Hvor viktig er intervaller med høy puls?

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
Veteran
Innlegg: 405
Registrert: 28 apr 2013 06:54

Re: Hvor viktig er intervaller med høy puls?

Legg innav Veteran » 24 apr 2015 12:01

Oahoah skrev:Rådet/innspillet var ikke ment til de som har løpt hundre løp - eller løper 10 løp i året - sier seg vel selv at beina da er trent til å løpe (bare konkurransene i seg selv gir en god grunnform da)? Kommer også an på hva du legger i lette sko; har en liten mistanke om at det du kanskje kaller lette sko er det jeg bruker som "mengdesko", så da snakker vi forbi hverandre.

Men mener at du virkelig at man ikke utsetter beina og kroppen for en annerledes belastning med (1) en lettere sko vs en tyngre sko med mer demping og stabilitet og (2) en sko med lite høydeforskjell fra hæl til tå vs. en sko med mye fall? Hvilket grunnlag har du for en slik påstand? Åpenbart ikke selvopplevd da du kun har løpt med to forskjellige par? Men prøv gjerne å løpe en maraton med en sko som veier under 200 gram - har en mistanke om at det ikke blir hverken noen god eller rask opplevelse (bortsett fra kanskje de første 10km) hvis "hverdagsskoen" er en Kayano eller liknende på 300-350 gram :-)


Du er naa morsom og da naar du mener at jeg ikke har selvopplevd en slik situasjon. Lurer jo litt paa hvor mye erfaring du har for aa irettesette meg som kun gir
velmente og gode raad. Om du har sett Nikes foerste suksess den groenne/gule "Waffel"-skoen ( paa Museet kanskje? som kom ca. 1977 da jeg begynte aa loepe,
da vet du hva jeg prater om. Tror neppe det finnes lettere sko idag, den var som ei fjaer med hadde likevel bra demping. Naar du prater om 300-350 gram begynner
det vel aa ligne litt paa de kraftigste skoene den gang.
Neida, jeg har aldri sagt at det ikke er forskjell paa vernesko og dansesko, men ved aa trene med vernesko og ta paa danseskoene i konkurranse saa er den opplevelsen
slik at du maa se ned og lure paa om du helt har glemt sko, saa lett gaar det. Virker som dui har for lite egenerfaring til aa gi raad selv om tanken er god.

Heisan, jeg kom paa at jeg jo har brukt et par Nikesko fra 1986 til jogging paa moella her, senest igaar! Paa den el.kjoekkenvekta tangerer den ikke 150 gr. og haalen er 1,7 cm .tykk m. god demping. Saa for en som er greit trent og ikke er overvektig, (JK ba meg gaaned 7-8 kg. foerste gangen) og det var enkelt kun ved trening.
Og i maal kom jeg ogsaa uten hverken krampe eller andre skavanker, men tiden prater vi ikke om foer du forteller dine egne tider og erfaringer.
Vel, jeg har nok slitt ut mer enn to par sko, ettersom det var mange og lange skogsloep i myr og gjoerme slik at de ble vaeldig rufsete, saa jeg har proevd litt forskjellig men kun Nike ettersom JK ga meg god pris. Men aldri mer enn to par samtidig, det ville vaert sloeseri for meg, men jeg slet i mange aar paa hvert skopar ja.

Brukeravatar
trygvan
Innlegg: 535
Registrert: 23 jan 2010 23:51

Re: Hvor viktig er intervaller med høy puls?

Legg innav trygvan » 25 apr 2015 07:30

s_egeland skrev:Hva løper du kortere konkurranser med? Hagio?

Jeg har et par Takumi sen 1 eller 2 (husker ikke hvilken), også har jeg et par Asics Hyperspeed 6 (sjetteutgaven av denne har blitt en konkurrent til hagio/takumi sen). Pluss at jeg har DS racer 10 som har 8mm dropp og også veier under 200g.
Har løpt i 12-15 år ettersom hvordan man regner. Perser: 800m-2:04.8 (1998), 1500-4:23.8 (2013), 3000-9:23 ('13), 5km-16:10 ('15), 10km-34:09 ('13), 1/2m-1:15:24 ('14), 1/1m- 2:41:18 ('13)

Brukeravatar
knut42
Innlegg: 492
Registrert: 21 jan 2010 11:16

Re: Hvor viktig er intervaller med høy puls?

Legg innav knut42 » 29 apr 2015 05:34

Begreper ankel hæl midtfot forfot tåregion...
Bilde

sveinbr
Innlegg: 4
Registrert: 27 jul 2012 20:37

Re: Hvor viktig er intervaller med høy puls?

