Oahoah skrev:Hei,
Adidas Takumi Sen er mine favorittsko også! Har to par av både versjon 1 og 2 (kjøpt på Running Warehouse), og kjøpte et par versjon 3 med Boost på Löpelabbet forrige uke. Skoen i min str veier 156 gram, men har overraskende god demping.
Løper alltid med et smil rundt munnen med de skoene på!
Forøvrig liker jeg Adidas sko best; løper mest med Adios når jeg har "restitusjonsturer", men kan også bruke Mizuno Ronin til dette. Asics fikk fornyet tillit etter at jeg har kjøpt to par Hyperspeed 6 til god pris på XXL (ca 500kr per par), mens Asics Sky Speed kun er brukt én gang... En stund siden jeg har løpt med DS Racer også, men den er vel helt OK.
Adidas Feather har jeg brukt ved et par løp - har litt mer hæloppbygging enn de andre skoene mine. Jeg gjør litt motsatt av kanskje en del andre - jeg løper gjerne konkurranser med litt mindre aggressive sko og med kanskje litt mer støtte (som Adios), mens jeg på trening ofte kan bruke Hagio, Takumi Sen og Hyperspeed. Tanken er å trene når jeg trener (dvs belaste beina med sko som trener muskelaturen, sener, etc), men å bruke sko som avlaster litt muskulatur osv under konkurranse. Har aldri forstått de som trener med Kayano, og så kliner de til med en konkurransesko uten støtte under et løp - da ber du om krampe spør du meg...?
På sentrumsløpet til helga så blir det Takumi Sen 3.
Heh ie! jeg ler litt naar jeg ser hvor mange ulike sko dere bruker, jfr. med oss fattigluser som hadde kun to par, og det var nok. Vi var smarte og proevde foerst ut
passformen, det aller viktigste for alle sko. Jeg har "bjoennalabb", andre lange smale foetter, saa aa kjoepe sko med feil fasong er uneodvendig .
Ett par med god demping til all trening og ett lettere m. mindre demping til konkurranser er nok.
Det blirmed sko som med en mangde ulike treningsopplegg som jeg forstaar at dere leser, de forvirrer mer enn de hjelper, men det ligger oekonomiske hensyn
bak som jeg nevnte tidligere.
Jeg regner med at naar du nevner Kayano slik at det er en m. god demping, og saa kommer du med noe som ikke taaler dagens lys. Foerst det psykologiske som
betyr ganske mye. Aa trene med litt tyngre sko betyr at du maa jobbe litt mer, slik at naar du tar paa lettere sko til konkurranse faar du en god del gratis ved at
foettene foeles mye lettere. Det gir et ekstra kikk, og i alle fall paa min tid brukte alle denne metoden for aa suge ut det lille ekstra.
Naar du sier at en ber om krampe, kan jeg fortelle at jeg ALDRI noen gang hadde saa mye som tendenser til krampe, og jeg har noen hundre loep i beina, derav
ogsaa mange paa asfalt. En ting laerte jeg som fotballtrener i Sverige. Krampe betyr for daarlig trent, basta. Saa "mine" spillere maatte ty til noen ekstraoekter
med kondis- og benstyrketrening.
Jeg aner ikke hvor mye erfaring du har, alder/antall loep/tider osv. men dette stemmer i alle fall ikke. Alle som er godt nok trent klarer greit en maraton med
lette sko. Husker flere av de eldre tungvekterne som var med paa maratonskole ogsaa spanderte paa et litt lettere par til konk. og det gikk fint. Enten maa du sjekke
med andre om dette, revurdere ditt syn og/eller trene hardere for aa unngaa krampe. Der ligger nok det viktigste, uansett hvilke sko du bruker, men jeg advaerer mot aa loepe barbeint paa asfalt... Det gikk visst ikke saa bra for han nordfra som sto fram foran Stockholms maran i fjor, han fullfoerte dog, men jeg har ikke lest no
om at han hadde en veldig positiv opplevelse. Men naar det er sagt, litt selvpining maa til hvis en vil oppnaa gode resultater. Lykke til alle uansett skotype!