Veteran skrev:Hei. Kan du komme med et bevis, helst egne tider, som beviser at alle vi idioter som lander paa haelen har feil teknikk? For den som oensker aa loepe fort
er det vel tiden som teller, og ikke kun finslepen teknikk? Men du mner at alle vi som loeper/har loept fort selv om vi lander paa haelen, vi har en uvane?
Det virker som du har forlest deg paa noe som du helst ikke burde ha lest, men slik er det desverre med mange unge haapefulle som tror at det finnes lettvinte
loesninger paa alt, og at hard trening ikke er noeedvendig.
Fernando Ramirez: " riktig teknikk er aa la haelen treffe underlaget foerst, deretter midtfoten og endelig spissen "
Videre av samme mann: " vaer kritisk til s.k. eksperter og raadgivere. Husk at veldig mange utelukkende har oekonomisk motivasjon for aa uttale seg som de gjoer".
Disse kloke ord er helt i stil med hva jeg hele tiden har hevdet. Det er paa samme maate som med forskning som er "kjoept og betalt".
De aller fleste maratonnere med respektable tider er uenig med deg i din synsing, saa ta kontakt med noen med erfaring saa faar du vite hva som er best.
Hei Veteran

Først; "s.k.eksperter" hva er dette? #nysgjerrig
Løpsteknikk: Å sette foten ned foran hoften/tyngdepunktet ditt vil bremse farten din, det er enkel fysikk INGEN kan si seg uenig i. Bremsing av farten er jo en uvane når man vil løpe fort. Men man kan jo lande på hæl under tyngdepunktet også, da er det, etter min mening, ikke en stor uvane mtp. løpsøkonomi, da er det mer snakk om slitasje på ledd, og der er jeg på tynn is.
Du viser til Ramirez som er en tidligere 100m-løper, og noen råd han ga "joggere" i Nettavisen. Merkelig at en 100m-løper, som aldri lander på hælen selv, skal anbefale dette. Jeg tenker det må være fordi han aldri er opptatt av løpsøkonomi når han løper i aerobt tempo.
Her er to eksempler på to "maratonnere" med relativt respektable tider: Følg med på teknikken i disse slow-motion-videoene. Man blir ikke verdensrekordholder i dag uten bra løpsteknikk, her snakker vi mellomfot og INGEN vekt på foten før den er under tyngdepunktet. Se på barfotsteget til Haile og hvordan vristen spennes

Haile: https://www.youtube.com/watch?v=L3s7z8DXVwo
Kipsang: https://www.youtube.com/watch?v=bnJxL1WYOcM
Og så bevis ut ifra egne tider:
- HM 2012 - Hælløping - 1:45

- HM 2015 - Mellomfot - 1:31

Så nå regner jeg med at du er konvertert, Veteran

Mvh