Hvor viktig er intervaller med høy puls?

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
Brukeravatar
trygvan
Innlegg: 535
Registrert: 23 jan 2010 23:51

Re: Hvor viktig er intervaller med høy puls?

Legg innav trygvan » 22 apr 2015 23:03

Jeg har alltid holdt meg til at kondisjonen fikk komme først, også kom teknikken litt som et resultat av bedre form. Det har fungert greit for meg, men etter hva jeg har lært underveis så ser jeg at man kan få eller i utgangspunktet ha noen svakheter her og der som man kanskje ikke er klar over, som kan være en fordel å få styrket for å unngå skader. F.eks. er det ikke så dumt å være litt sterk i gluteus medius for å klare å holde hofta mer stabil. Da slipper du å jobbe med stabiliteten nedover i beina, noe som i sum er mer arbeidsøkonomisk og kanskje gjør deg mindre skadeutsatt. Etc. Å la være å fokusere på teknikk går helt fint for de fleste som er normalt bygget, mens for noen tror jeg teknikk- og støtteøvelser kan være nyttig for å unngå en skadefrekvens de ellers ville hatt.

Men så har vi det med hvorfor vi løper igjen da; Si at VI kanskje ikke synes teknikk er det første man bør fokusere på når man starter å løpe. Det betyr vel ikke at et teknikkurs trenger å være feil heller? Hvis det å delta på et teknikkurs er noe som motiverer nybegynnere, så hvorfor ikke?

Når det gjelder det med "s.k eksperter", så skjønner jeg hva du sier Veteran. Skal gå så langt som å være enig i at det er en god del råd der ute i jungelen av informasjon som finnes nå for tiden som virker motstridende og kanskje til og med dårlige. Det har blant annet virket som det har vært en trend at man skulle ta det så forferdelig rolig på langturene, løpe i "sone 1" etc. Også har vi jo den der med 4x4 som er en annen litt tullete greie. Og barfotløping. etc. Kanskje henger det sammen med at media har stor påvirkningskraft i dag og vi lar oss rive med av godt fortalte historier. For å sitere en velkjent person fra der jeg kommer fra: "Plutselig ble det halvfarlig og skummelt å trene for mye". http://www.nrk.no/sport/fotball/ingebri ... 1.12323394. Dette har nok kanskje vært gyldig i flere idretter enn fotball?

Men å bare trene så mye hardt som mulig er jeg på den andre siden ikke helt enig i. Jeg har prøvd det i noen perioder, men ender bare med å gå på veggen. Å variere mellom ulike intensiteter gjør treningen mye mer gjennomførbar på sikt, og kontinuitet er kanskje den aller viktigste faktoren for fremgang. Jeg ville heller snudd det på hodet, og sagt at mange kan få fremgang av å øke volumet, ikke ved å øke intensiteten. Men det kommer jo helt an på hvem vi snakker om, det er selvfølgelig indivudelt hvordan hver enkelt trener i dag. Det viktigste er at de faktisk gjør det. :P
Har løpt i 12-15 år ettersom hvordan man regner. Perser: 800m-2:04.8 (1998), 1500-4:23.8 (2013), 3000-9:23 ('13), 5km-16:10 ('15), 10km-34:09 ('13), 1/2m-1:15:24 ('14), 1/1m- 2:41:18 ('13)

Veteran
Innlegg: 405
Registrert: 28 apr 2013 06:54

Re: Hvor viktig er intervaller med høy puls?

Legg innav Veteran » 23 apr 2015 06:55

Oahoah skrev:Johan Kaggestad ser ikke akkurat ut som å mene at teknikk er helt uvesentlig:
http://www.dn.no/dnaktiv/2011/04/27/-fa ... folk-jogge

"- Løpeteknikken til folk flest er til å grine av. De kan ikke løpe, sier mangeårig løpetrener Kåre J Grøtta."
"Johan Kaggestad er ikke uenig.
- Nei, jeg får ikke akkurat ståpels av å se folk jogge rundt Sognsvann, men jeg må få presisere at det er flott at mange er fysisk aktive, sier Johan Kaggestad til DN Aktiv. Han mener at det står dårlig til med bevegelsesapparatet til barn og unge.
- Hvis jeg ser en fotballkamp med de yngste spillerne, kommer det ganske klart fram at det står dårlig til med løpeteknikken. Det gjelder hele bevegelsesapparatet, forteller mannen som har trent både Ingrid Kristiansen og nylig avdøde Grethe Waitz."

