til om det er vettugt :-D

Jeg har også halvmaraton som mål til høsten, og hvis noen vil - så kan treningen følges i detalj på min blogg.

Håper jeg ikke var helt på jordet med dette svaret mitt.

Brukeravatar
torolav

Legg innav torolav » 22 jan 2015 10:11

Jeg lever i en tro om at trening i sone 4 og sone 5 (altså høyintensiv trening), vil utvide hjertets volum, og dermed påvirke mengden blod og oksygen som pumpes i hvert slag. Med større kapasitet per slag, behver ikke hjertet å pumpe like raskt som før på den samme intensiteten, og dermed vil man kunne løpe raskere

Enig i det. Det er i alle fall en av flere faktorer som påvirker løpsprestasjoner. Intet enkelt tema å være bombastisk på, t.o.m de lærde strides:
http://www.kondis.no/getfile.php/1983760.1495.cubvpxbvac/Kondis09nr5_Loping_Fagartikler_Kondiskrigen_mye_og_langt_eller_4x4.pdf

For å sitere Greg McMillan (https://www.mcmillanrunning.com/tips) om VO2-maks-trening:
This is definitely a case where less is more.

Det stod også en artikkel i Kondis for en tid tilbake om "hvorfor elite-løpere ikke trener 4 x 4". Hovedbegrunnelsen var restitusjonstid i forhold til terskelintervaller, og at man med terskelintervaller gjerne fikk mange flere km i "relevant fart" fordi man kunne ta flere drag. Henrik Ingebrigsten, som bare har konkurransevarighet på under fire minutter, trener visstnok en hel del 10 x 1000 m.

Mosjonister som trener "lite" klarer sikkert å hente seg inn før neste økt uansett, så man kan tillate seg å trene hardt ("hardt" som i høy intensitet). Samtidig er det min forståelse at terskelfart også lettere lar seg påvirke av trening enn VO2-maks - spesielt etter noen år med trening. En tommelfingerregel for terskelfart er "konkurransefart i en times varighet". Man bruker gjerne noe mer tid på halvmaraton enn én time :) , men terskelfarten er nok likevel høyst relevant.

Det er mye mer man kunne skrevet om dette, men tror jeg runder av. Og din tilnærming, Norwegian Runner, fungerer tydeligvis den også - hvis du er god for heftige 1:20 på halvmaraton!

Brukeravatar
sodalo
Sted: Kyrksæterøra

Legg innav sodalo » 23 jan 2015 13:18

Mye gode innspill!
Jeg skrev denne artikkelen i bloggen min for et par år siden:
https://sodalo.wordpress.com/2012/08/07 ... ensetning/
Her er ingen fasit, men gir kanskje noen et grunnlag for å tenke selv?

Brukeravatar
kollis

Legg innav kollis » 24 jan 2015 16:41

Høy puls i intervaller er viktig for hjertet .Ønsker du ikke hjerte treninga ,men trene resten av kroppen,tar du lange rolige økter .Bør en velge ut i fra sine egne behov...
Når en trener er det også viktig å ta seg helt ut ...mao tømme lagrene av energi...Problemet når en ikke gjør dette ofte er at man får skader når man velger å gjøre dette.
Da kan man presse seg så langt kroppen og mentale tillater dette og etter på vente med å spise for å kompensere for at man ikke kommer langt nok ned ...
Når du gjør dette kan det sammen lignes med å ta høyde opphold,,,du kommer raskere i kjelleren når du er på 3000meter. Mao samme effekt på kroppen når du venter med å spise...Er du ikke kjelleren ofte nok får du liten fremdrift i treninga ..De fleste liker å konkurrere seg i form eks ski Dario da oppnår du det samme ,,,Du er ofte i kjelleren....

Konklusjon Høy puls bekrefter ditt nivå ,er + for hjerte så lenge du kjører deg helt Tom for energi (kan være skadelig når du ikke blir sliten nok) . Om du velger å kjøre deg tom med lang tids trening eller høy farts trening , har lite å si for kroppen.Du oppnår det samme,,,,
Ps Her tar jeg ugangs punkt i hjerne forskning og drar mine konklusjoner fra dette ...Hjerne forskning er lite brukt innen sport tror jeg....hjernen styrer kroppen ,men du kan styre hjernen når du kan kjøre reglene

Brukeravatar
NorwegianRunner

Legg innav NorwegianRunner » 27 jan 2015 11:48

Det er mye mer man kunne skrevet om dette, men tror jeg runder av. Og din tilnærming, Norwegian Runner, fungerer tydeligvis den også - hvis du er god for heftige 1:20 på halvmaraton!

Nå skal jeg ikke påstå at jeg er er god for 1:20 i skrivede stund. Du har vært innom bloggen virker det som? :D
Men nei... 1:20 er målet mitt om 9 måneder. DA er jeg forhåpentligvis god for 1:20, og DA vet jeg om min tilnærming fungerer :)

Gå tilbake til «Trening»