Hvor viktig er intervaller med høy puls?

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
Brukeravatar
torolav

Re: Hvor viktig er intervaller med høy puls?

Legg innav torolav » 27 jan 2015 13:08

..er + for hjerte så lenge du kjører deg helt Tom for energi (kan være skadelig når du ikke blir sliten nok)

Hm. En litt uvanlig påstand, men mhp trening finnes det jo ingen fasit :)
Av egen erfaring blir jeg oftere småsyk om jeg trener veldig hardt, som igjen fremtvinger treningsfrie dager.Jeg har hatt størst fremgang om jeg ikke tar meg helt ut, men får desto flere dager hvor jeg kan trene. (Dette er nok avhengig av totalbelastningen også, men det gjelder jo for de fleste mosjonister - man må ta hensyn til jobb, familie, etc)

Nå skal jeg ikke påstå at jeg er er god for 1:20 i skrivede stund. Men nei... 1:20 er målet mitt om 9 måneder.

Vel, om det er målet så er du kanskje ikke fryktelig mange minutter unna per i dag? Uansett om du klarer målet eller bare nesten klarer det...1:20 er styggfort, synes jeg da.

Jeg vet ikke hva trådstarer Hauginger tenker? Blir du noe klokere av denne diskusjonen?
*2xSRM: 27:45 *10 km: 43:13 *Halvm:1:37:25

Hauginger

Legg innav Hauginger » 27 jan 2015 20:45

Takk for alle gode innspill! Jeg registrerer at det er delte meninger om behovet for å trene anaerobt.

For egen del har jeg helt kutta ut 4x4 og denslags fordi jeg føler at jeg ikke får utbytte av så korte treningsøkter. Men jeg trener mye høypuls i bakke i terreng på sommerhalvåret. Mulig jeg bør legge inn noen høypuls-sekvenser i løpeøktene nå i vinterhalvåret.

Er veldig glad i økter av typen 12x1000 eller 3x3000, ligger for tiden på 14 km/t. Har mål om å løpe HM under 1:35 om ikke altfor mange måneder.

Brukeravatar
kollis

Legg innav kollis » 27 jan 2015 23:07

..er + for hjerte så lenge du kjører deg helt Tom for energi (kan være skadelig når du ikke blir sliten nok)

Hm. En litt uvanlig påstand, men mhp trening finnes det jo ingen fasit :)
Av egen erfaring blir jeg oftere småsyk om jeg trener veldig hardt, som igjen fremtvinger treningsfrie dager.Jeg har hatt størst fremgang om jeg ikke tar meg helt ut, men får desto flere dager hvor jeg kan trene. (Dette er nok avhengig av totalbelastningen også, men det gjelder jo for de fleste mosjonister - man må ta hensyn til jobb, familie, etc)

Grunnen til du blir småsyk ...Sa jeg i innlegget, har du ikke ofte nok hard økter fører dette til at du blir syk ...Når du leser om hjernen ,er den inndelt i 2 deler .Den ene delen av hjernen har som hovedoppgave og produsere energi.Den gjør deg utadvent. Når du blir riktig sliten blir du innadvent.Trener du halveis og ikke blir innadvent slites \stresses kroppen for mye (kroppen har andre oppgaver enn å produsere energi hele tiden). .Eks skiløper Bjørn og skøyte løper koss sier de presterer bedre etter sykdom.i ol ..Resultatene med halveis trening blir fremgang en periode så stagnasjon så begynner resultatene å krype nedover til en skade oppstår...Dette slipper du med min. 1av 4 treninger med å ta konkurranse eller trening som gjør deg innadvendt...
Totalbelastningen blir mindre av å gjøre dette nå når jeg gjør dette kan jeg ligge på over 140km i uka + full arbeid .(før 90km),vist jeg ønsker det.
+at du trener mer effektivt og fri gir tid til familie etc...
Her snakker vi om fremgang ...Trener du for å senke sukker nivået\energi nivået i kroppen går dette fint uten å bli sliten..men musklene blir ikke sterkere
Hvorfor tror ikke svenskene på at Martin Johnsrud Sundby trente så mye ?mye hard trening? Hvorfor drar Petter på høyde opphold ,,,Fordi det gir raskere fremgang...
Jeg er fullt klar over at de jeg sier er uvanlig,,,men ser en på hjernens oppbygning ,,,må hjernen settes i en situasjon som gjør den lettere i stand til å tåle belastninger på kroppen... 4x4 er mini versionen av det jeg sier her, som sier at å ta seg litt ut gir mest fremgang..
ps den innadvente delen av hjernen produserer muskler....

Brukeravatar
NorwegianRunner

Legg innav NorwegianRunner » 28 jan 2015 00:34

Du verden. Nå ble jeg målløs.

Hauginger:
Skriv gjerne litt om hvordan det går etterhvert da. Hva slags resultater du oppnår med treningen. Alltid moro å se hva som funker for folk.

Brukeravatar
torolav

Legg innav torolav » 28 jan 2015 12:49

Har mål om å løpe HM under 1:35 om ikke altfor mange måneder.

Lykke til med det! Støtter meg til Norwegian Runner, og håper du skriver litt om hvordan det går.