Og Kaggestad gjør det ikke vanskeligere enn: "- Skal en få god løpeteknikk, må en løpe mye. Så enkelt er det, konstaterer Kaggestad."

Et annet sted sier Kaggestad:
"Arbeidsøkonomien er også sentral. Det hjelper ikke med all verdens ”motor” hvis det ikke er et rasjonelt arbeidsmønster. Arbeidsøkonomien er:
Et mål på hvor mye energi en utøver forbruker ved en bestemt fart, eller en bestemt fart eller en bestemt tilbakelagt distanse. Arbeidsøkonomien ved aerobt arbeid er oksygenopptaket ved en bestemt fart eller oksygenopptaket per distanse eller ved en bestemt tilbakelagt distanse. Teknikken er en viktig faktor for arbeidsøkonomien."


Hei! 1. at min gamle kamerat JK ikke faar staapels av aa se folk jogge er et saa dumt utrykk at jeg ikke kjenner igjen Johan i det, vi har torss alt baade loept sammen og pratet en god del om trening ellers. Ingen kan/skal forvente at mosjonister hverken unge eller eldre skal jogge til 20 i stil. Det viktigste er at flest mulig komemr seg ut og loeper av glede. Neste gang jeg treffer JK faar vi vaar foerste diskusjon uten aa bli enige, haha...

2. "skal en faa god loepeteknikk.." helt i traad med hva jeg hele tiden har sagt, foerst laerre en aa gaa, siden aa gaa, saa jogge og loepe, og da kommer kommer teknikken og kroppen tilpasser seg den stilen som er best for hver enkelt.

3. Hvis du tror at GW og IK hadde saerlig nytte av JK tips saa maa du tro om giejn. Da JK ble trener var begge disse to saa godt trente og paa et nivaa som ikke engang JK var i naerheten av. Han har nok slev heller aldri tatt mye av aeren for deres prestasjoner, for dum er han jo ikke JK. Dumt at det er saa lenge siden vi moettes, men
vi har bodd langt fra hverandre i hvert vaart land i mange aar naa.



4. Vedr. "god motor". vs. teknikk/arb.oekonomi: JK vs. meg maa jo vaere et greit eks. uten aa stoete noen: Jk elegent baneloeper (under 30.paa 10.000m), flott type.
Veteran: v.fot 2.cm. kortere enn h. derav haltende gange, v. kne operert m.innlegg etter fotballskade. Saa kraftige laar at mange spurte om jeg var syklist eller skoeyteloeper, ( jeg kjoepte min forste sykkel 2012 !)
JK loep over 3.min. raskere enn meg paa 10.000 m. ca. 2 min. paa maraton. Med hans og de fleste andres bedre teknikk enn min saa burde de fleste parkert meg paa en
saa lang distande. Men kanskje betyr motorn litt likevel, eller tror du at en kan flyte paa teknikken? Husker ikke om du selv har oppgitt noen tider, men det maa vaere relevant aa jfr. med tidene.

Naa begynner maskina aa fuske igjen saa jeg avslutter her men kommer tilbake hvis noen reagerer paa disse synspunktene. Ha en fin deg! hilsen Veteran.

s_egeland
Innlegg: 189
Registrert: 07 feb 2014 12:15

Re: Hvor viktig er intervaller med høy puls?

Legg innav s_egeland » 23 apr 2015 10:00

Media er håpløse på alt av treningsstoff. Kun ekstremssidene blir lagt frem i håp om klikk. Holder meg til Kondis og RunnersWorld når det kommer til trening.

De siste nyhetene om fotball er skremmende, trente jo mer som juniorspille selv. Restitusjon etter en taktikk-økt? Idioti! At ingen Brannspillere har over 69 i VO2-max er jo skandale! Det å spille ving med bedre kondis enn back er en drøm, hvorfor satses ikke dette mer på? Og hele Odd på lav-karbo, makan!

Men angående "teknikk vs motor" som det ble sagt over her, er det jo ikke dette som er diskusjonen vel? Tror både Oahoah og jeg er enig om at motor er viktigst. Påstanden hans og etter hvert min var at klassisk hælløping der man setter foten ned foran tyngdepunktet er en ineffektiv løpsteknikk. Det jeg trodde var diskusjonen som kom opp mellom Oahoah og Veteran var effektiv teknikk vs. ineffektiv teknikk og mellomfot vs hælløping.