Legg innav sveinbr » 30 apr 2015 12:32

Jeg er litt overrasket over at ingen av dere skriver noe om spenst i steget. Det mest iøyenfallende med løpesettet til Haile og Kipsang (ref link til youtube fra s_egeland tidligere i tråden), er hvor høyt opp de kommer på grunn av den utrolige spensten i steget. Da blir også steget langt, selv om bakkeberøringen er nokså kort.

Selv er jeg en middelmådig løper (for tiden ca 43min på 10k), men for tyve år siden løp jeg på 36 min, med samme O2-opptak (rundt 60). Da trente jeg for 400m bane, nå trener jeg for Birkebeinerrennet, hvor jeg går en time fortere enn for tyve år siden. Grunnen til at løpinga har blitt så mye dårligere med "samme" motorstyrke, tilskriver jeg tap av spenst og fart.

Bør spesifikk spensttrening også inngå i et treningsopplegg for lange løp (10k-mara)? Fartstrening, spesielt på bane, er også god trening for spensten.

Brukeravatar
trygvan
Innlegg: 535
Registrert: 23 jan 2010 23:51

Re: Hvor viktig er intervaller med høy puls?

Legg innav trygvan » 06 mai 2015 21:45

Det der er et vanskelig spørsmål synes jeg.
Vi kan jo ikke VITE noenting egentlig, men det går an å tro noe basert på ting man har hørt og sluttet seg fram til basert på egne erfaringer, ting man har lest etc. Om dette er jeg usikker; Det som taler for spensttrening etter hva jeg vet er at du ser jo en del eksempler på løpere som blir gode på bane først, og så utvider til lengre gateløp senere i karrieren. Den farten de har med seg gjør at de trenger bruke en mindre prosentandel av sin fartsreserve for å henge med i feltet.
Men det som taler mot er blant annet utsagnet "speed kills endurance, and endurance kills speed". Dette har nok med den der type1- og type2-muskelfiberteorien det snakkes om.

Jeg føler meg altså ikke skråsikker på noe som helst, men om jeg skal tippe noe, så heller jeg mot å tro at f.eks. en kortintervalløkt på bane pr uke kan ha noe for seg også for langdistanseløpere. Men du trenger kanskje ikke drive med styrke og spenst i samme grad som sprintere og mellomdistanseløpere. Spensten til Kipsang og Haile kan like godt komme fra fantastisk aerobt grunnlag, som av spesifikk spensttrening / sprint.
Har løpt i 12-15 år ettersom hvordan man regner. Perser: 800m-2:04.8 (1998), 1500-4:23.8 (2013), 3000-9:23 ('13), 5km-16:10 ('15), 10km-34:09 ('13), 1/2m-1:15:24 ('14), 1/1m- 2:41:18 ('13)

s_egeland
Innlegg: 189
Registrert: 07 feb 2014 12:15

Re: Hvor viktig er intervaller med høy puls?

Legg innav s_egeland » 08 mai 2015 07:39

"Speed kills endurance, and endurance kills speed", tror dette gjelder først når man har nådd et relativt høyt nivå. På vanlig mosjonistnivå (+/- 40min på milen) tror jeg banetrening/fartstrening og utholdenhetstrening er utfyllende. Føler i hvert fall det slik selv.

Det som er gøy med å være mosjonist og middelmådig er jo å kunne ha en allsidig treningshverdag, mens utøvere i verdenstoppen må balansere på en knivsegg.
Har løpt målrettet siden desember 2013. Perser: 5km-18:48 ('14) , 10km-38:05 ('16) , 21,1-1:29:39 (BCM '15) , 42,2-3:20:24 ('15) http://www.teamyolo.no

Brukeravatar
trygvan
Innlegg: 535
Registrert: 23 jan 2010 23:51

Re: Hvor viktig er intervaller med høy puls?

Legg innav trygvan » 08 mai 2015 11:43

hehe, når det gjelder speed kills endurance and endurance kills speed, så er det nok et poeng at det generelle problemet for folk flest er ikke at de trener feil type trening, men at de ikke trener (nok). Dermed vil en fartsøkt på bane være bedre enn å ligge på sofaen.

Men det som er gøy med å "balansere på en knivsegg" (og kjedelig med å være middelmådig) er at det er motiverende og gøy å prøve å nå sitt fulle potensial. ;)
Har løpt i 12-15 år ettersom hvordan man regner. Perser: 800m-2:04.8 (1998), 1500-4:23.8 (2013), 3000-9:23 ('13), 5km-16:10 ('15), 10km-34:09 ('13), 1/2m-1:15:24 ('14), 1/1m- 2:41:18 ('13)

s_egeland
Innlegg: 189
Registrert: 07 feb 2014 12:15

Re: Hvor viktig er intervaller med høy puls?