Hva er forøvrig utgangspunktet ditt? Dvs. hva er din halvmaratonpers nå? Og hvor mange km/uke løper du?
*2xSRM: 27:45 *10 km: 43:13 *Halvm:1:37:25

Brukeravatar
Marjan
Sted: Søndre Oppdalen, Lunner
Kontakt:

Legg innav Marjan » 28 jan 2015 13:12

Inspirert av McMillan sitt treningsopplegg (i hovedsak fra boken You (Only Faster)), kjører jeg nå en økt med intervaller på svært høy puls (i5) de første ukene av et 16 ukers treningsprogram (McMillan sitt program går egentlig over 12 uker, men jeg har modifisert det slik at det varer frem til Hadeland Maraton 9. mai). Jeg har aldri drevet med denne typen trening før (kun løpt ultradistanse tidligere, og treningen min har i hovedsak bestått at å samle km i lav intensitet, i1 og i2), så jeg vet ikke hvordan jeg responderer på det, men er fornøyd med opplegget så langt. Meningen er å utvikle fart før man begynner med mer klassisk maratontrening (McMillan henter akkurat dette fra Gabriele Rosa, som skal ha sagt: «The early training should fatigue the runner from the speed of the training. The later training should fatigue the runner by the duration of the training.») Det gir mening i forhold til å legge den mest konkurransespesifikke treningen nærmest konkurransen (jeg trener mot maraton og lengre distanser), mens man tidligere kanskje gjorde det annerledes (bygget base/grunnlag først, og utviklet fart senere). Etter Hadeland Maraton er mitt neste mål Hornindal Rundt (75 km i fjellterreng, 5600 høydemeter). Jeg kommer derfor til å gå videre fra maratontrening til mye mengde i lav intensitet, mye terreng, og en god del høydemeter hver uke (4000-5000 høydemeter i uken).
Så, hvor viktig er intervaller med høy puls? Jeg tror det er helt avhengig av hva målet ditt er! (EDIT: Og hvordan du responderer på treningen.)

Brukeravatar
NorwegianRunner

Legg innav NorwegianRunner » 28 jan 2015 19:29

Høres fornuftig ut marjan! Spent på å høre dine resultater også, ettersom det er litt samme teori jeg selv har. Først hjertekapasitets-trening, deretter utholdenhet og terskel. Lykke til! :-D

Hauginger

Legg innav Hauginger » 28 jan 2015 22:18

torolav skrev:
Har mål om å løpe HM under 1:35 om ikke altfor mange måneder.

Lykke til med det! Støtter meg til Norwegian Runner, og håper du skriver litt om hvordan det går.

Hva er forøvrig utgangspunktet ditt? Dvs. hva er din halvmaratonpers nå? Og hvor mange km/uke løper du?

Prøvde HM på flat asfalt for første gang i høst ( har tidligere løpt distansen kun i terreng) og kom inn rett under 1:38. Løper 75km per uke nå i vintermånedene, men har et lavere årsgjennomsnitt - løp drøyt 3000 i fjor. Har et litt mer langsiktig mål om sub 1:30 - iallfall før jeg bikker over i K40-45 klassen.

Marjan: takk for tips! Hvordan ser i5-øktene dine ut?

Og NorwegianRunner: oppdatering kommer! Har forresten sjekka bloggen din - kult at du er såpass detaljert om øktene dine.

Brukeravatar
Marjan
Sted: Søndre Oppdalen, Lunner
Kontakt:

Legg innav Marjan » 29 jan 2015 10:59

Hauginger skrev:Marjan: takk for tips! Hvordan ser i5-øktene dine ut?

De første ukene har jeg slike økter på programmet, maks en slik økt i uken:

12-16 x 400m / 200m hvile
6-8 x 800m / 400m hvile
10-12 x 1 min / 1 min hvile
5 x 2 min / 1 min hvile

På mitt første forsøk på den første økten der, så holdt det med 12 x 400m for min del (bestemte meg for det på forhånd, da jeg ikke visste helt hvordan en slik økt ville være, og jeg ville heller ha 12 gode drag enn 16 halvgode).
Jeg ligger forøvrig i nedre del av sonen, så det er ikke all out på dragene. Jeg har av og til noen rene sprintøkter også, (8-10 x 25 sek / 1 min hvile), men det er svært sjelden (kun to ganger i løpet av 16 uker, den siste faktisk i uken hvor jeg skal løpe maraton... jeg får se når jeg kommer til mai om jeg faktisk gjør den økten da, eller om jeg heller tar en rolig halvtime og avslutter med noen korte sprinter for å få litt følelse av fart i beina).

EDIT: Jeg løper ikke på flat vei (har bare konkludert med at det knapt finnes her på Hadeland, så kommer til å ta tempoøkter på bane til våren, for det har vi i hvert fall her, kun en kort oppvarming unna), så holder ikke jevnt tempo. Så lenge innsatsen/anstrengelsen er jevn på dragene, og puls blir da veiledende for meg, så er jeg fornøyd.

Johnny Puma

Legg innav Johnny Puma » 11 feb 2015 15:28

NorwegianRunner skrev:Halloen!

Jeg lever i en tro om at trening i sone 4 og sone 5 (altså høyintensiv trening), vil utvide hjertets volum, og dermed påvirke mengden blod og oksygen som pumpes i hvert slag. Med større kapasitet per slag, behver ikke hjertet å pumpe like raskt som før på den samme intensiteten, og dermed vil man kunne løpe raskere.

Det er MIN teori, men jeg er ikke bombastisk i forhold til om det er vettugt :-D

Her må jeg innrømme at jeg støtter meg på Hoff/Helgeruds tilnærming, nemlig at hjertet trenes best når man ligger akkurat under syregrensen. Altså intensiv trening, men IKKE høyintensiv.

Grunnen til dette er at man ønsker å fylle hjertet med så mye blod som mulig, og holde denne tilstanden en viss periode. Ved lavere eller høyere intensitet enn akkurat under terskel vil man ha hhv. for lav fyllingsgrad eller melkesyre som tvinger intensiteten ned for tidlig.

"Høyintensiv trening" er hovedsakelig en type muskulær trening som utøves av de som har behov for ekstremiteter, som f.eks. sprintere og styrkeløftere.

Gå tilbake til «Trening»