Alle jevnaldrende (20-årene) jeg kjennner via løping løper mellomfot eller tendens mot forfot. Ingen der sverger til hæl, og de beste der er ned på 1:15 på HM. Vet ikke med Trygvan og hvordan det er i løpemiljøet hans. Det hadde vært interessant å vite om det fremdeles er en større gruppe blant langdistanseløpere som sverger til klassisk rulling, slik man var rådet til før i tiden.
Har løpt målrettet siden desember 2013. Perser: 5km-18:48 ('14) , 10km-38:05 ('16) , 21,1-1:29:39 (BCM '15) , 42,2-3:20:24 ('15) http://www.teamyolo.no

Brukeravatar
trygvan
Innlegg: 535
Registrert: 23 jan 2010 23:51

Re: Hvor viktig er intervaller med høy puls?

Legg innav trygvan » 23 apr 2015 10:09

Nei, "rulling" (regner med du da mener å lande solid på hæl og så rulle framover) er ut. Tror ikke jeg kjenner noen som løper slik. I sin tid var vel det et råd man gav fordi noen trodde det skulle være mer effektivt, noe man ikke tror på nå lengre.

Det er interesse for teknikk blant mange, men de fleste jeg kjenner har et avslappet forhold til det. Det å unngå "stem", synes å være noe de fleste har fått med seg. Jeg synes også teknikk er litt interessant, selv om det selvfølgelig er mange andre faktorer som er kanskje vel så viktig for å bli rask. Det blir litt mer sånn, når du først løper, hvorfor ikke prøve å gjøre det litt biomekanisk "riktig"?
Har løpt i 12-15 år ettersom hvordan man regner. Perser: 800m-2:04.8 (1998), 1500-4:23.8 (2013), 3000-9:23 ('13), 5km-16:10 ('15), 10km-34:09 ('13), 1/2m-1:15:24 ('14), 1/1m- 2:41:18 ('13)

s_egeland
Innlegg: 189
Registrert: 07 feb 2014 12:15

Re: Hvor viktig er intervaller med høy puls?

Legg innav s_egeland » 23 apr 2015 11:15

Ja, da er vi på bølgelengde her, Trygvan :) Har akkurat samme inntrykk. Men føler at mange som ikke løper eller løper sjeldent fremdeles tror at man bør "rulle" og at eneste alternativ er forfot/barfot som tar knekken på leggene. Og når alt de leser av ekspertuttalelser (les: s.k. eksperter) er helt bombastiske i ene eller andre retningen blir det vanskelig...

Avslappet forhold tror jeg gjelder til det meste av det vi diskuterer her. Avslappet forhold til intensitetssoner, løpsteknikk, treningsprogram men ikke sko da selvfølgelig.

Sko er hellig! "Vernesko" over 250g er forbeholdt anleggsarbeidere og høyhelte sko med over 8mm drop er for kvinner på fest. Ingen har noen gang smilt i en sko med mer overpronasjonsstøtte og for hver Kayano som blir solgt dør en valp!
Har løpt målrettet siden desember 2013. Perser: 5km-18:48 ('14) , 10km-38:05 ('16) , 21,1-1:29:39 (BCM '15) , 42,2-3:20:24 ('15) http://www.teamyolo.no

Brukeravatar
trygvan
Innlegg: 535
Registrert: 23 jan 2010 23:51

Re: Hvor viktig er intervaller med høy puls?

Legg innav trygvan » 23 apr 2015 11:44

s_egeland skrev:... Avslappet forhold til intensitetssoner, løpsteknikk, treningsprogram men ikke sko da selvfølgelig.
Sko er hellig! "Vernesko" over 250g er forbeholdt anleggsarbeidere og høyhelte sko med over 8mm drop er for kvinner på fest. Ingen har noen gang smilt i en sko med mer overpronasjonsstøtte og for hver Kayano som blir solgt dør en valp!

Haha! Vel, jeg har etterhvert også i all hovedsak sko som veier mindre enn 250g, det er kun ett par tror jeg som er over, og det bruker jeg kun til restitusjon maks 1-2 ganger i uka.

Men blant favorittene mine finner du blant annet adidas adios, som er oppgitt å ha 11mm dropp. ;) Det er vel dessuten noe med at dropp ikke betyr alt, men at sålens hardhet kan påvirke opplevelsen av dropp? Det fokuset som er på dropp nå er vel noe som har kommet i kjølvannet av forfotløpingstrenden. På langturer og mot slutten av lange konkurranser opplever jeg 6mm-skoa mine som litt i overkant aggressive. Adiosene med sine 11mm gir mer valgfrihet. Det går helt fint å løpe forfotløping i de, mens det er greit å ha den lille ekstra dempingen under midt- og bakfot ved roligere løping eller når jeg er sliten. Har pt 3 par adios (1 par adios boost 2, 1 par adios 2 "vanlig" og 1 par adios 2 Grete Waitz edition), og har kastet to andre par som ble utslitt. Pronasjonsstøtte er jeg litt enig med deg i at helst bør unngås, det er bedre å prøve å finne årsaken til at du eventuelt overpronerer og se om du kan rette den opp med styrke- eller tøyeøvelser.
Har løpt i 12-15 år ettersom hvordan man regner. Perser: 800m-2:04.8 (1998), 1500-4:23.8 (2013), 3000-9:23 ('13), 5km-16:10 ('15), 10km-34:09 ('13), 1/2m-1:15:24 ('14), 1/1m- 2:41:18 ('13)