Legg innav s_egeland » 11 mai 2015 07:19

Vil tro at en baneøkt er LANGT bedre enn sofa, selv for dem som trener 3-4 ganger i uken. Ikke bare for dem som har ønsker å få seg litt trim, liksom ;)

Ja, jo, enig i det med potensial, trygvan! Middelmådig er et relativt begrep her, jeg tror man fint kan klare å komme opp på et nivå som tilsvarer 1:15 på HM uten å "balansere på en knivsegg", men fremdeles ha et fleksibelt treningsprogram og trene lystbetont. Thorbjørn Ludvigsen er jo et godt eksempel, kom opp i norgestoppen med allsidig og lystbetont trening. Sykkelturer, fjellturer, motbakkeintervaller og styrke når det passet han.
Har løpt målrettet siden desember 2013. Perser: 5km-18:48 ('14) , 10km-38:05 ('16) , 21,1-1:29:39 (BCM '15) , 42,2-3:20:24 ('15) http://www.teamyolo.no

Brukeravatar
trygvan
Innlegg: 535
Registrert: 23 jan 2010 23:51

Re: Hvor viktig er intervaller med høy puls?

Legg innav trygvan » 11 mai 2015 07:39

Ja, det er slik det har blitt framstilt. Men tror nok at både Ludvigsen og Hovind-Angermund bedriver trening som er langt mer kunnskapsbasert og målrettet enn det som fremkommer i media. De får det til å se lett og morsomt ut gjennom at de gjør det så bra.
Har løpt i 12-15 år ettersom hvordan man regner. Perser: 800m-2:04.8 (1998), 1500-4:23.8 (2013), 3000-9:23 ('13), 5km-16:10 ('15), 10km-34:09 ('13), 1/2m-1:15:24 ('14), 1/1m- 2:41:18 ('13)

Oahoah
Innlegg: 43
Registrert: 16 apr 2015 19:14

Re: Hvor viktig er intervaller med høy puls?

Legg innav Oahoah » 13 mai 2015 19:22

"Speed kills endurance, and endurance kills speed" er ikke i tråd med Renato Canovas tanker (han trener mange av de beste maratonløperne i dag, og han deler sine tanker og filosofier om trening i åpne forum som letsrun.com). Kopierer med et svar han ga i 2012 på letsrun.com:
During the preparation for a marathon athletes have to optimize their "specific marathon speed endurance", that substantially means long and fast run, even paced or using variations (for example, 7k+6k+5k+4k+3k+2k starting with 7k at Marathon Pace and increasing, for every distance, the pace for 2" per km, with 1k of recovery at 80% of MP).
For these reasons, after the race the athletes have less muscle strength and less elasticity/reactivity.
We need to work, during the first 6 weeks after the race, for recruiting these qualities, using circuits, short intervals and gym.
The fact that, if athletes understand the right way of training, from a Marathon is possible to run fast on track, can be confirmed by some excellent example :

a) After running her first marathon in London in 2:18, about 60 days later, Paula Radcliffe, in 2002, destroyed her PB in 3000m running 8'22", after trying in 6 years (1994-2000) to move from 8'31" to 8'28" using a lot of speed.

b) In 2010, Geoffrey Mutai ran under 2:05 in Rotterdam, and Wilson Kiprop in 2:09:09 in Prague (9th May). After, they went to 10000m, running at the end of June (so, for Wilson 47 days later) in 27:26 (Wilson) and 27:27 (Geoffrey) during the National Kenyan Champs, WR in altitude, and one month later Wilson won African Champs in 27'32" with Geoffrey number 3. And, in October, Wilson became the World Champion in HM, and Geoffrey ran in Berlin 2:05 again.

c) In 2000m, my Italian Record Holder, Maura Viceconte, beated the National Record of Marathon winning Vienna (21st May) in 2:23:47, after 3 weeks bettered her PB in 5000m (15:18 from 15:45) during the European Cup, and at the end of July improved the NR of 10000m in 31:05.54.

d) Last year, exactly 44 days after running 2:03:06 in Boston, Moses Mosop destroyed the WR of 30,000m on track in Eugene, running 1:26:47 (technically better than his 2:03 in Marathon), and 31 days after Boston was able to run on track (2400m, earth) 18 x 1000m with the first 2:45, 16 times 2:42 and the last in 2:36, with 1:20 recovery.

We can have a lot of other examples. One thing in common : after the marathon, instead relaxing, these athletes used the big aerobic base they built for developing the specific speed endurance requested for the shorter distances.

Read more: http://www.letsrun.com/forum/flat_read. ... z3a2nlMyCf


Gå tilbake til «Trening»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 10 gjester