s_egeland
Innlegg: 189
Registrert: 07 feb 2014 12:15

Re: Hvor viktig er intervaller med høy puls?

Legg innav s_egeland » 23 apr 2015 12:22

Diplomatisk! :)

Ja, mine favoritt konkurransesko er Adios Boost 2 (10 mm drop). Vurderer å gå for Adios uten boost også, men nå prøvde jeg Takumi Sen Boost på Løplabbet på tirsdag og den var heeeeeelt rå. Dessverre hadde de ikke min str. men bestilte inn, anbefaler å prøve de! Ellers trener jeg mest med Saucony-sko, Kilkenny XC4 (0mm), Virrata2 (0mm), Kinvara5 (4mm) og Mirage4 (4mm), kanongode sko, men føler de mangler råskapen/responsen jeg vil ha i en konk.sko.

Hva løper du kortere konkurranser med? Hagio?
Har løpt målrettet siden desember 2013. Perser: 5km-18:48 ('14) , 10km-38:05 ('16) , 21,1-1:29:39 (BCM '15) , 42,2-3:20:24 ('15) http://www.teamyolo.no

Oahoah
Innlegg: 43
Registrert: 16 apr 2015 19:14

Re: Hvor viktig er intervaller med høy puls?

Legg innav Oahoah » 23 apr 2015 13:36

Hei,
Adidas Takumi Sen er mine favorittsko også! Har to par av både versjon 1 og 2 (kjøpt på Running Warehouse), og kjøpte et par versjon 3 med Boost på Löpelabbet forrige uke. Skoen i min str veier 156 gram, men har overraskende god demping.

Løper alltid med et smil rundt munnen med de skoene på!

Forøvrig liker jeg Adidas sko best; løper mest med Adios når jeg har "restitusjonsturer", men kan også bruke Mizuno Ronin til dette. Asics fikk fornyet tillit etter at jeg har kjøpt to par Hyperspeed 6 til god pris på XXL (ca 500kr per par), mens Asics Sky Speed kun er brukt én gang... En stund siden jeg har løpt med DS Racer også, men den er vel helt OK.

Adidas Feather har jeg brukt ved et par løp - har litt mer hæloppbygging enn de andre skoene mine. Jeg gjør litt motsatt av kanskje en del andre - jeg løper gjerne konkurranser med litt mindre aggressive sko og med kanskje litt mer støtte (som Adios), mens jeg på trening ofte kan bruke Hagio, Takumi Sen og Hyperspeed. Tanken er å trene når jeg trener (dvs belaste beina med sko som trener muskelaturen, sener, etc), men å bruke sko som avlaster litt muskulatur osv under konkurranse. Har aldri forstått de som trener med Kayano, og så kliner de til med en konkurransesko uten støtte under et løp - da ber du om krampe spør du meg...?

På sentrumsløpet til helga så blir det Takumi Sen 3.

Veteran
Innlegg: 405
Registrert: 28 apr 2013 06:54

Re: Hvor viktig er intervaller med høy puls?

Legg innav Veteran » 24 apr 2015 06:33

Oahoah skrev:Hei,
Adidas Takumi Sen er mine favorittsko også! Har to par av både versjon 1 og 2 (kjøpt på Running Warehouse), og kjøpte et par versjon 3 med Boost på Löpelabbet forrige uke. Skoen i min str veier 156 gram, men har overraskende god demping.

Løper alltid med et smil rundt munnen med de skoene på!

Forøvrig liker jeg Adidas sko best; løper mest med Adios når jeg har "restitusjonsturer", men kan også bruke Mizuno Ronin til dette. Asics fikk fornyet tillit etter at jeg har kjøpt to par Hyperspeed 6 til god pris på XXL (ca 500kr per par), mens Asics Sky Speed kun er brukt én gang... En stund siden jeg har løpt med DS Racer også, men den er vel helt OK.

Adidas Feather har jeg brukt ved et par løp - har litt mer hæloppbygging enn de andre skoene mine. Jeg gjør litt motsatt av kanskje en del andre - jeg løper gjerne konkurranser med litt mindre aggressive sko og med kanskje litt mer støtte (som Adios), mens jeg på trening ofte kan bruke Hagio, Takumi Sen og Hyperspeed. Tanken er å trene når jeg trener (dvs belaste beina med sko som trener muskelaturen, sener, etc), men å bruke sko som avlaster litt muskulatur osv under konkurranse. Har aldri forstått de som trener med Kayano, og så kliner de til med en konkurransesko uten støtte under et løp - da ber du om krampe spør du meg...?


På sentrumsløpet til helga så blir det Takumi Sen 3.


Heh ie! jeg ler litt naar jeg ser hvor mange ulike sko dere bruker, jfr. med oss fattigluser som hadde kun to par, og det var nok. Vi var smarte og proevde foerst ut
passformen, det aller viktigste for alle sko. Jeg har "bjoennalabb", andre lange smale foetter, saa aa kjoepe sko med feil fasong er uneodvendig .
Ett par med god demping til all trening og ett lettere m. mindre demping til konkurranser er nok.
Det blirmed sko som med en mangde ulike treningsopplegg som jeg forstaar at dere leser, de forvirrer mer enn de hjelper, men det ligger oekonomiske hensyn
bak som jeg nevnte tidligere.
Jeg regner med at naar du nevner Kayano slik at det er en m. god demping, og saa kommer du med noe som ikke taaler dagens lys. Foerst det psykologiske som
betyr ganske mye. Aa trene med litt tyngre sko betyr at du maa jobbe litt mer, slik at naar du tar paa lettere sko til konkurranse faar du en god del gratis ved at
foettene foeles mye lettere. Det gir et ekstra kikk, og i alle fall paa min tid brukte alle denne metoden for aa suge ut det lille ekstra.
Naar du sier at en ber om krampe, kan jeg fortelle at jeg ALDRI noen gang hadde saa mye som tendenser til krampe, og jeg har noen hundre loep i beina, derav
ogsaa mange paa asfalt. En ting laerte jeg som fotballtrener i Sverige. Krampe betyr for daarlig trent, basta. Saa "mine" spillere maatte ty til noen ekstraoekter
med kondis- og benstyrketrening.
Jeg aner ikke hvor mye erfaring du har, alder/antall loep/tider osv. men dette stemmer i alle fall ikke. Alle som er godt nok trent klarer greit en maraton med
lette sko. Husker flere av de eldre tungvekterne som var med paa maratonskole ogsaa spanderte paa et litt lettere par til konk. og det gikk fint. Enten maa du sjekke
med andre om dette, revurdere ditt syn og/eller trene hardere for aa unngaa krampe. Der ligger nok det viktigste, uansett hvilke sko du bruker, men jeg advaerer mot aa loepe barbeint paa asfalt... Det gikk visst ikke saa bra for han nordfra som sto fram foran Stockholms maran i fjor, han fullfoerte dog, men jeg har ikke lest no
om at han hadde en veldig positiv opplevelse. Men naar det er sagt, litt selvpining maa til hvis en vil oppnaa gode resultater. Lykke til alle uansett skotype!

Oahoah
Innlegg: 43
Registrert: 16 apr 2015 19:14

Re: Hvor viktig er intervaller med høy puls?

Legg innav Oahoah » 24 apr 2015 10:26

Rådet/innspillet var ikke ment til de som har løpt hundre løp - eller løper 10 løp i året - sier seg vel selv at beina da er trent til å løpe (bare konkurransene i seg selv gir en god grunnform da)? Kommer også an på hva du legger i lette sko; har en liten mistanke om at det du kanskje kaller lette sko er det jeg bruker som "mengdesko", så da snakker vi forbi hverandre.

Men mener at du virkelig at man ikke utsetter beina og kroppen for en annerledes belastning med (1) en lettere sko vs en tyngre sko med mer demping og stabilitet og (2) en sko med lite høydeforskjell fra hæl til tå vs. en sko med mye fall? Hvilket grunnlag har du for en slik påstand? Åpenbart ikke selvopplevd da du kun har løpt med to forskjellige par? Men prøv gjerne å løpe en maraton med en sko som veier under 200 gram - har en mistanke om at det ikke blir hverken noen god eller rask opplevelse (bortsett fra kanskje de første 10km) hvis "hverdagsskoen" er en Kayano eller liknende på 300-350 gram :-)


Gå tilbake til «Trening»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 14 gjester